Ik mis het 'leien dakje'

Denemarken, Vejers Strand

Gisteren laat in de middag komt er nog een camper naast me staan. Beetje manoeuvreren, naar voren, opzij, weer naar achter . Ik bekijk alles vanuit mijn kleine busje en bedenk wat een gemak ik daar toch mee heb. Ik zie dat ze mijn kant uitkijken want naast mij is nog 1 meter plaats. Ik stond er als eerste:) ' Chateau Prison' staat er met grote letters op de zijkant. Of het de achternaam is van het echtpaar met hun dochter? De camper is namelijk zo groot dat het net een Chateau is. Er hangt nog een aanhanger met daarop drie fietsen en een speedboot achter! Ik bied vriendelijk aan om plaats te maken en dan staat het gevaarte al snel op zijn plaats. In ruil voor het plaats maken bieden ze me een alcoholvrij biertje aan. Maar ik zeg dat ik liever wat stroom van hun heb om mijn mobje op te laden. Lachend zegt hij dat ik beiden kan krijgen, mijn mobje verdwijnt in het Chateau en het bier in mijn koelkast.
De camper is volgens mij een legervoertuig geweest. De Duitser vertelt dat er 500 liter water in de tank kan en 500 liter diesel. "En het verbruik " wil ik nieuwgierig weten? 27 liter op 100 kilometer. Een slok op een borrel, of euh? Geen slok op een borrel?

De nacht is rustig, je hoort alleen de golfslag en het late gekrijs van de meeuwen. Op het eilandje aan de overkant brandt nog laat licht.'s Nachts zie ik dat er een dikke mist is komen opzetten, die er bij het wakker worden nog steeds hangt. De buren slapen nog als ik al vroeg vertrek. Het beloofde kopje koffie sla ik dus over.
Een half uurtje rijden vanaf mijn slaapplek ligt het oudste stadje van Denemarken: Ribe. Kleurrijke huisjes en steegjes fleuren het stadje op dit vroege tijdstip nog een beetje op. De oudste delen van de mooie Dom bestaat uit tufsteen uit de Eifel en zandsteen uit het Wesergebied. Met de bouw ging het niet van een leien dakje, de toren en het schip stortten meermaals in voordat de kerk klaar was.
Inmiddels beginnen de terrasjes vol te stromen en omdat ik hoognodig naar de wc moet zoek ik een terrasje op waar een live bandje staat te spelen. Muziek waar je na een half uurtje al genoeg van hebt, dus tijd om op te stappen.
Nog snel een paar boodschappen bij de Lidl, (ik kan mijn geluk weer niet op) en dan is het nog een uurtje rijden naar Blavand aan de kust waar ik een plekje voor de nacht hoop te vinden. Ijle hoop want als ik het stadje, dat het meest westelijkste van Denemarken is, in rij is het net alsof ik Valkenburg zie. Je kunt er over de koppen lopen. Toch vind ik nog een plekje bij de vuurtoren aan de doodlopende weg en maken Baloe en ik een lange strand- en cachewandeling naar de bunkers waaraan (in roestig staal) het hoofd en de staart van een paard zijn bevestigd. Wanneer het vloed is staan de bunkers onder water en steken er alleen het hoofd en de staart bovenuit. Dank je wel Annet voor de tip!

