Westwaarts met Noordenwind

Tsjechië, Třeboň

Vanmorgen eerst nog maar weer eens de douche ingedoken. Gistermorgen heb ik blijkbaar mijn haren gewassen met bodylotion. Ik vond het al gek dat het niet schuimde. Dat krijg je als je de bril niet op hebt en je geen idee meer hebt wat je allemaal in die badkamerkastjes hebt gestouwd. Maar nu heb ik ze zo goed gewassen dat ik het schuim niet meer weg krijg. Dus kan ik er weer even tegen aan. Voordat ik richting het westen rij schuif ik in het restaurant van de manege aan bij het zelfbedienings ontbijtbuffet. Voor omgerekend 7 euro ben ik de rest van de dag voldaan. Baloetje heeft zijn bruine brokjes met wat blikvoer ook op als ik terugkom en dan kunnen we vertrekken. Het weer is redelijk maar ik wil toch een stuk naar het westen rijden richting Zuid-Bohemen. Het gebied met de meeste historische bezienswaardigheden, maar ook dat met de meeste bossen en meren. Maar eerst een bezoekje aan het middeleeuwse Znojmo, de grootste en drukste plaats van de Moravische wijn regio dat op een heuvel ligt dicht bij de Oostenrijkse grens. Het is rustig op deze vroege zondagmorgen, maar terwijl er bijna geen toerist te zien is, staan de wegen vol geparkeerd met auto’s. Ik rij de hele stad door maar er is geen vrije plek te vinden. Langs een smalle kronkelweg naar beneden beland ik bij een Park4night langs de rivier. Mijn geest zie ik al kruipen als ik aan de trappen naar boven denk. Een groot verbodsbord voor campers is het eerste dat opvalt én er is ook nog eens geen plaats. Wellicht dat ik anders tóch mijn busje er had neergezet… Dus maar weer via diezelfde kronkelweg terug en dan zie ik toch nog ergens in de stad een parkeerplaats. En op zondag hoeft er ook nog eens niet betaald te worden. De oude binnenstad is niet ver lopen en IK hoef ook nog eens geen trappen op. Een wirwar van nauwe straatjes, steegjes, verrassende pleintjes, stadsmuren en stadspoorten . De burcht ligt op een rots boven de rivier de Dyje vanwaar je een prachtig uitzicht hebt op het stuwmeer en de bossen. Én op de parkeerplaats waar ik mijn busje niet kwijt kon…Op het grote plein dat ingeklemd staat tussen de stadhuistoren en de stadspoort, staan kraampjes met bloemen, planten, groente en fruit. Een gezellige drukte opeens, want al die mensen die beneden hun auto aan de rivier hadden staan, zijn inmiddels via de honderden trappen naar boven geklommen.
Wij zoeken het busje weer op want er komt opeens een storm opzetten die het moeilijk maakt om er tegenin te lopen. De haren van Baloe waaien alle kanten op en die van mij ook. Het weer wordt steeds slechter, het is nog vroeg en Garmin wordt op Trebon in geprogrammeerd. Een plekje voor de nacht aan het meer. Weliswaar nog 2 uur rijden richting het westen maar hier blijven rondhangen in de regen is ook geen optie. “De 53 is afgesloten, er wordt een nieuwe route berekend “ hoor ik Garmin zeggen. Prima denk ik, doe je best maar. Door piepkleine dorpjes en vlaktes waar niets te zien is. Des te erger is de Noordenwind die me bijna van de weg drukt. Na bijna 30 kilometer hoor ik Garmin opeens wat straatnamen noemen die ik een paar uur eerder ook al eens heb gehoord op weg naar Znojmo. Ik heb precies een groot rondje gemaakt en hij stuurt me weer dezelfde weg op die afgesloten is. Langs de kant van de weg krijg ik hulp van een vrouw die redelijk Engels spreekt. Met wat routekaarten wijst ze me waar ik naartoe moet, weliswaar een flink stuk om, maar dan zit ik in ieder geval goed op de weg richting Trebon. Een niet altijd even fijne weg, veel dorpjes, heel veel lange stukken waar een enkele boom staat en waar de wind dus nog meer vat heeft op het busje. Maar ook heel veel mooie stukken, het wemelt hier van de meren, kanalen, bossen, moerassen en plassen. Ieder zichzelf respecterend dorp heeft wel een karpervijver waarin deze vis wordt gekweekt. Een Tsjechisch kerstdiner zonder karper is onvoorstelbaar. De vissen worden levend naar de steden vervoerd en dan op straat vanuit met water gevulde metselkuipen verkocht. De klanten staan met een emmer in de rij om het dier nadat het is betaald, naar huis te brengen waar hij nog een dag of wat in de badkuip mag rondzwemmen voordat hij een klap op zijn kop krijgt ter verdere culinaire bereiding. Geef mij dan maar konijn in het zuur…..
Laat in de middag rij ik Trebon binnen. Nog een wandelingetje langs het met bomen omzoomde Svĕt-meer en door het mooie vestingstadje met zijn decoratieve, bont gekleurde(lees: Barok en Renaissance)huizen en dan lekker onderuit met een kopje thee en mijn ereader. Dik verdiend, want het was een lange enerverende rit…
P.s en ik kan eindelijk weer eens wat plaatsnamen herkennen: in het Duits want ik zit bijna tegen de Oostenrijkse grens aan!

Route: lednice – Mikulov – Znojmo – Kucharovice - Jindrichuv Hradec - Trebon
Gereden kilometers: 247
Coördinaten slaapplek: N 048⁰59,934’ O 014⁰46,383’

Nou…heftig en rommelig dagje… Maar toch ook weer mooi en zo te zien een goeie plek om te overnachten.

Riet 2022-09-18 19:00:17

De huizen hebben een eigen stijl; lijkt een beetje op het Oostenrijks, maar hebben leukere kleurtjes en de vorm van de gevels lijken wel van Curaçao. Rare jongens die Tjechen.

René 2022-09-18 19:55:10

Wat een leuke huizen! Mooi al die pastelkleuren… potverdorie… je ziet wel wat van de wereld! 😍 (en wij ook door jou!) Hier regent het ook pijpenstelen… ik lig nu lekker languit op de bank met mijn telefoon en lees je avonturen… Goof me maar dat jouw verhalen minstens zo lekker lezen, als jouw e-reader! Ik geniet met volle teugen van je kleurrijke verhalen en schitterende foto’s. Have fun! 😘😘😘

Katinka 2022-09-18 20:48:37

Wat jammer van de regen 😛maar volgende week word het weer iets beter😃

Mia 2022-09-18 22:22:00

Als ik je verslagen lees denk ik, we moeten ook maar weer eens naar Tsjechië. Mijn favoriete plaats in Cesky Crumlof en het lipnomeer is ook de moeite waard. Veel mooie belevenissen nog. Gr. Annet

Annet Massen 2022-09-18 23:21:22

Ja Carry de gebouwen lijken Oostenrijks. Haha ha vergissen is menselijk zonder bril kan ik me dat goed voorstellen. Zou me ook kunnen lukken.