Gold en Omaha beach

Frankrijk, Castex-d'Armagnac

Vandaag gaan we het geweldige chateau weer verlaten maar niet voordat we weer lekker koffie hebben gehad van de mevrouw van het chateau en daarna het ontbijt. Spullen weer in de auto, betalen en op naar de volgende avonturen. Eerste stop is Arromances aan Gold beach.

Gold Beach was de codenaam van de geallieerden voor een van de invasiestranden tijdens de Landing in Normandië op 6 juni 1944. Het lag tussen La Rivière en Longues-sur-Mer, was 8 kilometer breed, en was verdeeld in vier sectoren. Van west naar oost waren dat How, Item, Jig, en King. Die laatste twee waren ieder weer onderverdeeld in de subsectoren Red en Green. Gold Beach lag 24 kilometer ten oosten van Omaha Beach.

Arromanches-les-Bains is een gemeente in het Franse departement Calvados en telt 532 inwoners. De plaats maakt deel uit van het arrondissement Bayeux. Een bekend monument is de Mulberryhaven van Arromanches-les-Bains. Deze ligt op het D-day strand Gold.

Aangekomen rijden we naar boven op de heuvel waar vandaan je een indrukwekkend uitzicht over de baai hebt. Mulberry's ofwel caissons liggen hier nog steeds in zee in een buitenring. Deze haalde de stroom van de zee eruit. Op het strand ligt nog een ponton. Deze werden gebruikt voor de bouw van de haven pieren.

In Arromanches is ook een 360 graden film die je meeneemt naar het moment van D- day. Het moment dat je op die heuvel staat en die hele invasie binnen ziet komen. Heftig. En dan al die jonge soldaten die met bepakkingen de heuvels op moesten. Dit heeft wel een indruk achter gelaten.

Na de film, en een heftige kriebelhoestaanval van mijn kant, lopen we bergafwaarts richting het strand. Eerst maar eens lunchen. En zoals gewoonlijk is dat weer prima gelukt. Daarna het strand op en bij de pontons kijken. We lopen weer omhoog langs een aanloopbrug met een buldozer en een Sherman tank M4. Een beste klim maar dat mag de pret niet drukken.

Volgende stop: Omaha beach en de Amerikaanse begraafplaats.

De Normandy American Cemetery and Memorial is een Amerikaanse militaire begraafplaats en monument ter nagedachtenis aan de Amerikaanse soldaten die sneuvelden bij de landing in Normandië tijdens de Tweede Wereldoorlog. De begraafplaats ligt in het dorp Colleville-sur-Mer, Calvados, Frankrijk. Alhoewel de begraafplaats iets meer dan 35 000 m² groter is dan de grootste Britse begraafplaats op het Europese vasteland, namelijk Tyne Cot Cemetery (Eerste Wereldoorlog), telt de begraafplaats ongeveer 2 500 lichamen minder. Op de begraafplaats liggen 9 387 Amerikaanse soldaten begraven waarvan één soldaat uit de Eerste Wereldoorlog. Op dit kerkhof ligt tevens generaal Roosevelt begraven, met naast hem zijn broer (gesneuveld in de Eerste Wereldoorlog). Er zijn 307 ongeïdentificeerde lijken begraven. De Normandy American Cemetery and Memorial wordt beheerd door de American Battle Monuments Commission.
Weer zo'n bijzondere plaats met op de achtergrond Omaha beach.

Helaas hebben we niet genoeg tijd om ook nog naar het Overlord museum te gaan. We zijn tot de conclusie gekomen dat we hier nog wel 2 weken rond kunnen lopen om dingen te zien. Maar dat moet wachten tot een volgende keer.

We rijden richting Sainte Lo. Daar logeren we nog een nachtje in een Ibis hotel voordat we naar La Chouette rijden. Even eten bij Buffalo Grill en op tijd slapen. De wekker gaat weer om 6 uur.