En we gaan nog niet naar huis

Denemarken, Rodby

Ik heb vannacht uren wakker gelegen, gedraaid van de ene zij op de andere, ik ben er klaar mee. Ik laat Møns Klint voor wat het is en rij terug naar huis. Ik denk aan mijn eigen bed met mijn heerlijke matras, over 2 dagen kan ik thuis zijn als het verkeer een beetje mee zit. Maar wanneer ik om 6 uur wakker ben na wat gedommeld te hebben, denk ik er toch weer anders over. Ik ben nog maar een uurtje rijden verwijderd van wat er als laatste op mijn to-do lijstje staat: de krijtrotsen van Møn.
In Stege doe ik snel wat boodschappen bij de plaatselijke Aldi en een half uurtje later rijd ik de laatste kilometers over een onverharde weg naar het Geo-center Møns Klint.
Daar staat op dit vroege tijdstip nog maar een enkele auto, even oriënteren welke wandelroute ik moet nemen, heen of terug over het strand? Het weer is ideaal, de zon schijnt en er is geen wind. Ik besluit om de heenweg door het bos te nemen, boven op de krijtrotsen die zich over een lengte van 10 kilometer verheffen. Baloetje rent een paar keer te ver richting de klif en voor de zekerheid neem ik hem aan de lijn. Na ruim 1 kilometer kom ik bij de eerste trap die naar het strand afdaalt, om nog verder naar de volgende trap te lopen heeft weinig zin. Het uitzicht over de steile, 128 meter hoge rotsen en de blauwe zee, blijft hetzelfde. Het pad onder aan de rotsen langs de zee is smal en bezaaid met dikke stenen. Voor Baloe moeilijk en pijnlijk om overheen te lopen, ik heb gelukkig mijn nieuwe wandelschoenen aan. Op veel plekken is het zachte krijt aan het afbrokkelen en daar kan het gevaarlijke situaties opleveren.
Weer ben ik blij dat ik zo vroeg op pad ben gegaan, in tegemoet komende richting wordt het nu drukker.
Voor de laatste klim naar boven moet ik toch even diep ademhalen. Ruim 300 trappen , steil naar boven tot
ruim boven de honderd meter leidt naar Maglevands Fald, het begin en eindpunt van de wandeling. Zelfs Baloe is kapot moe, maar heeft toch nog even de energie om achter een border collie aan te gaan. Die jacht eindigt bij het busje dat naast dat van mij staat. Een net 4 dagen geleden getrouwd Nederlands stel, is met eenzelfde auto als mijn gehuurde, op huwelijksreis naar Zweden. Het enige verschil is dat die van hun eigendom is en pas 5 jaar oud. Dus van alle gemakken voorzien. Ik vertel meteen over de bank beneden, en de knul springt het busje in om te wijzen hoe het moet. Maar zelfs hij krijgt het niet voor elkaar. Ik moet het er nog een paar dagen mee doen en dan lig ik weer in mijn eigen bed.

Vroeg in de middag vind ik een leuk plekje om te overnachten bij de kleine haven aan het strand van Kramnitse. Een kwartiertje rijden naar Rødby haven van waar de ferry naar Puttgarden vertrekt. Morgen maak ik de overtocht naar Fehmarn. Voor de rest van de dag geniet ik van de zon, de zee en het strand.

Route: Guldborg-Farø-Stege-Møns Klint-Rodby-Kramnitse
Gereden kilometers: 190
Coördinaten slaapplek: N 054⁰ 42, 380' O 011⁰ 15,031'

Volgende keer een luchtbed meenemen. Werkt altijd. Ik kan me de ellende maar al te goed voorstellen. Grtss

Nicole 2020-09-07 16:27:51

Wel lief dat die man je wilde helpen. Boh wat wandel je veel als je al pijn aan je heup hebt. Liefs uit landgraaf maar weer xx

Do 2020-09-07 16:35:56

Ik geniet van je verhalen. Missch een idee om een avondje een hotel te pakken..even een nachtje goed slapen en nieuwe energie op doen. Zou zo zonde zijn als je je trip moet afronden. Groetjes

PescoL 2020-09-07 16:44:19

Prachtige foto's

Margot 2020-09-07 16:54:50

Wat jammer Car dat de bruidegom de bank ook niet tot slaapbank kon maken. Ik erger me steeds meer aan de man van wie je de bus gehuurd hebt, hij moet dit geweten hebben. Heeft hij je het niet 1x voorgedaan hoe het moet voor je op pad ging? Knap dat je het zonder veel gemopper volhoudt. Gelukkig tref je mooi weer, heerlijk voor je.

