Hulp is nooit ver weg

Tsjechië, Cerna v posumavi

Het heeft vannacht tot een uur of half 4 geregend, daarna was het een paar uur droog, totdat ik om half 7 weer mijn ogen open. Regen, en niet zo’n beetje ook. Als ik een klein rondje maak met Baloe kom ik er achter dat ik naast een immens grote karperkwekerij heb gestaan. Tientallen grote betonnen bakken met karpers. Die weten nu gelukkig nog niet dat ze over een paar maanden hun laatste uren in een kleine badkuip zullen slijten voordat ze de pan in gaan.
Ik moet nu echt aan de stroom. Een berichtje op de Facebook groep: ‘genieten in Tsjechië ‘ geeft meteen een aantal reacties. Bij iedere elektronica winkel zou zo’n stekker te koop zijn. Op Google vind ik een zaak net buiten het centrum van Trebon en Garmin wijst me even later de weg. De zaak is net open, ik ben er alweer vroeg bij. De mevrouw aan de kassa spreekt alleen haar eigen taal maar met wat gebaren (en de kabel in mijn hand) weet ze wat ik bedoel maar kan me niet helpen. Haar man wordt erbij gehaald en er komen tientallen verschillende verloopstekkers uit de vitrine. Maar geen een past. Totdat de man een idee krijgt om iets uit de stekker te knippen en dan past het! Een half uur later en 10 euro armer verlaat ik de zaak. Op naar een camping. Maar eerst naar Cesky Krumlov dat op een half uurtje rijden van Trebon ligt. Weer een mooie route met weidse uitzichten. Op de kale vlaktes is het meer regel dan uitzondering dat je hele groepen reeën ziet grazen of nog in het gras ziet liggen slapen. Zelfs dichtbij de bebouwde kom. Bijzonder!
Het is druk rondom de vele parkeerplaatsen in de stad, maar daar waar geen toerist zijn auto neerzet, ergens boven de stad, vind ik een plekje. De middeleeuwse stad, die op de werelderfgoed lijst van Unesco staat, is schilderachtig gelegen aan een dubbele bocht van de rivier Vltava. Op een reeks grillige rotsen ligt een enorm groot kasteel, het een na grootste kasteel in Bohemen. Via een kronkelpaadje naar beneden loop ik zo het oude centrum in waar al grote groepen mensen achter een gids aanlopen. De slottoren met zijn suikerzoete kleuren is al van verre te zien. Vanuit de overdekte brug die uit stenen arcade bestaat heb je een schitterend uitzicht over de stad en de omliggende heuvels. Het feit dat die brug in de 18e eeuw is gebouwd met zo weinig technische hulpmiddelen maakt het nog meer bijzonder. Midden op het grote Eendrachtsplein staat een fontein met een beeldenreeks beschermheiligen dat is opgericht als dank dat de stad in 1715 niet getroffen werd door de zware pestepidemie. Rondom zijn de terrasjes al druk bezet door de toeristen met hun gids. Vanaf de brug die beide delen van het centrum verbindt is er een leuk uitzicht op de achterkant van de voormalige vissershuisjes aan de rivier. Via de labcache in deze stad kom ik langs de meest bijzondere plekken.
Gelukkig is het vanmorgen droog en na een paar uur dwalen door de klinkerstraatjes en de kasteeltuin wordt het tijd om een camping op te zoeken. Tenslotte moet ik mijn nieuwe stekker uitproberen. Bij de receptie van camping Olsina aan het Lipno meer staat een ouder stel uit Oostenrijk waar ik mee aan de praat kom. Zij gaan net weg en de man is bereid om me te helpen met het aansluiten. Als hij ziet dat ik wel erg scheef op het gras sta geparkeerd vraagt hij of ik blokken heb. Jaaaaa , maar de eerste keer dat ik de bus probeerde er op te rijden ging mijn motor er bijna aan. Lachend zegt hij “ pak ze maar, dan rij ik hem erop. “ En meteen erachteraan gaat hij met mijn kabels in de weer. En dan blijkt dat ik op deze camping de vanmorgen aangeschafte adapter niet nodig heb… Dat had ik me kunnen besparen!
Dankbaar voor hun hulp zwaai ik ze uit. Als ik na anderhalf uur kijk of ik werkelijk stroom heb, (ik heb dus geen enkel idee meer hoe dat allemaal in zijn werk gaat) krijg ik weer van alle kanten hulp aangeboden, van vrienden thuis via mijn berichtje op Facebook, en van een van de campinggasten die ook eens komt kijken of hij er iets van snapt. IK snap er in ieder geval niets van. De eigenaar van de camping komt ook nog controleren of er wel stroom op de kast staat waar mijn kabel in is gestoken, maar dat is allemaal in orde. Inmiddels zijn ook de matjes in mijn busje zo vol modder en nattigheid van iedereen die hier in en uitloopt, die krijg ik waarschijnlijk niet meer droog, of het moet morgen 30 ⁰ worden. En ook dat zie ik niet zitten. Maar die 23 % op het paneel zijn inmiddels wel opgelopen tot 25%, al geloof ik dat daar het kleine beetje zon de schuld van is….

Route: Trebon- Cesky Krumlov – Cerna Posumavi
Gereden kilometers: 82
Coördinaten slaapplek: N 048⁰44,781’ O 014⁰06,887’

Wat fijn al die hulp 👍als het nu maar goed komt 😱

Mia 2022-09-19 19:35:48

Wat is het toch prachtig daar. En fijn dat je hulp hebt gekregen met je stekker. Ik wens je een fijne avond en slaap lekker straks Groetjes Susanne

Susanne 2022-09-19 19:58:10

Zou mooi zijn als de accu weer voldruppelt.

René 2022-09-19 19:59:06

Nou…klinkt nog niet echt heel vertrouwenwekkend, die paar procent…🤔 Maar wie weet doet de nacht de rest. Wat een mooie stad zeg, ik snap dat die op de Unescolijst staat.

Riet 2022-09-20 09:07:59

Ja die technische dingen daar loop ik ook tegen aan. Ik ben niet thuis in de technische en digitale wereld. Maar we moeten er toch maar mee dealen. Knap dat het gelukt is. Ik hoop dat het zonnetje toch wat meer behulpzaam us op ieder gebied. Regen en donkere wolken genoeg gehad.