Drup drup

Tsjechië, Blansko

Het is nog geen kwart voor 7 als er al kinderen langs mijn busje lopen, op weg naar school. Zou het écht zo zijn dat hier de scholen zo vroeg beginnen? Ik hoorde deze week wel ergens vertellen dat ze al Engelse les krijgen vanaf dat ze 8 jaar zijn. En dat is eigenlijk ook overal wel te horen. De (jongere) Tsjechen spreken deze taal redelijk goed. Dat ze ook Duits spreken heb ik alleen nog maar in het noorden gehoord.

Nog voor het ontbijt en voordat Baloe is uitgelaten verkas ik naar de parkeerplaats bij de grotten van Sloup, zo’n 700 meter verderop. Ik wil het busje onder de bomen in de schaduw hebben staan voordat de hele parkeerplaats vol loopt. Baloe mag namelijk niet mee op de rondleiding door de Šošuvka caves. Hij lijkt een beetje van de wap als ik het busje start voordat we buiten zijn geweest maar dat is hij 10 minuten later alweer vergeten. Hij rent als een dolle rond de rotsen en rolt door het gras dat nog nat is van de dauw. Maar ik heb me voor niets zorgen gemaakt dat het voor hem te warm zou worden in het busje want inmiddels begint het te miezeren. En als ik om 10 voor 9 mijn ticket aan de kassa koop (inmiddels is het al heel gewoon dat ik ‘senior ‘ erbij zeg) staan er op de parkeerplaats nog maar 2 andere auto’s: eentje van de mevrouw aan de kassa en eentje van een Tsjechisch stel dat ook een ticket koopt voor de ‘lange’ rondleiding die om 9 uur begint.

De gids die ons rondleidt begint meteen met zeggen dat hij het alleen in zijn moedertaal doet, maar als ik vragen heb zal hij ze beantwoorden. Als ik dát had geweten had ik waarschijnlijk het ticket niet gekocht want als ik hoor dat het Tsjechische stel van tijd tot tijd in lachen uitbarst kan het niet anders dan dat hij alles smakelijk en vol humor vertelt. Ik beperk me dan maar tot het vol verbazing en bewondering rondkijken en foto’s maken. De ene spectaculaire ruimte na de andere. Duizenden Stalagmieten en stalactieten, diepe kloven, waaronder de grootste grotkloof in Tsjechië, fossielen en een vesting waar pas in 1966 resten van Neanderthalers en prehistorische wandschilderingen zijn gevonden. De foto’s moeten het verhaal maar verder vertellen, maar het is onwaarschijnlijk mooi! En koud, als je dat als gids 4 keer per dag moet doen ben je aan het einde van de dag verkleumd…
Bijna 2 uur later sta ik weer buiten en is de miezer overgegaan in een stortbui.
En omdat het morgen ook nog zo’n slecht weer gemeld is blijf ik hier een beetje in de buurt. De Punkevni cave moet nog mooier zijn en die stond eigenlijk alléén op mijn to do list. De stortbui blijft aan houden en de bewolking hangt laag. Het is grauw en grijs en dan ziet alles er een stuk minder mooi uit. Over de smalle binnenwegen rijd ik na de lunch naar Skalni mlýn. Om deze grotten te kunnen bezoeken moet je in de zomermaanden weken van tevoren een ticket reserveren. Nu waag ik het om op goed geluk er naartoe te rijden. Tientallen mensen staan in de regen bij het infocentrum te wachten om met het treintje naar de grotten te worden gebracht. Ik reserveer zonder problemen 1 ticket voor morgenvroeg om 20 over 9. Mét het treintje, want als het morgen nog zo’n weer is als vandaag en je moet die 2 kilometer lopen, kom je al druipnat aan in de druipsteengrotten. Ha ha , leuke woordspeling…
Voor 50 kronen (omgerekend 2,50) kan ik de hele verdere dag en nacht en morgen op de parkeerplaats blijven staan. Je kunt hier in de omgeving prachtige wandelingen maken maar geen hond die me nu nog uit het busje krijgt. Tenzij je Baloe heet…..

Route: Sloup – Ostrov u Macochy – Vilemovice – Blansko – Skalni Mlýn
Gereden kilometers: 18
Coördinaten slaapplek: N 049⁰21,812’ O 016⁰42,404’

Wat mooi Car, die grotten. Als je het zelf kunt aanschouwen is het natuurlijk nog veel en veel mooier. Hier is het trouwens ook slecht weer, veel regen en grijze luchten. Veel liefs van mij

Susanne 2022-09-14 16:08:59

Mooi hoor! Ja, in Griekenland was het (gelukkig!) ook zo koud in de grotten. Had je nou maar een cursusje Tsjechisch gedaan….😘

Riet 2022-09-14 16:15:09

Dat wordt dan weer boeken lezen. Hoop dat je er genoeg bij je hebt

Joke 2022-09-14 16:22:13

Ongelooflijk hoe zoiets ontstaat. In Postonja minutenlang staan kijken of de druppel valt. De stalagmiet was een miljoen jaar oud. En meer dan een meter in omvang. Je kunt dat niet geloven. Geweldig om te zien.

Ingridopavontuur 2022-09-14 16:35:54

Prachtige foto’s weer 👍

Mia 2022-09-14 16:40:21

Zou zeer bijzonder zijn als je lelijke druipsteengrotten had gevonden ;-) En dan nog, zouden ze een sp(r)oojes achtige sfeer oproepen. Jammer dat het weer wat tegenzit, maar is het daar ook hoognodig voor de natuur, die regen?

René 2022-09-14 18:21:27

Ongelofelijk mooi Carry. Indrukwekkend. Maar ook koud. Nog veel plezier. 🙋‍♀️

Jeanny 2022-09-14 19:00:09

Jammer van het weer, maar goed opgelost om de grotten te bezoeken. Ja het is koud daarbinnen dat weet ik nog van de Eisriesenwelt bij Salzburg.