De laatste loodjes.....Chopa Klooster

Turkije, Istanbul

8 oktober 2013

De dag begint niet helemaal goed voor ma Broek. Ze is niet erg lekker. Maar dat mag de pret niet drukken. Vandaag gaan we met het openbaar vervoer helemaal naar de andere kant van Istanbul naar mozaieken in een kerkje waar ze 35 jaar terug ook zijn geweest. Na een zoektocht op internet weten we waar het is.

Na het ontbijt lopen we weer de straat door richting de Grand bazaar. Daar kopen we Jetons uit de automaat voor de tram. De trams komen aan de lopende band dus we kunnen al heel snel instappen. Uitstappunt is Topkapi. Daar aangekomen zien we veel van de stadsmuur van Istanbul. We moeten in Topkapi overstappen op de light tram, een kruising tussen een tram en een metro.

Na aankomst bij ons uitstappunt lopen we richting onze eerste stop, het oude klooster Chopa. De mozaieken zijn geweldig mooi vewaardgebleven. Echt een aanrader! Daarna wordt onze weg vervolgt richting Fethye cami. Dat is het kerkje waarvan we nu hoge verwachtingen hebben. Niet dus....viel tegen. Erg klein en lang niet zo mooi als wat we verwacht hadden. Later bleek dat we voor een bezoek aan het andere deel van de kerk een afspraak hadden moeten maken met de directie van het Hagia Sophia. Nou, niet gedaan dus.....

We lopen terug richting de tram en stappen bij Topkapi uit om naar de muur te wandelen. We hebben er ook nog lekker even in de zon gezeten. Om 3 uur maar weer richting de tram. Ma Broek moest terug naar het hotel. Deze tram was een feest......not.....stampvol. We moesten ons er tussen wringen. En bij onze stop er ook weer uit wringen.....het zweet liep van ons af...

Terug in het hotel de spullen weggebracht en zijn we met zijn drietjes langs het water een eindje gaan lopen. Het werd een flinke trippel. Teruggekomen in het hotel even rustig zitten en toen eten. In de straten om ons heen stond het verkeer helemaal vast. Niet normaal meer. Niet voor of niet achteruit konden ze. Maar dat scheen dus wel vaker te gebeuren.

Nu uitrusten op bed. Het waren zware maar wel erg leuke dagen. Morgen vliegen we weer naar huis. Vrijdag vliegen Jacco en ik dan weer door naar Pisa voor nog een weekje in Toscane. Ik spreek jullie dan allemaal weer.