Quatorze Julliet

Frankrijk, Castex-d'Armagnac

Ja, vertaling van de datum. Dat klopt. Maar in Frankrijk is dit een feestdag.

Op deze dag wordt de bestorming van de Bastille-gevangenis gevierd, waarmee in 1789 de Franse Revolutie begon. Formeel is dit niet helemaal juist: men viert de eerste verjaardag van de bestorming van de Bastille, het feest van de Franse federatie. Dat was een patriottisch feest op 14 juli 1790 om de eenheid van Frankrijk te benadrukken. In 1880 werd de dag tot nationale feestdag verklaard.

De dag begint zoals alle andere. Met koffie en uitzicht over de velden vanaf de tipi. Het belooft weer een warme dag te worden. Het plan is om naar de markt in Eauze te gaan. Vorig jaar heb ik daar heerlijke nougat gekocht dus ik hoopte maar dat de beste man er weer stond.

Maar eerst heeft Suzanne weer een lekker ontbijtje klaar staan. Dus rustig opstarten maar weer voordat we richting Eauze vertrekken. Doordat er een wegopbreking is, slingeren we door de Franse weggetjes en met een omweg komen we in Eauze aan. De Chevrolet heeft airco dus dat is geen straf.

We parkeren en van schaduw naar schaduw lopen we richting de markt. Net op tijd om een kleine optocht te zien in het kader van de herdenking voor quatorze julliet. Mannen in uniformen ploffen ongeveer van de hitte maar dat mag de pret niet drukken.

En op naar de markt. We speuren rond en bekijken alle kraampjes met lekkers. We kopen ham en blikjes met paté van kip en eend. Ook worden er wilde perziken gekocht. En na even alle rijen af te zijn geweest zie ik hem al staan. De nougat man. Ik juich al even en hij zegt...ik herken je! Van vorig jaar. Grappig hoor. Heb blijkbaar indruk gemaakt door een kilo nougat te kopen.
We proeven verschillende soorten. Saltet caramel, origineel, met citroen en pistache en we mogen ook nog een soort uitzoeken, als cadeau. Dat wordt de rode vruchten. Heel lief. Na een klein kapitaaltje uitgegeven te hebben aan 2,2 kilo nougat lopen we tevreden weer van de markt af. Het is lunchtijd.

Willem wilde graag eten bij Henry IV maar op de website zagen we dat hij tussen de middag gesloten zou zijn. Toch maar even langslopen. Het ziet er best donker uit. Willem besluit toch even richting de deur te lopen en ja hoor! De deur gaat open en een jongeman vraagt of we willen eten. Maar natuurlijk! Wij zitten als enige buiten. Het is best wel warm. Willem een Tartaar Gascogne met eendenlever erop en ik een Confit de canard. Heerlijk gegeten. Willem nog een toetje en ik een koffie. Het is ondertussen bloedheet dus snel weer naar de auto. Het zwembad bij La Chouette lonkt alweer.

Na een mooie route terug door het Franse landschap bergen we snel de boodschappen op in de koelkast en snellen we naar het zwembad. Wat een zaligheid zeg! De rest van de middag lekker boekje lezen en af en toe zwemmen. Het is gewoon te warm.
's Avonds schuiven we weer aan voor het eten. Suzanne heeft weer heerlijk gekookt. En na nog even naborrelen waar alle wereldpolitiek wordt besproken, wandelen we weer terug naar de Tipi om lekker te gaan slapen.

Haha 2,5 kg nougat, bewaar je wel wat voor me. Jullie hebben in ieder geval een heerlijke vakantie zo. Lekker hoor 👍😘

Astrid 2022-07-15 10:39:55

Oh ik vind struinen op een markt ook altijd zo leuk. Vroeg naar een markt of stadje gaan is te doen. Nog veel plezier en doe voorzichtig met de hitte