Als vanouds, de Epiloog

Nederland, Landgraaf

Marokko ‘We zijn er bijna’.. Dat was de titel van mijn reis. ‘Marokko, I did it !’, dat kan ik nu vol trots en blijdschap zeggen. Want net zo als dat ik er naar had uitgekeken, zo zag ik er ook tegen op. Een heel dubbel gevoel dus.” Kan ik het wel aan, word ik niet weer ziek, hoe gaat het in de groep, hoe zijn de mensen? “ Heel veel vragen die ik nu pas kan beantwoorden. Het was in één woord FANTASTISCH!

Wat heb ik veel meegemaakt, beleefd en gezien. Een rondreis van 6 Weken door Marokko met mijn camper, wie had dat 3 jaar geleden kunnen bedenken? Een van de vele, letterlijke, hoogtepunten was toch wel Erg Chebbi, de oranje-rode zandduinen van de Sahara met de camping die aan de voet van die zandheuvels ligt. De beklimming door het mulle zand van die terracotta kleurige duinen om naar een prachtige zonsondergang te kijken. De schaduwen, die nadat de zon is ondergegaan over de ongerepte zandheuvels dwaalt. Met 25 mensen en dromedarissen door de woestijn, geleidt door een paar nomaden. En bij terugkomst bij de camper proberen om die prachtige sterren en de maan op de foto te krijgen…

Vriendelijke, hulpvaardige mensen, die Marokkanen, soms wat opdringerige kinderen en niet te vergeten de vele zwerfhonden. Die laatsten zal ik zeker niet gaan missen.

Rabat en Marrakech, twee koningssteden die totaal verschillend zijn, de een schoon en netjes, waarschijnlijk omdat daar de koning woont en de ander wat rommelig en ongestructureerd. De vele prachtige uitgestrekte stranden waar we heerlijk met de honden hebben gewandeld. De bootjes in de havens waar de vissers hun netten leegmaken om de vers gevangen vis meteen aan de man te brengen. De vele dorpjes en de markten, ezelskarretjes , fietsers, brommers, voetgangers, dromedarissen en paard en wagen, midden op straat. Uitkijken dat je er niemand omver rijdt. Op bijna elke rotonde wel een politiecontrole, ook die ga ik zeker niet missen, maar uiteindelijk heb ik wel maar 1 keer een bekeuring gekregen van nog geen 10 euro!

Het winkelen in de vele drukke , kleurige souks en de Medina’s, ik kreeg er geen genoeg van terwijl ze toch allemaal op elkaar lijken. Proberen om het onderste uit de kan te halen door alsmaar af te dingen. Vaak lukte dat, maar soms ook niet en dan weet je dat je toch weer teveel hebt betaald😊

Maar waar ik het meeste van heb genoten dat is toch wel de prachtige natuur, de ruige bergen van het Atlasgebergte dat bestaat uit de Anti-Atlas, de Midden-Atlas en de Hoge Atlas. De pittoreske dorpjes die tegen de bergen geplakt leken, de vele kleurpatronen, de oases en de ontelbare palmboomkwekerijen. De uitzichten op de vele valleien, maar ook op droge rivieren. De ontelbare haarspeldbochten, de dieptes en de hoogtes, ik heb ze overwonnen en ik heb méér dan genoten.

Maar dit alles had ik nooit kunnen doen zonder de nooit aflatende steun van de groep, een groep die altijd klaar stond als er iets aan mijn auto moest gebeuren. Een groep die er voor elkaar was als je oppas nodig had voor je hond of om gewoon voor de gezelligheid een praatje te maken, om de belevenissen van de dag te bespreken of om zelfs wat diepere gesprekken aan te gaan. Groep, Bedankt daarvoor!

Dank ook aan het thuisfront, Tiny die de hele winter zo goed voor mijn huis heeft gezorgd. Claudia, die, weliswaar dit keer maar een beetje, zorg had voor mijn schildpadden die in winterslaap waren. Rita, die zo fantastisch voor mijn nakweek heeft gezorgd. De apjes van mijn vriendinnen en Mia, die iedere avond heeft gebeld, zelfs toen ik in Marokko was! En natuurlijk dank aan iedereen voor de geweldige reacties op mijn verhalen. Ik hoop dat ik jullie een beetje heb laten mee genieten van deze geweldige reis

Mooi geschreven en wat heb je genoten 👍op naar de volgende reis 😃

Mia 2024-03-07 19:32:01

Zeker weten heb ik genoten van jouw avontuur. En mijn man iedere keer de foto's voor zijn neus gehouden, want wat wil nog graag naar Marokko. En zeker nu ik gezien heb dat het met hond prima te doen is.

Ingridopavontuur 2024-03-07 19:43:22

Bedankt voor je mooie verhalen en foto's, fijn ook om af en toe even je stem te horen. Wat fijn dat het goed gegaan is met de groep, vond het ook wel een geruststellend idee dat je daar op mensen kon rekenen. Nou Car ik zie je snel

Susanne 2024-03-07 20:08:29

Wat was het wen geweldige reis, ik heb genoten! Nu toch maar aan dat boek schrijven beginnen? Fijn dat je weer veilig thuis bent en op naar de volgende reis! 😘

Sandra 2024-03-07 20:19:31

Fijn dat je weer goed thuis bent en ik heb genoten van je verhalen top!!!!!

