Ruines en rotsenstrand

Spanje, Empúries

Elke dag een beetje cultuur en een beetje ontspanning. Vandaag hebben we een rotsenstrand gevonden, denken we, in L'escala. Daar moeten we vandaag maar eens gaan kijken of dat wat is. Alle spullen alvast in de auto, maar eerst nog even een ruinetje kijken. Ligt toch op de route. Het gaat om de ruines van Empuries. We vinden al snel de bewegwijzering en worden naar een parkeerplaats geleid. Vanaf deze parkeerplaats zien we de zee al, met rotsen! Na de bezichtiging maar eens even bekijken of dat wat voor ons is. Hoeven we niet meer naar die andere.
De ruines van Empuries........waar moet ik beginnen........wat een gigantisch groot complex! Het gaat om ruines uit de Griekse tijd en daarboven uit de Romeinse tijd. De Grieken waren er dus als eerste met hun nederzetting. Een aantal oorlogen verder kwamen de Romeinen. De Romeinen begonnen er als republiek, voordat het een keizerrijk werd. De Griekse nederzetting stond los van de Romeinse nederzetting. Door de tijd heen leefden ze daar naast elkaar. Totdat Rome alles overnam. De nederzetting lag er al heel lang maar vanaf 1920 hebben de archeologen toestemming gekregen om er aan de gang te gaan. Op dit moment is er 20% blootgelegd. Ze zijn er nog steeds bezig. Het laatste wat er naar boven is gekomen is het Romeinse publiekelijke badhuis.

We zijn hier wel even bezig geweest. Het was heel mooi. Maar ook weer warm. 30 graden. Tijd voor verkoeling. Vanaf de nederzetting zagen we al mensen snorkelen dus misschien hebben we eindelijk een snorkelstrandje gevonden. We halen onze spullen en gaan naar een kleine baai. Zoeken een mooi plekje uit, en snorkeln maar! Veel mogelijkheden tot snorkelen en veel vissen gezien. Heerlijk gezeten en gezwommen. Het is er heel mooi. Hier gaan we vrijdag ook maar weer heen. Want morgen is er markt in het dorp en 's avonds feest. Het feest van Sant Joan. Het is het feest om de zomer in te luiden en wordt in Catalonie overal gevierd. Er is muziek, een vreugdevuur en vuurwerk. We zijn benieuwd!