Cheb en Loket

Tsjechië, Loket

Woensdag 31 Augustus 2022

Nog even terug naar gisteravond: ik ben net met Baloe buiten als ik een oorverdovend lawaai hoor. Een helikopter van de ADAC probeert precies naast mijn busje een landingsplek te vinden. Mijn haren vliegen overeind en ook dat van Baloe zwaait alle kanten uit. De struiken en bomen gaan bijna plat tegen de grond en net als ik me wil verbergen tegen die wervelwind stijgt hij weer op. Blijkbaar is de plek toch niet groot genoeg of hij moet ergens anders zijn. Het bovenluik van het busje staat open met als gevolg dat ik het halve bos op mijn bed heb liggen. De heli maakt nog een paar rondjes en dan zie ik hem achter de berg verdwijnen. En kan ik mijn bed gaan fatsoeneren.

De nacht verloopt verder rustig. De eerste die ik vanmorgen zie is een knulletje dat blijkbaar voor de tegenoverliggende bouwmarkt werkt en die naarstig op zoek is naar het kleinste prulletje dat hij maar kan vinden om de vuilniszak die hij bij zich heeft, vol te krijgen. De snippers die hij opraapt zijn met een vergrootglas nog niet te zien. Maar het jong is tenminste van de straat en na verloop van tijd heeft hij zijn zak halfvol en zijn geld weer verdiend.

Na mijn ontbijt rijd ik door het Fichtgebergte richting de Tsjechische grens. Mijn paspoort ligt klaar om bij een eventuele controle te laten zien, maar er staat geen mens. Net na de grens log ik mijn eerste Tsjechische cache, maar ik beloof jullie dat ik het in de volgende verslagen niet meer ga hebben over caches, al zal ik zeker nog vaak er naar op zoek gaan. Maar die eerste in een nieuw land mag niet ontbreken…

Het plaatsje Cheb, dat aan de rivier de Ohre ligt, is het eerste dat je na de grens tegen komt. Het busje kan ik net boven de stad kwijt, aan de rand van immens grote sportvelden. Van daaruit is het een paar minuten lopen naar het gezellige, kleurrijke centrum dat uit niet veel meer bestaat dan een verkeersvrij straatje met een paar restaurants, terrasjes en fraai gerestaureerde pandjes in barok stijl.
De middeleeuwse burcht met kazematten en bastions dateert uit 1179, maar staat jammer genoeg in de steigers. Ik kan nog net een plank ontwijken die door een van de bouwvakkers naar beneden wordt gesmeten als ik over de brug naar de ingang loop. Meer dan genoeg reden om meteen rechtsomkeert te maken en op zoek te gaan naar een wisselkantoor.
Binnen in het winkeltje trekt Baloe meteen de aandacht van de eigenaresse maar hij heeft meer interesse in de grote houten schildpad die voor zijn neus staat. Maar dat zal wel toeval zijn, of zou hij de vorm herkennen?

Na de wandeling door het aangrenzende park slenteren we terug naar het busje. Het is heerlijk weer, wat bewolkt en rond de 20 graden. Prima weer dus om actief te zijn.
Na de middag rijd ik naar Loket, dat een half uurtje verder ligt. Ik wil het stadje bezoeken en een plekje voor de nacht vinden. Wat een weldaad is de autoweg hier. Gisteren heb ik de navigatie tientallen keren horen zeggen: Constructie werkzaamheden op de A3. Hier is de weg zo goed als verlaten. Het heuvelachtige landschap is ook hier weliswaar flink droog, maar toch mooi om te zien. Net buiten het stadje vind ik een mooie parkeerplaats dat ook wel iets lijkt om vannacht te blijven staan. Aan de rand van wat sportvelden met flink wat groen er omheen.
Het vestingstadje Loket is te bereiken via een flink aantal trappen, na mijn ochtendwandeling door Cheb voel ik dat ik ook nog kuiten heb. Het historische plaatsje, dat omringd is door bossen, lijkt op een openluchtmuseum: een kleurig marktplein omgeven door panden in gotische en barokke stijlen, ook hier weer in alle mogelijke pastel kleuren geschilderd.
De middeleeuwse burcht ligt als een onneembare vesting hoog op een rots in de rivier. Een bezoek er aan moet ik laten schieten: Baloetje is er niet welkom. Maar wellicht heb ik niets gemist , want had ik eigenlijk wel het martel-annex gevangenis museum dat er nu gevestigd is willen zien in mijn vakantie?

Na een paar uurtjes in dit kleurrijke stadje te hebben rondgedwaald zoeken we het busje weer op. Het is genoeg geweest voor vandaag. Baloe gaat zuchtend languit in het gras liggen en ik zak onderuit in mijn stoel met een heerlijk boek.
Het was een mooie eerste Tsjechische dag….

Route: Bad Berneck – Marktredwitz – Cheb – Loket
Gereden km. 108
Coördinaten slaapplek: N 050.11,534 O 012.44,626

Wat een weldaad voor het oog Carrie! 2x zelfs! Schitterende foto’s en een heerlijk verhaal! Meissie wat heb je toch een gave om mensen mee te nemen in je avonturen! Ik geniet! Dank je wel! 😘😘😘

Katinka 2022-08-31 17:59:48

Wat een mooie kleuren, die huizen. Zou hier ook niet misstaan ;) Hoe gaat het eigenlijk de taal, wat spreken ze daar? Zijn de inwoners vriendelijk? Liefs en groetjes

Susanne 2022-08-31 18:05:19

Ze spreken Duits of Engels en zijn verschrikkelijk vriendelijk

carry.gaat.weer.op.reis 2022-08-31 18:06:27

Nou gelukkig maar

Susanne 2022-08-31 18:08:27

Leuk verhaal weer 👍geniet maar 😍

Mia 2022-08-31 18:18:09

Wat een prachtige huizen zeg

Joke 2022-08-31 18:25:08

Respect dat je dit avontuur aangaat

Andrea 2022-08-31 19:01:48

Spannend met die helikopter. Mooie foto’s. ☀️

Jeanny 2022-08-31 19:33:09

Mooie foto' wat een gedoe door de helicopter

Tilly 2022-08-31 19:52:52

Ziet er mooi uit met al die kleuren.

Fred 2022-08-31 20:31:09

Zo, die zit er op, eerste dag Tsjechië. Ziet er goed uit allemaal en fijn dat de mensen zo aardig zijn. Slaap lekker!

Riet 2022-08-31 20:48:46

Loket is één van mijn favoriete Tsjechische plaatsen. Hrad Loket is een leuk verstopte cache die jij ook vadaag gevonden hebt.

Henk 2022-08-31 23:39:45

na dat lawaai zal t nog wel ff geduurd hebben voordat je weer in slaap gevallen bent. T is weer een geweldige film waar ik inzit mei prachtige foto's

Helmi 2022-09-01 22:56:05

Ik vermoed, dat in die heli nog een héél dikke cache verstopt zat..

René 2022-09-02 00:26:21

Hopelijk gaat het typen op de tablet beter. Wat een mooie gebouwen! Zo kleurrijk en mooie versieringen. Deze steden doen heel gezellig aan. Ze moeten je wel hebben meid. Bed vervuild, bijna een plank op de kop. Jij laat je niet uit het veld slaan. Top!