Anita 2024-03-07 20:50:01

Je hebt een enorme reis gemaakt, en eigenlijk op wat pech met de auto na niet al teveel problemen. Iedere dag iets “meemaken”, echt geweldig. Vraagje: heb je Marokko geen helm op je brommer nodig? Hier ben je 100 euro kwijt.😜😜 Mocht je van Marokko nog geen genoeg hebben? 12 mrt is er in het Sjtaterhoes in Kerkrade in diavoorstelling verzorgd door dhr/ mevr. Reinaerts. Iets voor jou ?.. Het gaat over hun reis door Marokko. gelukkig ben je heel thuis gekomen en ik ben benieuwd wat Baloe morgenvroeg doet

Henk Jaspers 2024-03-07 21:34:59

Hier hoeft niks meer aan toegevoegd te worden. PRACHTIG CARRY!!! YOU DID IT POWERGIRL!!

Yvonne Sormani-Simons 2024-03-07 22:18:16

Nou Carry, dank je wel voor al je mooie verhalen. We keken er elke dag naar uit. En fijn dat je zo genoten hebt van deze reis. Dat blijven mooie herinneringen. Tot de volgende keer!

Riet 2024-03-07 22:51:31

Fijn dat je weer gezond thuis bent, maar vooral fijn dat je zo'n geweldige reis op je lijst erbij kan zetten! Veel respect voor jou. Ik heb elke dag meegelezen, dankjewel. Je zou een boek moeten schrijven. Lekker uitrusten en nagenieten en dan voorzichting alweer plannetjes maken voor de volgende! X

Stephanie 2024-03-07 23:02:48

Welkom thuis! Je terug reis heb ik allemaal op één avond gelezen. Ik heb bewondering voor je, ik denk zelf dat ik het niet zal kunnen terwijl ik heel veel zelf kan met klussen ( van de week nog vensterbanken in ons huis gemaakt). Rijden met onze grote camper doe ik alleen op de snelweg binnendoor over de smalle wegen vind ik te eng, heb moeite om de breedte te schatten. Maar wie weet! mocht het ooit nodig zijn denk ik aan jou 😊

Renate Bongertman 2024-03-07 23:56:58

Jij hebt daar genoten, en wij allemaal hebben hier genoten van je verhalen. Tot de volgende keer

Joke 2024-03-08 05:22:25

Bedankt voor jou mooie verhalen !

Martine 2024-03-08 07:15:53

Wat een dubbel gevoel… Echt heel blij dat je weer veilig thuis bent! Want het is niet niks om 6 weken door welk deel van de wereld te zwerven! Maar het liefste had ik je ook weer teruggeschopt (sorry Carry!) want ik moet nu echt even afkicken… baal dan ook als een stekker dat er voorlopig geen reisverslagen meer komen! Ik ga de mooie verhalen en avonturen echt missen…! Carry dank je wel dat ik weer mee mocht op de motorkap van je busje. Ik heb met hart en zien genoten! En deze foto van jou met de kameel móet je echt aan de muur hangen! Echt gaaf! Welkom thuis en rust toch ook maar even uit! 😘😘😘

Katinka 2024-03-08 08:12:53

Zeer zeker genoten van je verhaal en prachtige foto's. Bedankt en op naar de volgende reis xxx

Marlene 2024-03-08 08:23:58

Genoten van jouw verslag. Veel bekende plekken in Marokko langs zien komen. 👍🏼 Zonnig spoor

Fritz 2024-03-08 08:48:00

Carry , jij hebt het prachtig beschreven zoals het was . Ik zie alles weer meteen helder voor mij . Van mij mag jij het volgende jaar uitgenodigd worden op de nationale boekenbal ! Met stip ‼️

Roel Bekker 2024-03-08 10:03:45

Hoi Carry ook wij waren deelnemers aan de Marokko reis. Maar zo mooi als jij die 6 weken samen vat is echt geweldig. Dankjewel voor je fijne gezelschap en je altijd vrolijke en opgewekte verschijning. Echt heel erg dapper om dit in je eentje samen met je trouwe viervoeter te doen. Je zou er eigenlijk een boek van moeten maken. Bedankt voor de fijne tijd hopelijk zien we elkaar in een volgende reis. Gr. Yvonne&Robert plus Dory Bijgenaamd Weinsberg Team 😎😎😎👍👍

Robert Masselink 2024-03-08 10:34:18

Wat kun jij trots zijn op wat jij gepresteerd hebt. Jij hebt een onverwoestbare wil om dingen te doen. Ik vind dat zo knap. Want daardoor lukt jou zo een wereld prestatie. Dat zullen weinig vrouwen je na kunnen doen. ( ik al helemaal niet) . Wat zal ik je dagelijkse verhalen en de mooie foto ‘s missen. Op die manier beleven de lezers het allemaal een beetje mee. Maar ook weer fijn dat je in Landgraaf bent. Liefs Katja & Alex.

Katja 2024-03-08 11:00:09

Geweldig mooi indruk van deze reis

Nico ida mouthaan 2024-03-10 10:34:36

Welkom thuis!

Alex 2024-03-11 07:05:56

Hallo Carry, Janine en Theo vertelden ons over een vriendin die met haar campertje een rondreis naar Marokko ging maken. Sinds ik de eerste keer jouw verhaal las, ben ik je in de luwte stiekem blijven volgen. Mijn complimenten. Om als alleenstaande vrouw met haar hond zulk een reis te gaan maken is echt een enorme uitdaging. Fijn dat jij, en de lezers ook, er zo van genoten hebt. Chapeau!

Luc Maas 2024-03-11 16:29:12

CARRY , Wat kan jij ongeloofelijk goed schrijven, wat wij niet kunnen uitdrukken hoe mooi iets is kan jij dat wel. Voor mij mag het een boek worden en ik ben de eerste koper. Het gaat je goed Carry misschien ooit tot ziens. Lieve groet Cees kit😉 en Inge