De roze route

Nederland,

De roze route. Nee, niks bijzonders maar de kleur van de route die we vandaag gaan rijden is roze. Het is een route van ongeveer 100 kilometer naar het achterland van San Marino.

We vertrekken rond half 11. Het heeft vannacht geregend waardoor het heerlijk is opgefrist. De route start, hoe verbazend, bij onze camping en eindigt in San Leo.

Onze eerste stop is Veruccio. Een goed bewaard middeleeuws dorpje waar het kasteel van de Malatesta familie als hoogste punt boven het dorp uittorent. Mooi, authentiek dorpje.

Volgende stop zou het kasteel van Montebello zijn, waar het niet dat de weg is afgesloten en we weer terug worden gestuurd naar de hoofdweg. Dan maar de route vervolgen. We komen door mooie natuurgebieden waar we worden omringt door bergen. We rijden door Pietracuta, Talamello, Novafeltria, Pontemessa, Pennabilli ( waar we nog even de plaatselijke kerk bezichtigen), Cantoniera ( hoogste punt met zijn 1007 meter), Carpegna, Pietrarubbia, Ponte Cappucini, Villagrande Pugliano en tenslotte San Leo. Een geweldig mooi dorpje op een berg met een smalle toegangsweg die naar een poort leidt. Bovenop de berg ligt een fort.

Na het parkeren nemen we eerst een ijsje bij de plaatselijke gelateria vandaan. De kerken en de toren bekijken we en het fort, wat op een berg ligt en een stijl pad omhoog is, bewaren we voor de volgende keer. Het is in de bergen gaan onweren.

Terug op de camping is het een stuk warmer dan boven in de bergen, dus maar even naar het zwembad om af te koelen. Daarna het eten bereiden en ondertussen is het half 10 in de avond terwijl ik dit verslag zit te schrijven. De dagen vliegen om!

Wat een mooie kerk is dit van binnen........prachtige foto's. Geniet er maar van 😙😙😙😙