Een Oscar voor mijn gids…

Marokko, Ait Zineb

Het is vanmorgen afwachten of de N10 naar Ouarzazate open is anders moeten we 7 uur omrijden om in Aït – Ben – Haddou te komen. Dus vertrekken reisbegeleiders Derk en Margriet om 10 voor 8 om de route te verkennen. Een klein uur later komt het bericht dat de route vrij is en kan ik vertrekken.

Eerst maar eens naar de Carrefour in de stad waar ik niet eens écht helemaal los ga, wat kaas, ham en yoghurt, lekkere koekjes, vlees en een paar blikjes groente en natuurlijk het nodige water. En dan weer een paar kilometer terug, daar heb ik even tevoren een leuke souk en een kasbah gezien. Het verkeer in Ouarzazate is druk en dat ben ik niet meer gewend, auto’s en taxi’s kriskrassen door elkaar en dan nog de vele brommertjes en fietsen. Want fietsen, dat kunnen die Marokkanen ook, ze zijn niet weg te denken uit het straatbeeld.
Aan de overkant van de souk is een mooie parkeerplaats en de wachter verzekert me dat hij goed op mijn busje zal passen, al moet ik hem daar later wel 10 dirham voor betalen, maar dat is niks. In Heerlen betaal je meer voor een paar uur.

Ik ben nog niet de trap van de souk op en ik word al aangeklampt. Nu is mijn oog wel al gevallen op een prachtige loper die er hangt dus echt erg vind ik dat nu niet want ik ben al een tijdje op zoek naar iets voor op de overloop tussen de twee slaapkamers. Ik ben de eerste klant van de knul en dat kan ik me voorstellen want ik ben er natuurlijk alweer vroeg bij… Hij haalt van alles uit ook al is het niet mijn kleur maar dan opeens legt hij toch de gewenste loper op de grond en dan begint het afdingen. Ik wil beslist niet meer dan 100 euro uitgeven, en dat vind ik al meer dan genoeg. Hij vraagt 200 maar mijn besliste nee laat hem meteen naar 150 zakken. Ik blijf bij mijn 100 en laat hem zien dat ik niet meer dan 120 in de beurs heb zitten. Na nog wat heen en weer gezeur krijg ik het ding mee voor 110 euro. Veel te veel naar mijn zin, maar oke, ik heb eindelijk mijn loper.

Net buiten de stad liggen de Atlas Studio’s waar tientallen films zijn opgenomen zoals Lawrence of Arabia, Game of thrones, Asterix en Obelix, Cleopatra en drie maanden geleden nog het tweede deel van The Gladiator met Denzel Washington en de Chileens-Amerikaanse acteur Pedro Pascal in de hoofdrol alsmede de serie Prison Break.
Na betaling van 80 Dirham staan er een paar gidsen klaar om een rondleiding te geven en ik sluit me aan bij een woest aantrekkelijke jonge vent in een gele djellaba met een stralende glimlach. Ach, díe had bij mij best zijn telefoonnummer achter mogen laten.:) En laat hij ook nog eens als figurant hebben meegedaan met de meeste films die hier zijn opgenomen. Ik kan me er iets van voorstellen…
Een uur later ben ik op de hoogte van alle films die hier zijn opgenomen maar waarvan ik er nog geen een ooit heb gezien, maar dat ga ik thuis vast inhalen. Eens kijken of ik mijn gids er tussen uit kan halen...Als Inez en Roel aan het einde van de rondleiding aansluiten om mee te gaan met de nieuwe rondleiding vraagt hij of ik ook nog eens wil meegaan? Maar jammer genoeg is de batterij van mijn telefoon leeg anders had ik dat beslist gedaan, al was het om nog een paar kiekjes van de man te schieten….:)

Net als ik de poort wil uitlopen komt er een grote paardentrailer het terrein oprijden. Het blijkt dat hier en in het Atlasgebergte een film wordt opgenomen genaamd: Mary, the mother of Bethlehem. Van de gids krijg ik nog snel toestemming om achter op het terrein naar de paardenstallen te gaan kijken waar minstens 100 paarden staan, kleine en grote en een witte dromedaris. Met het beetje batterij dat ik nog heb kan ik nog net een paar foto’s maken van een prachtige witte hengst, al zie ik pas later in de camper wat er op staat.

De laatste etappe van de route gaat naar camping La Kasbah du Jardin in Aït -Ben-Haddou waar ik meteen met Koos het zwembad in duik om af te koelen, niet dat het zo warm is maar bij die filmstudio’s heb ik het warm gekregen…

Nadat we de verjaardag van Tanija groots, met 39 man hebben gevierd, ga ik heerlijk kokkerellen. Gebakken aardappeltjes, gemarineerde kalkoenstukjes en een gemengde salade. Ere aan de Carrefour…

Vorige week is het hier al eens ter sprake gekomen: de 2 gepensioneerde huisartsen en haar tweelingzus uit Bergen op Zoom willen volgend jaar in mei graag naar de Peloponnesos in Griekenland met nog een stel van deze reis. Toen ze hoorden dat ik daar al zo vaak ben geweest en over zoveel mooie plekken weet, hebben ze gevraagd of ik eventueel ook interesse heb om mee te gaan. Vandaag begon ze er weer over en het begint nu langzaam in mijn hoofd vorm te krijgen. Ik ben de reis al aan het uitstippelen….

Route: Skoura – Ouarzazate – Aït-Ben-Haddou
Gereden kilometers: 78
Coördinaten slaapplek: N 031 ,02.887 W 007,08.130

Wat zit je haar leuk!!! Mooie foto's weer. En wat een mooie man. Fijn dat het zwembad voor afkoeling zorgt

Ingridopavontuur 2024-02-20 21:15:25

Ja, we waren ook in Ouarzazate, alleen van dat hele filmgebeuren hebben we niks gezien….. 😀, hoe is het mogelijk. En ik dacht: nu gaan we de loper even bekijken…, maar nee. En dan Griekenland. Zie je niet op tegen de hitte? Ik vergeet nooit hoe warm het daar was toen we er de laatste keer waren. Misschien kan jij er beter tegen dan ik. Leuk dat ze je meevragen in elk geval!

Riet 2024-02-20 21:18:27

Hele mooie foto’s weer en je haar is mooi geknipt 👍👍

Mia 2024-02-20 21:48:02

Ja Carry dat wordt films kijken thuis. Zeker als die man in dat gele pakje figurant is. Fijn dat je de loper gekocht hebt. Mooi aandenken

Yvonne Sormani-Simons 2024-02-20 21:49:23

Pas je op! Voordat je het weet zit je in een harem 🤣 De gids ziet er inderdaad goed uit. Ik zie dat je toch nog even in Egypte was, mooi hoor. En Griekenland wow, je weet ik ben er voor in!

Sandra 2024-02-20 22:36:15

Goede smaak heb je, :-)

Roelie 2024-02-20 22:51:59

Carry, wat zit je haar leuk, je wordt met de dag jonger. Goed vooruitzicht, met leuke mensen naar de Peloponnesos...

Marjan 2024-02-20 23:42:59

Wat leuk volgend jaar eventueeel griekenland met gezelschap. Wie had dat gedacht? Alleen is ook maar alleen toch. En ja lekker ding!!

Joke 2024-02-21 05:02:57

Nou weer een prop volle dag gehad. Weer prachtige foto's en veel plezier vandaag weer xxx

Marlene 2024-02-21 07:59:30

Als je haar maar goed zit! Weer een mooi verslag en foto,s en een leuk vooruitzicht naar Griekenland.