Een magische namiddag

Marokko, Et-taous ⵟⴰⵡⵙ الطاوس

Het is nog geen 10 uur, ik ben er klaar voor. De broodman is geweest, we hebben allebei het ontbijt achter de kiezen en de groep is vertrokken voor de excursie langs de zandduinen😊Ik word steeds handiger in het opbreken van de zooi rond mijn camper. Het is nog geen een keer gebeurd dat ik vergeten ben om de stroomkabel van het kastje af te halen, maar laat ik dat nu maar niet te snel zeggen want dan gebeurt het net.

Ik ben vandaag van plan om enkele caches in de buurt te gaan doen en niet ver van de camping ligt midden in de steenwoestijn Lake Dayet Srij oftewel het meer van Merzouga dat vroeger een zoutmeer was, een van de weinige natuurlijke meren in Marokko. Vanwege het water dat vrijkomt uit de Errachidia-dam en water dat het meer binnen dringt als het regent is het nu een zoetwater meer geworden. Tenminste áls het niet, zoals nu het geval is, al jaren niet meer heeft geregend en gortdroog is. In het voorjaar schijnen er talloze vogelsoorten te zien te zijn: flamingo’s, haviken en woestijnzangers. De enige vogel die vandaag voor mijn neus voorbij fladdert is een kraai die ook nog eens veel teveel lawaai maakt in dit immens grote, stille gebied. De beloofde egels, slangen, woestijnvossen en hagedissen die er het hele jaar door te zien zijn volgens de reisgids laten het ook afweten. Maar het is een prachtige wandeling met het uitzicht op de zandduinen aan de ene kant en de hoge bergen aan de andere kant. En als er dan ook nog eens een cache ligt dan is de wandeling niet voor niets geweest.

Het dorp Merzouga ligt aan de rand van de hoge zandduinen. Winkeltjes, restaurants en prachtig geklede mannen die zodra ik mijn busje heb geparkeerd, op me af komen om hun diensten aan te bieden. Oei, dat klinkt als…..Maar ik bedoel natuurlijk de alom bekende kamelenritjes, excursies met een 4x4, en vooral het naar binnen lokken om nog meer zooi te kopen dan dat ik gisteren heb gedaan. In een van de ‘kledingzaken’ zie ik een prachtig blauwe korte tuniek hangen, hij lijkt iets te groot maar de jonge verkoper schat mijn maat goed in!!! Maar of ik dat nu een goed teken vind, het lijkt me niet. Hij past tenminste perfect en de knul glundert een beetje. Dat heeft ie toch maar goed gezien😊Het afdingen begint en nu ben ik wel in mijn element, gisteren moest ik het laten afweten. De verkoper vraagt 200 Dirham en ik beweer dat een van mijn medereizigers gisteren 100 heeft betaald. Geen idee of dat waar is, maar Allah. Ik krijg het ding uiteindelijk voor 120 Dirham mee. Ik ben tevreden en hij waarschijnlijk ook, al zal ik dat nooit te weten komen….

Het kotje aan de rand van het dorp verkoopt vlees: rund, geit en kip. Het mannetje achter de kraam ziet er een beetje uit alsof hij het rund net heeft geslacht. Ik vraag naar kip, bedoel een stukje kipfilet, maar krijg de vraag terug of ik dan een hele kip wil? Nee natuurlijk niet, maar een stukje kipfilet schijnen ze niet te verkopen. Dan maar rund, een klein stukje, vraag ik met mijn vingers wijzend. 1 Kilo, 2 kilo? Ik krijg de man niet aan het verstand gebracht dat het voor mij alleen is, maar uiteindelijk snijdt hij een klein stukje af van de lap die hij aan het bewerken is met zijn grote slagersmes maar probeert toch nog een stuk erbij te smokkelen op de weegschaal. Hij grijnst een beetje geringschattend wat mij doet vermoeden dat het vlees hier normaal met hele koeien over de toonbank gaat.
Na een heerlijk koude jus-bananen shake op een terrasje, waar Baloe zich dit keer goed gedraagt, rij ik het kleine eindje naar de camping terug. Daar ligt iedereen door de hitte op apegapen, behalve Sas die net terugkomt van de beklimming van de hoogste zandduin. Ik had het ook zo graag gedaan, maar mijn conditie is door die flinke verkoudheid zwaar achteruit gegaan. Dus ik hou het maar op een ritje met de dromedarissen.