Terug bij de camper gaat het mis. Als ik wat water uit de kraan wil pakken schiet de dop los en ik krijg hem met geen mogelijkheid meer er op. Gelukkig spuit het water er niet uit, maar hulp heb ik wel nodig. Gerard denkt op afstand mee, maar ook die heeft niet zo snel een andere oplossing dan een camping opzoeken in de hoop dat zij me kunnen helpen.
Even Googelen en dan vind ik een 'familiecamping' in Vejers, een klein half uurtje naar het Noorden. Het is geen Daler camping. Poehh, die mis ik nu wel. Een grote camping waar hutje naast mutje staat. Wat heb ik daar toch een bloedhekel aan. Geen uitzicht, niks, alleen maar campers en caravans. Terwijl een paar honderd meter verder een prachtige Park4night ligt, aan het strand. Maar daar is niemand die hulp kan bieden .
De man van de receptie belooft zo spoedig mogelijk te komen kijken maar als hij na anderhalf uur nog niet is geweest zie ik dat de receptie dicht is. Op een telefoontje van mij zegt hij dat hij morgenvroeg komt kijken. Ik kan water pakken in de keuken. En dat doe ik dan ook. Een vriendelijke (duitse) buurman wil wel even naar de kraan kijken en dat blijkt een fluitje van een cent te zijn. De watertank, die voor mij wat stroef gaat, wordt ook meteen door hem geopend en gewapend met flessen vul ik de 40 litertank. Niet dat daar al zoveel uit is, maar vol is vol.
En meteen gaat bij mij het knopje om, ik vertrek! Ergens waar het leuker staan is. Betaald heb ik nog niet en die anderhalf uur en 15 liter water mogen ze me schenken. Tenslotte zijn ze mij vergeten!
Het inmense strand ligt 500 meter verder. Daar zou ik mogen staan, maar de wind is te heftig. Dus nog een korte wandeling met Baloe en dan op zoek naar een plekje dichtbij het dorp en de winkeltjes. Altijd leuk om er even doorheen te lopen.
Pff, wat een dag weer. Maar vanaf morgen komt het goed!!!!!!

Route: Ribe-Elsjberg-Blavand-Vejers
Gereden kilometers: 101
Coördinaten slaapplek: N 055⁰ 37, 539' O 008⁰ 07, 493'

Je lost t wel maar allemaal op jij dief

Do 2020-08-30 18:55:09

Mooie foto's weer en wat een leuke bouwstijl hebben ze daar. Ja, en dan sta je daar eenzaam op het strand..... Groetjes 🙂😗

Susan 2020-08-30 19:10:06

Mooie foto’s. En tot nu toe heb je alles opgelost. Dus go go go👍 Ik vind het toch maar wat knap van je !!!

Hanna 2020-08-30 19:54:14

Zo nu hoop ik dat alle strubbelingen achter je liggen en dat je lekker kunt gaan genieten. Baloe boeit het allemaal niet, die geniet hoe dan ook wel. dat kun je wel zien. Maar toch fijn he dat er nog zoveel mensen zijn die gewoon te hulp schieten als je problemen hebt.

Susette 2020-08-30 19:59:45

😁 Toch wel maar zelf geregeld, die kraan...! Carry is niet voor één gat te vangen...! En een beetje avontuur is eigenlijk wel leuk, toch? Maar voor nu even lekker wat voorspoed en schitterende kilometers...! 🍀🤞😘😘😘

Katinka Vliegen-kessels 2020-08-30 20:59:33

Super Carry je lost het toch maar allemaal op met of zonder hulp 👍.

Anita 2020-08-30 22:25:59

Wat een verhaal weer, jij treft het wel, never a dull moment.

Yvonne 2020-08-31 06:58:56

Hoi Carry knap gedaan. Je bent me er toch eentje. Mooi foto s trouwens. Nog veel plezier. Jeanny

Jeanny 2020-08-31 07:33:53

Jeetje dat ging niet van een leien dakje en niet alleen bij de kerk van Ribe. Maar alles kump good. Laat je niet ontmoedigen avontuurlijke reizigster. Altijd zijn er mensen die je helpen. Geniet van Denemarken.

Yvonne Sormani-Simons 2020-08-31 08:17:03

Weer een spannend verslag Carry toch fijn dat je hulp krijgt van alle kanten Tot morgen

Tilly 2020-08-31 09:45:14

Zo, net al je verhalen even ingehaald! Was er even bij ingeschoten ivm (de nasleep van) het campingavontuur met de kleinkinderen. Weet je, wat er ook gebeurt, je houdt er altijd een mooi verhaal aan over...en daar genieten wij dan weer van! Moedig voorwaarts!!

Riet 2020-08-31 10:04:37

Krijg trouwens wel zin om naar Denemarken te rijden en even die bank uit te trekken tot bed! 😄

Riet 2 2020-08-31 10:20:21

Carry fijn dat je weer hulp kreeg. Geniet er nog van.

Annet en Henk 2020-08-31 15:09:01

Minder fijn voor jou Carry, maar leuk voor ons, om te lezen dat je ons/onze camping mist.

Marcel 2020-08-31 16:32:35

Knap van je hoor. Ik geloof dat ik helemaal de stress in zou schieten. Geniet nog van je vakantie