Zonder trappen de hoogte in

Tsjechië, Velká Úpa

Zo grauw en grijs als dat het gisteravond was, zo blauw is de hemel als ik wakker word. Dat geeft hoop voor vandaag want ik wil de hoogte in. Weliswaar met de kabelbaan, maar hoog is hoog.
Na een vroeg ontbijt rijd ik richting Pec Pod Snĕžkou maar naarmate ik meer de vallei in rij, des te mistiger wordt het. Dus dat gaat het vandaag niet worden. Aan het meer van Vrchlabi zet ik het busje neer om, voordat het weer nog slechter wordt, een rondje met Baloe te maken. Maar ik heb nog geen 100 meter gewandeld als het hele meer niet meer te zien is door de bewolking die steeds lager gaat hangen. Met een kopje thee en een boek nestel ik me dan maar behaaglijk op de bank. Er zit niets anders op dan hier te blijven hangen. En dan ontdek ik dat in het dorp een KAUFLAND! zit. En als ik ergens een hekel aan heb is het dit soort grote zaken. Maar je moet wat als het zo druilerig is, niet dat ik beslist iets nodig heb…. Maar iets lekkers voor bij de koffie kan natuurlijk altijd. Baloetje, mijn waakhond, schiet meteen op mijn stoel als ik het busje uit loop. Hij zal wel denken: die zie ik voorlopig niet meer terug. Hij krijgt gelijk want naast de Kaufland ligt ook nog een KIK én een DM!
Dus ik ben wel even zoet, maar de Kaufland bewaar ik toch maar voor het laatst want daar moet al het lekkers vandaan komen. Een waarschuwing: ga nóóit naar een supermarkt als je honger hebt…Maar iemand zei me gisteren dat ik met maatje 36 zou terug komen als ik zo doorging met trappen lopen. Ik denk dat dát vies gaat tegenvallen…
Als ik weer buiten kom schijnt zowaar de zon maar om nu nog naar de top van de Snezka te gaan is het een beetje te laat. Maar om toch vandaag nog wat hoogtemeters te maken en ik er zo goed als voorbij kom (én het staat op mijn to do lijst) besluit ik om in Janské Lázné het Boomkroonpad te gaan bezoeken. Tsjechië staat erom bekend dat het de meeste boomkroonpaden ter wereld heeft. En deze is de hoogste en langste van allemaal. Als ik aan de kassa mijn senioren- prijs heb betaald, loop ik over het 1511 meter lange vlonderpad naar boven. Geen trappen te zien, het gaat geleidelijk aan tot boven aan het uitzichtpunt dat op ruim 45 meter hoogte ligt. Van hieruit geniet je van een spectaculair uitzicht over de meer dan 150 jaar oude bomen van Krkonoše. Langs het pad staan infoborden over de inheemse flora en fauna, maar die zijn niet echt aan mij besteed. Ik geniet meer van het uitzicht over de bergen, de kabelbanen die toeristen naar de top brengen en de kleine dorpjes in de diepte. Op de top kan ik kiezen om dezelfde weg terug te gaan of de 50 meter lange glijbaan te nemen. Jullie mogen raden wat ik heb gedaan…..
De top van de hoogste berg van Tsjechië laat ik tot morgen. Tenminste als het weer mee zit. Dat het op weg er naartoe nog meer toeristisch wordt merk je aan de vele pensions en restaurantjes langs de kant van de weg. Winkels die bergbeklimmers spullen verkopen en meer. Parkeerplaatsen waar wandelaars in vol ornaat klaar staan om de top te voet te bereiken en bussen die af en aan rijden om mensen naar de kabelbaan te brengen. In de smalle vallei op de weg naar het vertrekpunt van de kabelbaan vind ik mijn plekje voor de nacht. Het enige geluid is de kabbelende beek achter het busje en het zoveelste mooie uitzicht op een berg voor me. Het kon erger en nu maar hopen dat het weer morgen mee zit. Maar die top? Die ga ik echt niet te voet doen. Kabelbanen zijn niet voor niets uitgevonden….

Route: Roudnice – Vrchlabi – Čerrý Důl - Janské Lázné – Temný Důl -Upa
Gereden kilometers: 43
Coördinaten slaapplek: N 050⁰41,100’ O 015⁰46,099’

Sucses morgen

Ben 2022-09-09 17:54:27

Weer een hele mooie dag 👍

Mia 2022-09-09 19:18:37

Wat een apart speciaal ‘ding’ …dat pad bedoel ik. Zoiets heb ik nog nooit gezien! En volgens mij ben je met een noodvaart door die pijp geschoten, zo van: als er dan geen gas meer door de pijp gaat, dan ik maar!

Riet 2022-09-09 20:13:38

Nou ben ik toch zo benieuwd wat voor lekkers je gekocht hebt :) Slaap lekker straks

Susanne 2022-09-09 20:28:39

De glijbaan heeft vast je billen doen gloeien. Wat ik me afvraag, is waar jij al die vrije dagen vandaan haalt? Om jaloers van te worden. ;-) Geniet er maar goed van. ⛰⛰🚐✨

René 2022-09-09 20:47:00

Mag ik raden...... de glijbaan uiteraard 🤣🤣

Margot 2022-09-12 12:37:11

Wat leuk fie glijbanen!! En het Boomkroonpad ziet ook geweldig uit. Leuk dat je dit gedaan hebt. Kaufland is bij mij ook niet favoriet. Veel te veel goederen. Te veel keuze. Too much. Wel veel lekkere dingen. Allemaal verleiding waaraan je blootgesteld wordt. Tja maatje 36 is voor mij allang van de baan.