San Marino, de oude stad

San Marino,

Gisteren kaartjes gekocht om met de bus naar de oude stad van San Marino te gaan. Kaartjes kosten een euro per stuk voor een enkele reis. 4 euro heen en terug met zijn tweetjes. De bus stopt voor de camping en zet ons midden in het centrum af. Parkeren is veel duurder!

Om 7 uur wakker en rustig in de zon gezeten. Het begon al warm te worden. Na het ontbijt lopen we de heuvel op, we zitten onderaan met onze safaritent, en puffend komen we aan bij de bushalte. Het is al erg warm. Na een kleine vertraging komt het busje ons halen en zitten we lekker in een gekoeld bus. Erg makkelijk zo.

San Marino is een oude burcht en van oudsher een belastingparadijs. Tegenwoordig is dat niet echt meer zo. Op bijvoorbeeld parfums en bepaalde kleding zit nog geen belasting maar echt superveel verschil is er niet meer.

We wandelen, bergop natuurlijk, door de straatjes naar de rand van de vesting. Wat een uitzicht over de landerijen. Je kunt kilometers ver kijken. Aan de ene kant de Adriatische zee, aan de andere de bergen. Via de kabelbaan, waarwe gelukkig niet in hoeven, lopen we naar de Basiliek del Santo-Pieve. Een eenvoudige kerk met een mooi plafond van uitgewerkte bloemen.

Volgende stop is de eerste toren. Dit is tevens de oudste toren. We kopen een pas die 10 dagen geldig is en ook voor de andere torens is en voor musea. We gaan zeker nog een keer naar de stad in onze vakantie. Deze toren is op een rots gebouwd en wanneer je tussen de kantelen doorkijkt dan kijk je recht naar beneden. En aangezien deze hoogtes niet favoriet zijn bij mij, loop ik aan de andere kant. Jacco loopt omhoog de toren in voor het uitzicht.

Op weg naar de tweede toren over het heksenpad. En allemaal bergop! Onderweg een leuke gek,eurde portemonnee gekocht en even een lekker ijsje gegeten. In de tweede toren is een museum met zwaarden, kruisbogen, harnassen, geweren etc. Er zijn heel wat oorlogen geweest in San Marino. Ook weer een uitzichtpunt. Je kunt hiervandaan ook toren 3 zien. Maar die houden we voor de volgende keer.

We lopen bergaf richting de straatjes en gaan eerst een ergens eten. Met mooi uitzicht natuurlijk. Jacco een pizza en ik een soort van wrap met tomaat en mozarella. En om 5 voor half 3 naar de bushalte om terug te gaan naar de camping. Het zwembad lokt. Zelfs met badmuts!

Even lekker voor de tent zitten in de wind die als een warme fohn rondwaait. Heerlijk! En op dit moment bij het zwembad om af te koelen. Vanavond eten we spaghetti! Aankomende dagen belooft het ook weer erg warm te worden dus we zien wel even wat we gaan doen.

Wat een mooie foto's weer meis, veel plezier jullie 💋💋