Jeepsafari!!!

Cuba, Varadero

Tijd voor de Jeepsafari. Vannacht ging hier in Cuba de wintertijd in dus we hadden de dame van het telefoon/ internetkantoor gevraagd om een wake-up call. We waren anders niet te laat geweest maar een uur te vroeg. Ook weer niet nodig. 5 voor half 7 ging de telefoon en om half 7 onze wekkers. De tijd is toch veranderd op de telefoons. Dat weet je hier maar nooit. Is geen vast gegeven op Cuba.

Na het ontbijt de zwemspullen gepakt en de rugzak met fotospullen en slippertjes. De planning is dat we ook gaan snorkelen en zwemmen in een grot. We zijn benieuwd. Om 10 over half 8 zouden we opgehaald worden, maar dat kan hier nogal uit lopen. Ook in dit geval dus. 8 uur kwam de bus voor rijden. Met nog 3 personen uit ons hotel, die geen rijbewijs hadden, lastig als je wel zelf een jeep moet rijden, begon de gids al een beetje mopperend. Wij krijgen op voorhand jeep nummer 6 toegewezen. Dan maar snel de bus in. Bij de volgende stop komen er twee mensen de bus in die ook in jeep nummer 6 komen. Bij ons dus. Het blijken een Poolse jongen en meisje te zijn die een tijdje in Nederland hebben gewoond en nu in Kleve, net over de grens in Duitsland wonen. En de jongen wil heel graag rijden. Wij leunen graag achterover en laten de eer aan hem. Het is een goede chauffeur en het is een gezellig stel. We hebben echt geluk want er zitten ook veel Chinezen en Russen in de bus. De gids spreekt dan ook Russisch en Engels.

Bij de jeepjes aangekomen te zijn nestelen wij ons in jeepje nummer 6 en in een rijtje beginnen we aan de tocht. Het tempo zit er ook meteen in. We komen als eerste aan bij een strandje waar we gaan snorkelen. De gids haalt er nog net niet de zweep over maar hij is ons wel aan het opjagen. Snorkel pakken, duikbril, flippers, omkleden, zwemvest om......echt vreselijk..snorkelen met een zwemvest is niet echt plezierig. Maar zonder kom je het water niet in. Met de hele groep het water in. Voor Thea de eerste keer snorkelen. Even op het droge geoefend en toen gewoon voor de haaien gegooid...figuurlijk dan, want er zitten geen haaien.

Als we dan eindelijk allemaal met de spullen aan in het water liggen, klampen de chinezen die niet kunnen zwemmen zich vast aan een reddingsboei en worden zo richting het koraal getrokken. Wij ploeteren er achteraan. Heb je wel eens geprobeerd te snorkelen met een zwemvest....nou, not funny...wel zien we heel veel mooie vissen, als je net niet voor je kop wordt getrapt door een Rus die standaard niet luistert naar de instructeur. En maar op zijn fluitje blazen....maar nee....gewoon niet komen....en door.....de onderwaterwereld is prachtig, veel verschillende vissen en heel veel koraal. Ik zou hier graag nog eens op de normale manier willen snorkelen. Ook Thea heeft zich er doorheen geslagen. Ik ben trots op haar want ze heeft het toch maar geflikt, al was het best zwaar.

Aan de kant gekomen, met al je spullen nog aan, staat onze gids al te roepen dat we over 10 minuten in de jeep moeten zitten...hoezo? Met je snorkel op ofzo....chillen vent!! We gaan eerst even het zout afspoelen, omkleden en een toiletstop maken. Daarna vertrekken we richting onze jeep. In colonne vertrekken we naar de volgende stop. We gaan in speedbootjes over de Rio Canimar rivier varen en we starten onder de grote brug. We zouden ons diep in de jungle van Zuid Amerika moeten wanen. Ben benieuwd. Ook daar is de gids weer aan het jagen.....jeep nummer 6, bootje nummer 6....jaja, we komen er aan! Aan boord neemt onze chauffeur op ons verzoek weer plaats achter het stuur. Thea en ik erachter op het bankje. En dan komt het....de boot moet gestart worden....een buitenboordmotor met een trektouwtje...aan Thea de eer. Een bescheiden trekje wilde niet werken. Dan maar eens even flink uithalen...en ja hoor, motor start en Thea vliegt door de boot. Jan uit Veendam zou zeggen...een Bridget Jones actie. We rapen, al lachend, Thea op van de bodem van de boot en daar gaan we...netjes achter elkaar zei de begeleiding. Onze chauffeur deed trouw wat de begeleiding zei. We bleven achter elkaar. Kunnen wij er iets aan doen dat die Chinezen voor ons niet recht kunnen varen? Wij volgden gewoon. Onze chauffeur is totaal in zijn element. We scheren over het water. Dat we ons nou in de jungle van Zuid Amerika wanen, nee, maar het was wel heel erg leuk!!

