Er is er 1 jarig en meer...

Tsjechië, Tisá

Er is er een jarig hoera, hoera…. En dat vieren we vandaag in Tsjechië . Baloetje zijn 6de verjaardag. Reisemax , zoals Anja, , de fokster van Baloe hem altijd noemt. Omdat hij zijn verjaardag al op zoveel plekken in de wereld heeft gevierd.
Zijn 1ste verjaardag ‘gewoon’ in Nederland. Hij werd 2 in Oostenrijk, 3 in Griekenland, 4 in Denemarken en 5 in Noorwegen. En nu dan hier in dit mooie Tsjechië. Hij heeft er geen benul van. Hij vreet zijn bruine brokjes met een extra stukje leverworst net zo lief in de Kakert, al staat hij wel altijd te springen als het busje voor komt rijden.

Na zijn en mijn ontbijt rijd ik naar Theresienstadt oftewel Terezin, een concentratiekamp uit de WO2.
Niet echt iets wat normaal op het programma staat om in een vakantie te doen, maar ik heb er al zoveel over gelezen dat ik het wel een Must vind. Ik parkeer de auto op de eerste beste P die ik tegenkom en waar ook meteen het bezoekerscentrum is. De jonge vrouw aan de kassa duwt me een map in de handen maar kan me eigenlijk niets vertellen over het waar/hoe en waarom. Ze spreekt geen woordje over de grens. Een blik op de kaart zegt me ook dat ik hier niet moet zijn, het ‘kleine fort’ waar alles zich heeft afgespeeld ligt nog 1 km. verderop. Baloetje mag even zijn poten strekken op de wallen van de vesting maar daarna moet hij toch echt in de auto blijven. Op de P bij het ‘kleine fort’ kan de auto gelukkig onder de bomen in de schaduw staan, maar het is nog vroeg, dus hij zal geen last van de warmte krijgen.
Bij aankomst voel je meteen de zwaarte van de geschiedenis, maar na iedere deur word ik stiller en stiller. En dat word nog erger wanneer ik aansluit bij de gids die vertelt over de folteringen, de executies, de gaskamers. Hoe 33.000 Joden hier in dit getto aan hun einde kwamen. Honderden kleine vertrekken waar ze met tientallen werden opgesloten, 1 wc per vertrek, geen douches, niet veel te eten krijgen, beestachtige omstandigheden en dagelijks lijden. Waar epidemieën uitbraken en nog zoveel meer. Toen de Russische troepen het kamp op 8 mei 1945 bevrijdden troffen ze 17.500 uitgemergelde overlevenden aan.
Ik ben stil als ik na een paar uur terug naar de auto loop waar Baloe me bijna omver springt van blijdschap en dan kan ik even afschakelen.
Na de lunch rijd ik terug naar de bergen, naar Tisa. Het is niet veel meer dan een gehucht maar het staat bekend om zijn rotsformaties. In mijn reisgidsjes staat het niet eens vermeld, maar het zal me ergens wel zijn blijven hangen. De grote parkeerplaats er tegenover staat bijna bomvol, maar een vriendelijke mevrouw aan de ingang (die er dan wel weer 50 Kronen voor vraagt) heeft nog een plekje voor me, bijna beneden aan het veld . Het plan is om hier ook de nacht door te brengen maar dat laat ik snel varen als ik merk hoe scheef ik sta.. (je wilt toch iets voor die 50 Kronen)

En nu is het eindelijk Baloetjes (mid)dag. Bij de ingang van de Tiske Steny betaal ik nog eens 50 Kronen en dan volgt een prachtige wandeling tussen en langs indrukwekkende zandstenen rotspartijen van soms wel 30 meter hoog. Smalle doorgangen waar je als flink mens niet moet proberen om doorheen te sjravelen, prachtige uitzichten over het Ertsgebergte en nog een paar flinke klauterpartijen. Baloe slaat zich er dapper doorheen maar ik ben hem op een gegeven moment wel effe kwijt. Hij heeft de reuk van een loopse teef opgesnoven en hoe ik ook roep, hij komt niet terug. Dus ben ik de pineut om terug te lopen en moet hij toch aan de riem. En dat is maar goed ook, want hij ziet geen gevaar. Richeltjes en diepe afgronden interesseren hem niet. Maar mij des te meer.
Aan het einde van de wandeling met 56 rotsformaties is het nog even puzzelen hoe ik terug moet naar mijn beginpunt. Het mens dat aan dit begin/eindpunt aan de kassa zit spreekt ook hier geen woord meer dan haar eigen taal. Maar volgens een behulpzame Duitser die hier al eens eerder is geweest, moet je eerst terug naar nummer 52 en dan via het hoog gelegen pad terug naar de ingang.
Ik zag mijn geest al kruipen als ik weer die weg had moeten nemen langs al die rotspartijen. En ook Baloe heeft er inmiddels genoeg van. Het is goed geweest voor vandaag. Nog een beetje lezen in de zon bij het busje en dan op zoek naar een plekje voor de nacht. Niet veel verder in het dorp aan de rand van de voetbalvelden vind ik die plek. Lekker recht en rustig. Tenminste, nu nog wel...

