Galatatoren en Galatabrug

Turkije, istanbul

6 oktober 2013

Na een redelijke nacht slapen weer om 9 uur aan het ontbijt. Lekkere broodjes gegeten en alvast de dag doorgesproken met de Broekjes. Ze hadden zowaar erg lang geslapen in het schoenendoosje!

Eerste stop, Hagia Sophia. Een immens groot gebouw met schitterende schilderingen en mozaieken. Op de tweede verdieping durfde ik zelfs even over de rand te kijken. Een gedeelte stond in de steigers. Tsja, het moet wel mooi blijven natuurlijk! Na ruim een uur te hebben rondgewandeld gaan we onderweg naar de volgende stop. We lopen de weg naar beneden richting de Galatabrug. Langs het water gelopen met heel veel vissende mannen. De een na de andere vis wordt omhoog gehengeld. Onder de Galatabrug gaan we even een broodje makreel eten. Lekker hoor!!!

En dan maar weer verder!!! De brug over richting de Galatatoren. Daar staat een hele lange rij om op de toren te kijken. Geen goed plan....we lopen verder......onderweg naar het Taksimplein. Door een hele lange en drukke winkelstraat met heel veel verschillende winkels lopen we richting het plein. Onderweg komen we nog langs een katholieke kerk waar ik natuurlijk even een kaarsje brand voor iedereen die het nodig heeft en voor iedereen die niet meer bij ons is.

Aan het einde van de straat is het plein. Indrukwekkend omdat je weet dat daar nog niet zo lang geleden rellen zijn geweest om een paar bomen.....dat was een aanleiding voor een boel ellende.

Even een drankje genuttigd bij de Burger KIng en dan maar een rondje over het plein en rond het park. Vanaf het plein gaat een ouderwets trammetje van Taksim naar Tunel. Dat mogen we natuurlijk niet missen. Kaartjes gekocht bij een mannetje op straat, een soort Turkse ov-chipkaart en na even te hebben gewacht komt daar ons trammetje. Wat een belevenis! Hij rijdt door de winkelstraat waar het stampvol is en veel mensen voor de tram weg moeten springen! Spannend om te zien en ook wel erg leuk.

Helaas moeten we er op het eindpunt uit en lopen we de weg naar beneden richting de Galatabrug. Halverwege hebben we nog een reddingsactie uitgevoerd. We liepen een steile weg naar beneden en vlak achter ons had een meneer zijn kistje met granaatappelen om laten vallen. Nou, die kwamen snel naar beneden rollen!!! En dan is het.....hoeveel kan je er opvangen, vasthouden en zorgen dat er nog niet meer verder naar beneden rollen.....we hebben ons best gedaan om er zoveel mogelijk te redden voor deze meneer.

Na deze taak te hebben volbracht hebben pa,ma en Jacco beneden een glaasje versgeperste granaatappelsap op en ik had een maiskolf! Jummie. Verderop ook nog wat gepofte kastanjes gescored en gekeken naar de boten die af en aan gingen met mensen voor een Bosporustour. Gaan wij later nog doen.

Na weer even uitgerust te hebben....we hebben bijna heel Istanbul te voet gedaan...hebben we nog even de schoenen uitgedaan om in de "nieuwe" moskee te kijken. Weer erg indrukwekkend.
Daarna ook nog even over de kruidenbazaar. Jacco hebben we in toom moeten houden want er lagen zo vreselijk veel van die zoete lekkernijen voor hem....hij liep kwijlend langs de kramen.

Halverwege een souvenier voor onze reiskerstboom gescored en daarna onderweg richting het hotel. Een hele trippel!

Vlakbij het hotel hebben we in een restaurantje gegeten. De mannen een mixed grill, de dames kippestukjes en lamskebab. Lekker gegeten en op dit moment zitten we moe maar voldaan weer in de schoenendoos. Morgen de Grand Bazaar op het programma en wat we dan nog meer tegen komen. Tot later...