En om kwart voor 5 liggen er in de zandduinen voor onze camping 21 dieren te wachten om met ons de meest fantastische rit te gaan maken , toch wel een van de hoogtepunten van deze reis. Maar dan heb ik het niet alleen over de dromedarissen maar om de meest prachtige omgeving waarin we deze tour gaan maken. Bruine, blonde, zwarte en 1 witte dromedarissen liggen rustig in het zand een beetje te kauwen, sommigen knotteren wat of kijken verveeld om zich heen. Ze zijn met vijven aan elkaar vastgeknoopt en hebben 1 begeleider. Ik kies een blonde met een hele grote kop (of is het hoofd) en dan mogen we een voor een erop stappen. Ik hoor een boel gilletjes als de dieren omhoog komen, ze zijn ook een stuk hoger dan het grootste paard waar ik ooit heb op gezeten. En dan vertrekken we in een lange rij door de zandduinen die nu nog liggen te schitteren in de zon. Heuvel op, heuvel af, de begeleiders lopen op blote voeten in het warme zand, zij doen de hele dag niets anders. Zand en hoge duinen zo ver je ogen kunnen zien, auto’s en quads die er door heen crossen en overal van alle kanten komen nu de dromedarissen tevoorschijn die met de toeristen een van de hoge duinen beklimmen om naar de zonsondergang te kijken. Een voor een krijgen de dieren het commando om te gaan liggen, eerst gaat de voorkant naar beneden en dan die lange achterbenen. De ene protesteert nog een beetje, maar die van mij is al door de knieën voordat hij het commando krijgt. Door het warme zand ploeteren we met z’n allen de berg op om te wachten totdat de zon ondergaat. De begeleiders maken foto’s met ieders toestel en wij kunnen niets anders dan genieten.

Wát een fantastisch avontuur dat voor mij nog wat langer had mogen duren, maar als de zon dan weg is rolt iedereen van de berg af naar de dieren die zich zo voor het oog niet eens hebben bewogen. Ik ruil met Ron van dromedaris, hij gaat op mijn blonde en ik ga op zijn witte😊die ik, omdat het beestje toch een naam moet hebben, voor het gemak maar Verstappen noem. Niet omdat hij nu zo snel is maar omdat dat de eerste naam is die me invalt. De weg terug is , ook al is de zon nu onder, net zo bijzonder als de heenweg. De stilte, de oranjekleurige bergen die er nu net weer even iets anders uitzien…. Het is magisch!!!!

Prachtig, prachtig....

Ingridopavontuur 2024-02-15 21:15:18

Het is echt een sprookje uit duizend en een nacht. Het zadel van de dromedaris ziet er een stuk steviger uit dan dat van onze kamelen 🤣 Wat een belevenis!

Sandra 2024-02-15 21:15:51

Prachtig zeg

Anne 2024-02-15 21:25:44

Prachtig, geweldig wat je mee maakt. Zo mooi . Fijn dat je opgeknapt ben Carry.

Louise rob 2024-02-15 21:27:00

O Carry wat geniet ik van jouw verhalen, ik vind het zo stoer dat je dit doet. Nog heel veel plezier.

Katinka 2024-02-15 21:34:32

Wat een geweldig mooie reis. Carry, blijf genieten.

Marjan 2024-02-15 22:16:36

Ik dacht altijd: dat ga ik nóóit doen op zo’n dromedaris rijden! Maar na jouw verhaal krijg ik er bijna zin in!

Riet 2024-02-15 22:29:26

Prachtige foto’s carry en wat geniet je 😍

Mia 2024-02-15 22:31:58

In een woord FANTASTISCH. !

Roelie 2024-02-15 23:19:50

Wauw!!!!!! Wat mooi

Joke 2024-02-16 05:20:49

Prachtig dat is echt genieten voor je. En wij ook door je prachtige foto's. Fijne dag vandaag ook weer voor je xxx

Marlene 2024-02-16 07:10:43

Geweldig Car. Toch wel een heel bijzondere ervaring, lijkt me. Je bent net een filmster, staat heel leuk die doek om je hoofd. 😘

Susanne 2024-02-16 07:31:04

Mooie foto’s Carry en …….. je ziet er knap uit👍

Gerda 2024-02-16 10:05:05

Schitterend, ik kan niet anders zeggen. Het zou zomaar onze reis geweest kunnen zijn, exact dezelfde activiteiten en ervaringen. Alleen die ‘drom’ tocht vond ik na afloop niet voor herhaling vatbaar, wij zaten er 1 uur heen en 1 uur terug op en hadden daarna nogal last aan de edele delen.

Yvonne C 2024-02-16 10:58:48

Heel kort: Geweldig en wij vinden ons nu ECHT watjes, ondanks al onze reiservaring.

Fred & Els 2024-02-16 11:16:03

Geweldig Carry!! Wat een leuke plaatjes. Op een dromedaris en dan die omgeving. Te gek. Echt waar! Dit zul je nooit meer vergeten. Mooi!!!

Yvonne Sormani-Simons 2024-02-16 23:11:46

In Merzouga hebben wij in de tuin van een hotel gestaan in 2015 en ook naar de zonsondergang gaan kijken. Ik vond het maar niets op de dromedaris zeker niet heuvel af, dus terug gelopen samen met onze knappe kamelen drijver. En dat viel ook niet mee. Maar wat een belevenis.