The Great White Shark !!!!!!!

Zuid-Afrika, Gansbaai

Jippiieeeeeee, we hebben hem gezien!! En goed ook..

Okee, even terug naar het begin. Half 6 de wekker want we worden om 10 over 6 opgehaald bij onze guesthouse. Kwart over 6 staat er een busje van Shark tours voor de deur. We halen nog een groep Amerikanen op en vertrekken richting Gansbaai. Eigenlijk Kleinbaai, maar dat is een onderdeel van Gansbaai. In Hermanus halen we de laatste twee passagiers op en eindelijk, na twee en een half uur, komen we aan bij Shark tours. We betalen, krijgen een lekker uitgebreid ontbijt, en een film van wat ons te wachten staat. Een briefing van wat we allemaal moeten doen en dan krijgen we een regenjas, voor het opspattende water en we gaan naar de boot. Wij zijn als eerste aan boord en we hebben mooie plaatsen op het bovendek. Spullen gaan in de bak onder je bips en off we go! Onderweg worden er nog wat meeuwen uit de hand gevoerd door de bemanning en na een kwartiertje komen we aan op de plaats van bestemming. Er liggen nog wat bootjes. De chum wordt overboord gegooid en het lange wachten begint. Het was de laatste weken toch al lastig met de haaien omdat ze heel diep zaten in verband met de kou. Maar de schipper stelt ons gerust want de laatste keer dat ze geen haaien zagen was 6 jaar terug. Nu is het een kwestie van geduld. In de verte op een van de andere boten horen we mensen joelen. Die hebben vast al een haai en wij nog niet. Wachten, wachten, wachten.....en ineens is daar de eerste haai! De eerste groep mensen gaat zich in de pakken heisen en worden in de kooi gelaten. En na een half uur komt de eerste haai pas terug. Er komen al mensen uit de kooi vandaan en wij mogen ons ook omkleden. Ik wordt letterlijk in een pak gehesen, schoenen aan en nu maar afwachten. En dan komt er een haai aan die meteen in de prooi hapt! Jacco filmt het gelukkig en we zien hem wel heel erg goed en dichtbij. Wanneer we thuis zijn dan plaats ik het filmpje op facebook, voor de liefhebbers. Na deze spectaculaire actie is de volgende groep aan de beurt. Ik krijg lood om, een duikbril op, kapje over mijn hoofd en zak af in de kooi. Afwachten weer. Ik hang er een half uur, want ik kom niet bij de daarvoor bestemde stangen en je voeten eruit steken is geen optie, en het enige wat voorbij komt is een gigantische rog. Ook mooi, maar geen haai. Na een half uur hou ik het voor gezien. Het lood en dikke pak om je heen benemen gewoon je adem. Ik kijk weer vanaf de kant. Per slot van rekening heb ik nu wel in de kooi gezeten en vanaf de boot de haai heel goed al kunnen zien. Mijn dag kan niet meer stuk.

Ik ben nog geen 5 minuten de boot uit of er komt er eentje langs zwemmen. Jacco wordt opgetuigd en gaat de kooi in. En die kijkt de haai wel heel erg in zijn ogen. Hij kan hem aanraken, wat natuurlijk niet kan want hij vreet dan je vingers op. Mooie beelden en een mooi slot van de dag. We gaan terug naar de wal en krijgen een lekkere kop soep, kijken naar de film die van ons is gemaakt en natuurlijk kopen we die! Ook krijgen we een certificaat dat we in de kooi hebben gezeten en dat we het overleefd hebben. Daarna op weg naar Kaapstad. Moe maar voldaan zit ik nu schoongedouched in bed dit verhaal te schrijven. Wat een dag, wat een once in a lifetime ervaring. Dit had ik niet willen missen. Great White,check!!!!!