Er werd hierna nog een demonstratie gegeven van indianen met een dansje. En je kon er, tegen betaling, verse kreeft eten. Dat wilde onze Chineze vrienden wel. De kok komt aanlopen met de kreeft en voordat ze er ook maar aan konden beginnen begon onze gids alweer te roepen, terwijl hij zag dat ze net het eten kregen.....over 5 minuten in de jeep!!! Ik heb nog nooit iemand gezien die zo snel een kreeft heeft geslacht zeg!! En ook opgegeten heeft.. Wat een tempo!! Volgende stop is een ranchero waar we gaan eten en waar je kan paard rijden en stier rijden. We stappen weer in de jeeps. Ieereen moest eerst achteruit parkeren om dan te kunnen draaien. Er was niet meer plaats. De, weer, Chinezen voor ons reden er daarna bijna de neus van onze jeep af...ach, kleinigheidje hou je altijd.

We rijden dwars door Matanzas en komen op een gegeven moment door hele kleine dorpjes, echt Cuba, en een echte off road weg...We komen geschud en wel aan bij de ranchero waar we ook gaan lunchen. Maar eerst kleine stop voor een drankje. We krijgen een mooie beker met een suikerrietdrankje met limoen en munt. En voor de liefhebber, Thea dus, een scheut Rum erin. Lekker hoor! En de beker is een leuk souvenir. Een paar honderd meter verder komen we aan bij het restaurant waar we gaan lunchen. We blijven er maar liefst anderhalf uur. En dat omdat je ook kan paardrijden en stier rijden. Het is eigenlijk een soort veredelde kinderboerderij, maar goed. Voor de liefhebbers.

Het eten bestaat uit een soort van groentensoep, rijst met bonen, komkommer met een geel onbeduidend raspsel, pompoen, varkensvlees en een toetje van kaas met een soort zoetige jam ertussen. En alles werd tegelijkertijd op tafel gezet. Helemaal in lijn met de snelheid van de gids ;)

Na het eten even rondlopen en kijken bij de mensen die paard gingen rijden en op de stier klommen om een rondje te maken. Onze jeepgenote was stoer en ging een rondje op de stier. Thea en ik hebben buiten bij de gelegenheid waar je koffie kon krijgen in schommelstoelen gezeten en zo iedereen aanschouwd tot het tijd was om verder te gaan. Volgende stop zijn grotten waar je in kan zwemmen. Cueva Saturno. En grot met zoetwater van een temperatuur van ongeveer 20 graden. Het was bloedheet buiten dus heerlijk om af te koelen! Aangekomen kregen we meteen een strikte tijd mee. Drie kwartier, in die tijd omkleden, heel veel treden naar beneden, zwemmen, foto's maken en weer omkleden om dan net nog 5 minuten over te houden om wat te drinken. Maar wat was dat de moeite waard zeg. Heel bijzonder om in een grot te zwemmen. En heerlijk verkoelend. Dus wat dat betreft de trip al meer dan waard. Het had wat langer mogen duren maar dat is niet anders.

Allemaal de jeeps weer in en richting de jeepgarage. We zitten een beetje te soezen achterin. Bij de garage snel parkeren en huphup, de bus in......we gaan jullie weer afzetten bij de hotels....we raken er aan gewend....we nemen afscheid van onze jeepgenoten en bij Sol Palmeras stappen we uit. Wat was dit weer een leuke dag zeg. Echt genoten. In de avond nog even een drankje gedaan en bij het entertainment gekeken. Een dansshow. Daarna lekker slapen....morgen weer een rustdag voordat we weer aan het grote werk beginnen.

Geweldig verhaal weer!

Bianca 2019-11-04 21:54:10

Wat een mooi verhaal schat, net of ik met jullie mee reis overal heen......jullie gemeten wel hoor. Ik ben benieuwd morgen wat jullie gaan doen, dus tot morgen meiden😍😘🤗

Hanny 2019-11-04 21:58:38

Ik bedoelde, jullie genieten wel.......tik foutje. Ik heb net deze foto's bewonderd prachtig hoor.....💋

Hanny 2019-11-04 22:06:19

Wat kun je toch mooi schrijven Christel prachtig verhaal weer.

Marianne van den Berg 2019-11-05 13:08:45

Jemig, rennen en vliegen maar wat hebben jullie weer een hoop gezien en gedaan. Leuk om zo met jullie mee te reizen.