Route: Mikulov – Teplice – Terezin – Usti nad Labem – Libouchec - Tisa
Gereden kilometers: 105
Coördinaten slaapplek: N 050.47,319 O 014.01,084

Wij bezochten, lang geleden, tijdens een excursie-busreis Auswitz. Dit greep ons stevig aan de strot. Dit soort dingen zoeken we zeker niet op..... Die "rotssteden" is wel ons ding. We hebben er al vele bezocht. Als we in Tsjechië zijn voor ons een must. Enne...... Jammer dat "men" weinig anders dan tsjechisch spreekt. Maar...... Fred vindt een grote keil versgetapte pils voor omgerekend 1 euro wel een troost.

Fred & Els 2022-09-03 19:54:55

Lees niks meer over gerommel in je buik dus neem aan dat het goed is gekomen. Wat een trieste plaatjes van het kamp, de executie plek. Volgens mij zag ik ook een soort martelding waar je in moest liggen, iets ronds in ieder geval. Nou car, ik hoop dat je er niet van gaat dromen. Welterusten voor straks xx

Susanne 2022-09-03 20:48:19

Volgens mij ben je weer opgeknapt. Nogmaals gefeliciteerd met Baloe 🎂🎂🎈🎈

Fred 2022-09-03 20:59:28

Jeetje… wat een tegenstelling tussen de vrolijke verjaardag van Baloe en het concebtratiekamp van Terezin… Heftig hoor, als je de foto’s ziet! Je kunt je toch met de beste wil van de wereld voorstellen dat de ene mens de andere zoiets aandoet… 😢 Zoiets mag nooit vergeten worden! Goed dat je het doet en goed hoe je erover schrijft… maar ook goed dat morgen weer een nieuwe dag begint, met andere avonturen! Goed bezig meissie! Prachtige verhalen en dito foto’s!

Katinka 2022-09-03 21:00:54

Heel mooi, indrukwekkend en treurig…wat moet ik er meer over zeggen.

Riet 2022-09-03 21:49:21

Gefeliciteerd met en voor baloe

Ben 2022-09-03 22:26:48

Wat indrukwekkend allemaal. Ik wens je een goede nacht en morgen weer een mooie dag. Leuk om zo met je mee te kunnen reizen met al die verhalen.

Hanna 2022-09-03 22:31:49

Lijkt me erg heftig.

Andrea 2022-09-03 23:29:20

…………….. stil van

Joke 2022-09-04 05:43:02

Jaren geleden zijn we met de kinderen op vakantie geweest in Tsjechië, mooi, maar weinig interessant. Maar met de foto’s van die rotsen is mijn interesse toch weer gewekt….. je staat/slaapt gewoon langs de weg lijkt het… blijkbaar kan dat. Maar doe je het sanitaire deel vraag ik me af….

Jurgen 2022-09-04 09:17:32

Indrukwekkend je verhaal maar ga nu maar weer lekker genieten

Kitty 2022-09-04 10:22:41

Prachtig allemaal, die stilte wat je krijgt heb ik ook al eens ervaren in Berlijn

Do 2022-09-04 11:27:35

Proficiat Balou en een leuke dag vandaag. 🐶 Indrukwekkende foto’s carry.

Jeanny 2022-09-04 14:38:18

Indrukwekkend vind ik die concentratiekampen/ vernietigingskampen. Wat mensen elkaar al niet aan kunnen doen. Bijna geen ene soort levend wezen op deze aardkloot, die dit soort idioterie elkaar aandoet. Maar we zijn nog tot veel slechtere dingen in staat, als je naar de ondergang van ons milieu kijkt. Reis maar vlug naar een ander oord, hier wordt ik erg zwartgallig van.

René 2022-09-04 18:11:53

daar word je ff stil van..t is niet voor iedereen vanzelfsprekend.. zo heftig. Gelukkig mei en heerlijke wandeling kunnen afsluiten

Helmi 2022-09-06 21:06:45

Tsjechiè is een prachtig land ook al twee keer geweest. Wat een toestand om ziek te worden en dan ook nog de verschrikkingen van het concentratiekamp opzoeken! Maar het hoort helaas bij onze geschiedenis. En wat de verjaardagen van Baloe betreft dat gebeurt als hij de vakantie's (zomer) jarig is, mijn man ook heel vaak. Hopelijk gaat alles verder voorspoedig. Ben benieuwd naar bekende plekken.

Renate Bongertman 2022-09-06 23:27:41

Wat ben je toch een actief mens!! Maar eerst een digitale dikke knuffel voor Baloe. Gefeliciteerd live reismaat en bewaker van je vrouwtje. Ja een concentratiekamp is heftig. Daar word je ook stil van. Ik ben een keer in Dachau geweest en die beelden vergeet je niet meer. Triest. Er gebeuren trieste dingen op de wereld. Vroeger en nu ook. Je kunt je er niet voor afsluiten, maar ook niet te veel bij stilstaan anders word je depri. En dat gaan we niet doen!