Hier houdt het op.....

Denemarken, Skagen

Ik had het kunnen weten. Boven aan de top van een klif waait het altijd en toch waag ik het er op om vannacht te blijven staan. Wanneer ik mijn bed op zoek klappert het dekzeil en niet zo'n beetje ook naar mijn mening. Maar ik ben natuurlijk geen weervrouw dus windkracht 3, 4, 5 of 6 : het zegt me allemaal niks. Volgens Campervriendinnen Gerda en Riet uit Amsterdam kan het doek wel zo'n windkracht 7 of 8 hebben. Zij hebben ervaring, rijden de hele wereld rond met hun Westfalia. Toch vertrouw ik het niet, je zult net zien: 2 dagen is het goed gegaan en dan zou ik opeens zonder dak komen te zitten. Ik trek het ding naar beneden en vouw me praktisch in foetushouding op het smalle, korte achterbankje. Het ligt wel heerlijk zacht, maar dat zal ik toch geen hele nacht kunnen volhouden. Na anderhalf uur schiet ik wakker, met pijn in mijn hele lijf. Die wind kan het dak op, omhoog dus weer met dat ding. En dan val ik na 2 uur eindelijk in slaap.
Niet echt uitgerust wordt ik om kwart voor 7 wakker, en een uur later ben ik onderweg over de nog stille wegen naar het noordelijkste puntje van Denemarken. Garmin geeft aan dat de snelweg de E39 afgesloten is, maar ik waag het er op en neem toch die route in plaats van de omleiding. Dit keer heb ik geluk, de weg is gewoon open, alleen ontdek ik bij de oprit toch een bordje : Closed. Maar aangezien iedereen toch de oprit neemt, rij ik ook gewoon door. Ook op de autosnelweg is praktisch geen verkeer. Waar hebben we dat meer gezien? Na 2,5 uur en een paar korte plas-stops komt het uiterste noorden van Denemarken in zicht: Skagen. Ten noorden van dit leuke stadje ligt Grenen. En daar wordt het pas drukker. Campers, bussen met toeristen, en het af en aan rijden van auto's. Iedereen wil naar het punt waar het Kattegat en het Skagerrak samen komen; Te zien aan het tegen elkaar botsen van de golven.
Het is nog vroeg en dus plaats genoeg bij de grijze vuurtoren uit 1858. Baloe blijft even achter in de auto( met het dak omhoog en het is nog niet warm) en ik beklim de 210 treden omhoog van waaruit je een spectaculair uitzicht hebt over Grenen en Skagen. Voor de haven liggen een paar grote cruiseschepen. Nog meer toeristen, of misschien wellicht hier gestrand door Corona?
Al te lang blijf ik niet boven, Baloetje in de auto vind ik toch eigenlijk niks, het wordt langzamerhand ook al wat warmer. Snel wat foto's maken en dan naar beneden. Dat gaat makkelijker dan naar boven. Halverwege kom ik een jonge vrouw tegen die staat uit te puffen, ze kan niet meer verder. Tja, je hebt conditie of niet hè:)
En dan wil ik toch echt naar hét punt, tenslotte is dat het doel geweest dat ik me heb gesteld toen ik naar Denemarken kwam: het noorden bereiken.
Over het strand is het vanaf de vuurtoren nog bijna 3 kilometer lopen. Baloe geniet, hoewel noodzakelijkerwijs aan de riem, want overal staan waarschuwingsborden dat er zeehonden op het strand kunnen liggen. Heel in de verte zie ik een hele drom mensen staan, dat zal hét punt zijn. En dat is het ook, maar precies op dat punt, op een kleine zandbank, liggen een stuk of 20 zeehonden, jong en oud, te zonnen. Die koppies die ons aanstaren, zo vertederend. En al die mensen die hun weer aanstaren.....Baloe interesseert het niks, op het immense strand zijn honderden andere lekkere geurtjes. Snel maak ik nog een foto van hem met op de achtergrond de zeehonden, in de hoop dat hij dan niet nét opspringt en alles de zee in jaagt. Maar hij kijkt niet eens op.

De rest van de middag geniet ik al lezend op het strand bij mijn slaapplek. Net even ten zuiden van Skagen aan de westkust. Baloe duikt nog even de zee in en hoewel ik mijn badpak aan heb waag ik me niet in het koude water.
Een drukke slaapplek is het nog niet. Er staat 1 grote camper en een paar Volkswagen busjes. Volgens de app Park4night is het wel een gewilde plek om 's avonds naar de zonsondergang te komen kijken. Ik ben benieuwd. Zoals ik me nu voel denk ik niet dat ik veel zal horen. Ben kapot moe na die gebroken nacht!
Morgen langzaam naar het zuiden richting Legoland. Maar eerst nog even dit leuke stadje bekijken...

Route: Bulbjerg-Aabybro-Tylstrup-Hjorring-Skagen
Gereden kilometers: 163
Coördinaten slaapplek: N 057⁰ 45, 023' O 010⁰ 36, 256'

Prachtige foto s powervrouw!

Ine 2020-09-02 19:04:14

Op naar een betere nacht. Super foto’s Xx

Do 2020-09-02 19:09:49

Ga nou even bij die VW-busjes vragen of ze die bank naar voren geschoven krijgen!! Prachtige plek weer en zo te horen een prima dag. Moedig voorwaarts.

Riet 2020-09-02 20:04:35

Wat een avonturen! Je schrijft er heerlijk over. Ik reis een beetje mee

Hedwig 2020-09-02 20:40:18

Prachtig Carry en leuk om iedere dag jou verslag te lezen.

Anita 2020-09-02 20:57:59

😍😍

Mia 2020-09-02 21:08:50

Wat een schitterend land en wat een schitterende foto’s en verhalen! Meisje toch, wat een avontuur weer, samen met Baloe! Ik ben eigenlijk wel een beetje jaloers op je... Je bent echt een stoer wijffie. Doet het allemaal maar. En hoewel je in je uppie rond reist, zitten intussen wel de nodige mensen bij je op de achterbank! Je schrijft zo levendig, heerlijk...! Kom alsjeblieft nog lang niet naar huis...! 😘😘😘

Katinka Vliegen-kessels 2020-09-02 21:49:49

Wauw wat een prachtige foto’s . Geweldig die zeehondjes

Joke 2020-09-03 14:31:46

toppertje :-), wat gaaf zeg en gewon op een soort van aai afstand van de zeehonden. Je doet het ook maar gewoon, naar het topje van Denemarken met je grote vriend Baloe, geniet ervan

Jeanine 2020-09-03 17:30:38

Zeehondjes zijn zo leuk, maar voor Baloe geen partij, dat is duidelijk. Je hebt al heel wat kilometers gereden, tot in het noordelijkste puntje van Denemarken. Morgen naar Legoland. Dat is prachtig. Een paar jaar geleden zijn wij in Gūnzburg in Legoland geweest. Dat was heel leuk en niet alleen voor de kinderen mar ook voor pap en mam. We hebben onze ogen uitgekeken. Veel plezier Carry!!