Een heel stuk opgeschoten

Spanje, Castelló de la Plana

Een hele rustige nacht op La Manga del Mar Menor en een prachtige zonsopgang boven de kalme zee om een uur of 7. Uitslapen is er niet bij, maar gelukkig word ik uit mezelf wakker en dit keer eens niet door Baloe, die is voor de verandering nog in diepe rust. We maken een korte wandeling over het strand, ontbijten samen, voor Baloe de gebruikelijke bruine brokjes en voor mij een paar boterhammen met kaas. Heerlijk, échte kaas, een van de dingen die ik in Marokko gemist heb!

Janine en Theo zijn ook al wakker, ook zij moeten vandaag vroeg op pad omdat er thuis verplichtingen op hun wachten. Hun kat Poes, ligt heerlijk op de bank van hun camper te snorren in haar roze kattenpyama. Ze is pas van haar lange vacht ontdaan, al tamelijk oud en kan dus wel een beetje (veel) verwennerij gebruiken. En aan verwennerij door die 2 geen gebrek: Bij ons afscheid krijg ik nog een zak broodjes mee zodat ik onderweg niet hoef te stoppen bij een supermarkt. Heerlijk toch?
Een afscheid maar hopelijk niet voor lang, want ik ben van plan om komende winter in het zuiden van Spanje te gaan overwinteren en dan is een tussenstop bij gezellige vrienden in Benjiofar natuurlijk een mooie gelegenheid om een lange rit te onderbreken. Als toegift krijg ik nog een verrassend zinnetje van Janine: “Misschien gaan we volgend jaar wel mee naar de Peleponessos, wij zijn nog nooit in Griekenland geweest”, Dat zou ik dat natuurlijk helemaal te gek vinden, met hun 2 en de NKC-vrienden naar het land waar mijn hart ligt…We gaan het zien!

Mijn route van vandaag, ongeveer 400 kilometer, staat in geprogrammeerd op Castellón de la Plana, een heel stuk voorbij het drukke Valencia. Niet langs de kust zoals op de heenweg maar een stuk tolweg, de AP7 en de A7 door de bergen. Een prachtige rustige route, zonder zicht op de toeristische steden als Alicante, Benidorm, Denia en Valencia. Maar wat een geluk dat ik een kilometer of 50 nog een snelle blik op de in geprogrammeerde route werp: Garmin wil me na de A7 weer via de V31 door het drukke Valencia sturen zoals op de heenweg gebeurde en waar mijn stressniveau wel heel erg de hoogte in steeg. Snel pas ik de route onder het rijden aan en anderhalf uur later rijd ik Castellón in. De gratis Park4Night die de gemeente beschikbaar heeft gesteld staat bomvol, volgens de reviews staan campers er soms maanden lang terwijl het maar 48 uur geoorloofd is. Wat wil je ook: meteen aan zee en het strand, gratis water en vuilwaterlozing en schone toiletten. Ik duw mijn busje in het parkeervak dat nog dichter bij het strand ligt én uitzicht op zee heeft, in de hoop dat er straks geen politie voor mijn deur staat.

De een na de andere camper rijdt voorbij in de hoop er een plekje te vinden maar allemaal tevergeefs. Alles staat en blíjft ook staan. In de straten rond en achter de boulevard staat het inmiddels ook vol maar ik blijf staan waar ik sta en verroer me niet….

Route: La Manga del Mar Menor – San Javier - Catral – Elx – Alcoi – Castellon de La Plana
Gereden kilometers: 393
Coördinaten slaapplek: N 039,58.774 O 000,01.372

Wat leuk! Het wordt nog druk volgend jaar in griekenland

Joke 2024-03-04 17:43:20

Je schiet snel op richting huis. Goed idee overwinteren in Zuid Spanje. Bedankt voor je uitgebreide verhalen en mooie foto's.

Roelie 2024-03-04 18:08:00

Gang is alles! (West-Zeeuws-Vlaams gezegde). Ennuh…nog even en je hebt een complete NKC-reis naar Griekenland! 😘

Riet 2024-03-04 18:23:28

Aardig bezig aan de terug reis. Heerlijk een goed idee om te overwinteren, zou zeggen doen... Fijne avond en veilig morgen verder op je terug teis xxx

Marlene 2024-03-04 19:21:04

Goed opgeschoten weer 👍nog even dan ben je weer thuis , voor ons ook weer fijn 😍

Mia 2024-03-04 19:33:42

Nog niet thuis en al vol plannen. Mooi hoor. Wij gaan ook voor de 1e keer komende winter naar Spanje. Zo benieuwd... Een paar jaar geleden kwam op een camping in Makarska ( Kroatië) waar wij plaats moesten maken voor een grote groep Peloponessos reisenden van de NKC binnen. 28 dagen had die rondreis geduurd en de helft van die groep zeiden ,dit nooit weer.

Ingridopavontuur 2024-03-04 19:54:59

Ja ik lees het al, de volgende winter is al gepland in je hoofdje. En wat dáár in zit........ gaat gebeuren. Leuk toch om weer nieuwe plannen te maken.