Marokko, we zijn er bijna….

Spanje, Tarifa

Gisteravond laat ben ik nog verkast naar een nabijgelegen straat met aan weerszijden wat huizen. De storm was te heftig, het lawaai oorverdovend. Het kleine busje dat naast mij stond moest toen in zijn eentje de wind opvangen. Maar midden in de nacht is de storm gaan liggen en is de regen opgehouden.
Vanmorgen vroeg is er geen vuiltje meer aan de lucht, dat de hemel blauw is kan ik nog niet zeggen op dit vroege tijdstip. Het is nog geen 7 uur als ik met Baloetje langs het strand loop.

Rond 9 uur word ik verwacht op camping Rio Jara die een minuut of 10 verderop ligt. Bij aankomst komt de beheerder naar buiten, en wijst me naar de plaats waar de NKC bij elkaar staat. Ik mag dan wel nog mijn eigen plekje uitzoeken, dat wordt nummer 19, naast de camper waar ik later vanmorgen mee naar de haven rijd om de papieren van de hond te laten controleren. Ik word meteen van stroom voorzien door een van de medewerkers, maar moet het dan wel nog laten activeren bij de campingbaas aan de receptie. “you are the most beautiful woman of your group”, zegt hij ernstig. Ik wijs op mijn gekleurde sjaaltje en zeg dat het vast daaraan ligt. Bij de reisbegeleiders die nu pas aan het ontbijt zitten word ik binnen genodigd om de tickets in ontvangst te nemen én de papieren van Baloe, die gisteren door hun zijn opgehaald bij de dierenarts in Tarifa. Voordat we naar de haven vertrekken maak ik eerst een rondje over de camping om te kijken waar alles te vinden is. De camping heeft 150 plaatsen waarvan het merendeel door campers wordt bezet. Het ziet er vriendelijk en schoon uit, grenst aan een kant aan de zee en aan de andere kant aan een natuurgebied. Vanmiddag worden we voor de officiële opening van de reis verwacht maar eerst moeten we nog naar de haven. Ik mag met nog 3 anderen mee met Peter, zijn grote camper heeft 5 zitplaatsen, ruimte zat dus. Drie kwartier later komen we in de doolhof van het havengebied maar doordat we de coördinaten hebben gekregen komen we meteen op de plek waar we moeten zijn: het douanekantoor van de haven van Algeciras. 20 Mensen, zonder hond, want blijkbaar zijn alleen de papieren van belang. Het is net geen 11 uur en volgens de beambte zijn we een half uur te vroeg. Maar we kunnen alles achterlaten, een kopje koffie gaan drinken en het een uurtje later weer ophalen. Dat uurtje wordt 2 uur, en ondanks dat we lekker buiten in het zonnetje zitten begin ik me nu toch wel zorgen te maken over Baloe die is achtergebleven in de camper. Het is inmiddels vrij warm en ik sta dan wel onder de bomen , maar toch… Ik heb de sleutels aan een van de vrouwen gegeven die is achtergebleven en bel haar of ze het raam in de camper wil gaan openzetten. Ze is wel zo slim geweest om het raam van de zijdeur open te maken, ik weet natuurlijk niet wat Baloe zou hebben gedaan als er een vreemde in de camper was gekomen…Maar hij schijnt erg vriendelijk te zijn geweest, kwispelde en blafte niet, vertelt ze later.
Als ik terugkom maken we een rondje over de camping, hij kan zijn energie even kwijt en ziet de andere honden van de groep ook weer. Mijn relaxte hond, wat ben ik toch blij met hem. Hij reageert niet eens als hij toch weer door dat kleine ettertje wordt aangevallen die hem ook al beet had tijdens de kennismakingsdagen. Ik denk dat we die uit de weg moeten blijven al zal dat moeilijk zijn omdat we boven op elkaars lip zitten. Of hij moet maar eens van zich afbijten, wie weet leert die kleine het dan af…

Om een uur of 5 zit iedereen in een grote kring klaar rond de camper van de reisbegeleiders om aan de eerste briefing te beginnen. De cava gaat rond en er wordt geproost op een voorspoedige reis. Ook de eventuele obstakels die we onderweg kunnen tegenkomen worden besproken. Niet om angst in te boezemen maar om erop voorbereid te zijn. Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn.
Inmiddels zijn de gezichten al wat bekender geworden en ook de meeste namen zitten er al in. De alleengaande man die als nieuweling mee zou gaan en die niet bij de kennismakingsdagen was , wordt inmiddels vergezeld van zijn partner die in eerste instantie niet mee wilde. Maar zij hebben al meteen pech: er is iets mis met de microchip van hun uit Roemenië geïmporteerde hond en zij zullen alles in het werk stellen om ons over een dag of 11 achterna te reizen. Een kostenplaatje dat hoog kan oplopen.