Gerda 2020-09-07 17:56:12

Een hotel zou zeker een oplossing zijn , even genieten 😍

Mia 2020-09-07 18:00:58

He jakkes zo een pijn in je lijf, maar stiekem is het het toch allenaal waard zodra je in beweging bent. Geniet nog ....😘

Jeanine 2020-09-07 18:01:02

Carry, die bank beneden heb je het volgende al geprobeerd. De bank aan de voorkant omhoog tillen tot een scharnierpunt dan naar voren trekken zodat de leuning naar beneden klapt. Ik kan me herinneren dat dat zo ging bij een van mijn oudere campers!! De opbergruimte er onder blijft op zijn plaats staan. Ik hoop dat het nu wel gaat.

Rita 2020-09-07 18:36:17

Boh Carry wat een prachtige foto’s van die rotsen, en ja ik weet als geen ander wat een vreemd bed doet voor je rug. Nog ff volhouden 🤣groetjes en geniet nog een paar dagen.

Anita 2020-09-07 19:18:07

,kun je de matras niet de grond leggen ?

Kitty 2020-09-07 19:25:58

Hoi Carry Sterkte met je heup. Probeer er nog van te genieten. Groetjes Jeanny.

Jeanny 2020-09-07 20:34:47

Mijn bedje is me ook heilig! Ik hou mijn hart vast als ik ooit naar een verzorgingshuis moet... Zo’n smal bedje... daar val ik zeker uit! Daar kan ik mijn welgevormde achterkant nog niet in draaien... 😱 ik moet er niet aan denken! Is er geen camperbedrijf op de route, die je eens zou kunnen vragen? Nee heb je... Misschien is het maar iets heel simpels... ik duim dat je heup en rug ook wat makkelijker de nachten door komen... Ik voel me wel schuldig... Jij met alle pijn en ik geniet van de verhalen en de foto’s... Carry wat schitterend... zo mooi! Zucht... geweldig! Alle alle liefs!

Katinka Vliegen-kessels 2020-09-07 21:48:45

Goedemorgenn, Hoop dat je een beetje hebt kunnen slapen, denk eraan je trip afmaken ik geniet van je verhalen en foto's je eerste reis vergeet je nooit meer....shit bed Liefs ik

Tilly 2020-09-08 07:27:56

Vervelend als je niet fatsoenlijk kunt slapen. Ik heb daar in het algemeen weinig moeite mee, maar als je zo al een paar nachten aan het woelen en draaien bent dan ben je brak.ik kan me voorstellen dat je op een gegeven moment zoiets hebt van " stop, genoeg!! Ik ga naar huis." Maar Carry geeft niet snel op. Geniet nog van Fernhalm. Je krijgt spijt als je dit niet gezien hebt en die laatste paar nachten houd je ook nog vol. Mooie plaatjes heb je geschoten. Een hele klimpartij en dat in het toch overwegend vlakke, maar soms heuvelachtige, Denemarken

Yvonne Sormani-Simons 2020-09-08 07:47:30

Prachtig daar jammer van je matras wij hebben in maart een andere camper gekocht de eerste keer dat we er een paar dagen mee weg waren voelde ik mijn rug ook erg daarna ook een nieuwe gekocht nu slaap ik heerlijk Henk vond de matras prima maar we hebben nu gelukkig enkele bedden dus ik een nieuwe en hij niet geniet nog van je reis en inderdaad misschien een nacht in een hotel maar ja dan moet je ook nog afwachten wat die voor matrassen hebben. Succes ermee.

Annet 2020-09-08 09:39:47

Wat zonde dat je niet goed slaapt en dat nog wel met je pijnlijke heup. Maar gelukkig geniet je volop van de natuur om je heen. Ik zou die verhuurder wel om genoegdoening vragen, kun je die man niet even mailen?