Craters of the Moon

Verenigde Staten, Arco- Craters of the Moon

rijdag 13 juni 2014

De naam zegt het al.....vrijdag de 13e.

Maar laten we bij het begin beginnen. Na een goede nachtrust in ons tentje in Jerome zijn we weer vroeg wakker. Het is mooi weer. Gisteravond hebben we de firepit aangestoken en heeft Jacco zijn langverwachte steak op de barbeque gehad. Ik heb worstjes op mijn prikker gedaan en ze natuurlijk zwart laten blakeren. De volgende twee gingen beter. Voor die tijd zijn we naar de basejumpers wezen kijken. Toevallig waren we er op het goede moment. 5 man ging springen. We hebben ze kunnen filmen. Het wordt een beetje een hak op de tak verhaal dus ik ga gewoon verder met mijn vrijdag de 13e verhaal.

We zijn vroeg op pad. Eerst weer eens langs onze vrienden van de Walmart om een smaller luchtbed voor Jacco te kopen. Hij heeft er nu eentje die de hele tent bijna in beslag neemt en aangezien we de weerberichten voor Grand Teton hebben gelezen, Kou, zo'n 5 graden overdag, 's nachts -2 en sneeuw, moeten we wat ruimte maken in de tent zodat onze stoeltjes er ook in kunnen zodat we binnen kunnen zitten. Ook even ontbeten bij de Subway en on our way we go!!

We zijn vandaag onderweg naar de KOA Camping in Arco, Idaho. Deze camping zit ongeveer 18 mijl van Craters of the Moon vandaan. Want dat is ons doel. Craters of the Moon is een bijzonder geologisch verschijnsel en ontstaan door een scheur in de aarde waardoor de lava omhoog kwam. Maar daar later meer over.

We zijn rond half 12 in Arco en een zeer gastvrije mevrouw wacht ons op en geeft ons een mooie plaats voor de tent. Het waait de hele dag al heel erg, maar dat mag de pret niet drukken. In een razend tempo zetten we de tent weer op en delen we onze slaapplaatsen weer in en hoppa.......onderweg naar de Craters. We zijn er al langs gereden en het zag er spectaculair uit! Bij de visitor center krijgen we onze vergunning om de grotten in te mogen en we kopen bij de kassa meteen de America the Beautiful pas want we hebben nog heel wat parken te gaan.

Het is een bijzonder park met veel verschillende lavastromen en bergen opgestuwde lava en grotten. De eerste kleine hike levert weer vreselijk veel foto's op. Het is gewoon niet te bevatten hoe immens groot de lavamassa's zijn. Bij een volgende stop klimt Jacco een grote berg op. Hij waait er bijna van af want ondertussen stormt het gewoon. In Idaho kan de wind zo uit het niets op komen zetten en ook zo weer weg zijn. Nu was het een harde wind. Verderop hebben we nog een hike gedaan met geweldige uitzichten over de velden en Jacco is de Buffalo grot in geweest. Een geweldig mooie hike. Volgende stop waren de grotten. Toen we daar aankwamen was er net een rondleiding met ranger Holly. Een meisje wat afgestudeerd is in Spaans en geologie en ze giegelt de hele weg. Wel weten we nu precies wat koude instortingen zijn en wat warme instortingen. Ze neemt ons mee naar de Indian Cave. Een grot van 700 voet lang waar je loopt over de grond waar de lava doorgestroomd heeft. Ze verteld over verschillende algen en schimmels en laat verschillende kleuren op stenen zien.

Na deze rondleiding doen we zelf nog twee andere grotten waarvan in de butterfly grot gewoon ijs op de bodem lag. Voldaan na een mooie dag in Craters gaan we terug naar de camping, Daar bestellen we pizza en ga ik de was in de wasmachine en daarna droger gooien. Ook eten we daarna een ijsje op de happy hour van de camping. We gaan vroeg slapen want we zijn bekaf. Dat ging goed tot half 11. Het begint me daar toch te stormen, niet normaal meer. En dat is zo de hele nacht doorgegaan. Af en toe leek het wel of we met tent en al gelanceerd werden. De rukwinden bleven maar komen! Dat heeft ons het grootste deel van de nacht uit ons slaap gehouden. Jaja, het leven van een happy camper gaat niet over rozen...maar de tent heeft de test doorstaan....geen schrammetje!!!!