Ik heb het (nog) niet gehad

Tsjechië, Nyklovice

Ik heb vandaag een ‘rij’dag. Ik wil een heel stuk naar het zuidoosten, richting Moravië. Maar mijn eerste gang is naar de garage aan de overkant. Ik heb de vraag op Google translate gezet voor het geval dat ze geen Engels of Duits kennen. Maar de jonge knul die naar buiten komt lopen geeft me meteen in heel goed Engels antwoord op mijn vraag of het mogelijk is dat ik de watertank kan vullen.
“Natuurlijk, geen probleem “. Hij vertelt enthousiast dat het bedrijf van zijn vader en moeder is en dat hij de honneurs waarneemt omdat ze op vakantie zijn in Kroatië. Maar over niet al te lange tijd gaat hij het overnemen. Ondertussen is de tank vol en hij wil van een betaling niets weten. Met een grote lach op zijn gezicht zwaait hij ons uit en manoeuvreer ik het busje achteruit tussen de sloopauto’s door, de poort uit de grote weg op.

De volgende stop is de plaatselijke Lidl voor een paar verse broodjes en dan gaat het richting Polička. Dit kleine Middeleeuwse vestingstadje ligt op de grens van Bohemen en Moravië en is helemaal ommuurd. Ik heb geluk dat ik nog net 1 plekje vind om te parkeren want zo midden op de dag én met ook nog eens mooi weer is het er nog best druk. Met een gids van het toeristenbureau kun je over de vestingmuur lopen. Ik beperk me tot een kleine wandeling door het kleurrijke stadje en langs de stadsmuur. Veel zin om iets actiever te zijn heb ik niet want ik ben al sinds gisteren niet echt lekker. Hoofdpijn, pijn aan de klieren in de nek en wat zweterig. Dus op aanraden van het thuisfront loop ik bij de apotheek naar binnen, koop een koortsthermometer en een Corona zelftest. Verdorie, ik weet niet eens hoe het werkt, heb er in al die jaren nog niet één nodig gehad. Ben al vanaf 2019 niet meer ziek geweest, op de gordelroos in 2020 na.
Veel tijd breng ik dus niet door in het stadje, ik wil gewoon ergens lekker staan en niets meer doen. Maar ik heb pech, buiten het stadje gaat de weg door en over talrijke heuvels met piepkleine gehuchtjes waar je met goed fatsoen je kont niet kunt keren. Laat staan een busje waterpas zetten. Maar ik was vandaag ook al vlug blij geweest met een scheve plek. Kilometer na kilometer stijgen en dalen, ik heb het Reuzengebergte al lang achter me gelaten maar het gebied blijft bergachtig en prachtig. Geen P te zien, probeer nog even een onverharde weg in te rijden die volgens de ap Park4night naar een visvijver moet leiden, maar vanwege de modder durf ik niet verder te gaan.
En dan eindelijk is er naast een kleine tennisbaan een plekje waar ik het busje neer kan zetten. Ik ben het zat….en duw die thermometer drin. Mwah 37,3. Geen koorts maar ook beslist niet lekker. Die zelftest laat ik dan ook nog maar even achterwege. Ik zou op de eerste plaats niet weten hoe het moet en op de tweede plaats grijp ik dan liever nog maar even naar de paracetamol. Ik ga lekker onderuit, Baloetje moet het doen met een hele korte wandeling. En dat na zo’n lange autorit. Maar het is niet anders als solo-reiziger…

Route: Náchod – Nové Mesto – Litomysl – Polička – Jimranov- Nyklovice
Gereden kilometers: 127
coördinaten slaapplek : N 049⁰36,302’ O 016⁰20,904’

Maar goed aan de paracetamol en dan zal het best goed komen 👍👍

Mia 2022-09-12 16:51:17

Beterschap. Ff lekker niets doen

Joke 2022-09-12 17:00:47

Beterschapjes..ps kijk ook een op de doos

Tilly 2022-09-12 17:08:22

Carry , uitgedroogd? Genoeg gedronken? F wat zouten nemen...en lekker f uitrusten het is tenslotte een soort vakantie 😉

Claudia 2022-09-12 17:39:27

Goed uitrusten , beterschap 🍀

Elly 2022-09-12 17:51:29

Vervelend hoor dat je je zo gammel voelt. Zit er geen gebruiksaanwijzing bij die zelftest of is die in het Tsjechisch? Ennuh…leuk hoor dat Policka. Beterschap!

Riet 2022-09-12 17:58:55

Ha Car, het is denk ik toch wel handig om de test te doen. Wanneer je positief test dan weet je het maar, zeker met het oog op je toekomstige reizen is het verstandig om het met datum genoteerd te hebben. De bijsluiter zal toch ook wel een uitleg behalve in het Tsjechische hebben. ( plaatjes geven het vast ook duidelijk aan). Sterkte en beterschap hoor.

Gerda 2022-09-12 18:02:25

Wat vervelend voor je. Sterkte en beterschap.

Jeanny 2022-09-12 18:18:06

Wat spijtig. Van harte beterschap. Baloe kan ook wel wat rust gebruiken.

Rita 2022-09-12 18:57:57

Oh wat vervelend. Paracetamol en een stevige borrel met wat suiker en lekker onder de wol. Hoop dat je je morgen veter voelt.

Ingridopavontuur 2022-09-12 19:02:12

Beterschap. Als het morgen nog niet over is toch maar de test doen koorts is in het begin nog niet altijd aanwezig. Ik of iemand kan je de Nederlandse beschrijving wel doorsturen via foto's. Ik hoop vooral dat het gewoon oververmoeidheid is. Het is nogal wat zo alleen op reis en alles zelf moeten uitzoeken. Sterkte

Renate Bongertman 2022-09-12 19:44:29

Oei, veel beterschap! Effe platte rust, en met een paracetamol onder de wol kan wonderen doen! Grtz Peggy 🐾🐾van Ozzy

Peggy 2022-09-12 20:20:31

En stel dat je wel corona hebt, wat dan? Je moet toch doorrrr. Beetje voorzichtig zijn met de contacten en een mondmaskertje helpt dan wel de anderen niet te besmetten. Whatever, houd je haaks struise meid!

René 2022-09-12 21:23:21

Vervelend voor je. Sterkte en even pas op de plaats.

Roelie 2022-09-12 23:14:39

Beterschap! Op internet staan filmpjes hoe te testen, makkie!

Sandra 2022-09-13 06:54:29

Fijn dat je de watertank hebt kunnen vullen. Voor de rest wens ik je beterschap en vooral even rust. Neem alle goede raad ter harte, zou ik zeggen liefs van mij

Susanne 2022-09-13 09:11:27

heel veel beterschap

Helmi 2022-09-15 21:12:00

Jeetje ziek zijn op vakantie is niet leuk. Zelftest is toch altijd goed om te doen maar daar zijn de meningen verschillend over. In ieder geval hoop ik dat het blug over gaat.