Het aansluitende welkomstdiner in het restaurant aan de overkant van de weg is een kakofonie van geluiden, 39 mensen die allemaal hun verhaal willen doen en daarboven uit gilt ook nog eens een radio. Na het drie gangen diner ben ik de eerste die opstaat, ik heb tijd nodig om af te schakelen en om dit verhaaltje af te maken waar ik vanmiddag gelukkig al aan begonnen ben.
Maar ik voel me meer dan welkom in de groep, de alleenrijdende campervrouw is in ieder geval géén alleengaande campervrouw meer.

Route: Tarifa – Camping Rio Jara Tarifa
Gereden kilometers: 27
Coördinaten slaapplek: N 036,02.583 W 005,37.865

Nou gelukkig is alles goed. We werden al ongerust…ik zei tegen Ger: Carry ligt niet op schema! En goed om te lezen dat je echt onderdeel van de groep bent. Behouden vaart morgen!

Riet 2024-01-20 21:04:46

Je schrijft zo mooi Carry. En die man.. hij sprak de waarheid. T lag moet aan je sjaal. Je bent een mooie vrouw

Helmi 2024-01-20 21:05:08

Bedankt was weer gezellig lezen. Morgen de grote dag Fijne oversteek. Groetjes uit Rojales

José 2024-01-20 21:19:03

Ahh gearriveerd voor morgen een mooie overtocht en dan kan je eindelijk zeggen....Marokko ik ben er

Tilly 2024-01-20 21:21:35

Fijne overtocht morgen 😍

Mia 2024-01-20 21:34:23

Een fijn idee dat je nu samen met de groep bent en dan morgen eindelijk de overtocht… Op naar Marokko!

Petra 2024-01-20 21:53:19

Wat een leuke belevenissen weer vandaag. Goede overtocht, 20 campers op 1 ferry?

Roelie 2024-01-20 22:09:54

De laatste nacht op naar nieuwe avonturen. Geweldig dat je zo leuk in de groep bent opgenomen.

Ingridopavontuur 2024-01-20 22:13:48

Leuke groep!

Riet de Graaf 2024-01-20 22:31:36

Carry, morgen een goede overtocht en een geweldige tijd in Marokko. Blijf genieten.

Marjan 2024-01-20 22:32:26

Succes morgen, fijn dat jij je op het gemak voelt in de groep 👍😁

Hettie Stalman 2024-01-21 00:29:17

Succes met de overtocht, en heel veel reisgenot in Marokko. Mocht je nu pech met t bussie krijgen zijn er heel veel handjes om te helpen en sta je er niet meer alleen voor

Joke 2024-01-21 06:20:43

Fijne overtocht en een goede start

Yvonne 2024-01-21 07:32:21

Hé Car, goeie reis straks xx

Susanne 2024-01-21 08:16:42

Fijn verhaal weer gisteren gemist. Fijne en veilige overtocht vandaag en hopelijk vanavond weer een verhaal, je doet het geweldig xxx

Marlene 2024-01-21 08:55:00

Mooi verhaal veel plezier met de oversteek en gelukkig alle papieren in orde zijn

Anita 2024-01-21 08:58:47

fijne tijd in Marokko! misschien een idee om geuruitwisseling te doen met de kleine hond. laat Baloe op een poetsdoek slapen en geef die aan dat hondje dan is t probleem waarschijnlijk snel verholpen......suc6

ine 2024-01-21 09:06:02

Goede overtocht , veel plezier en goed weer in Marokko

Bertine 2024-01-21 11:13:56

Een kenner die man die jou een compliment maakte. Je bent mooi Carry. Nu gaat de overtocht dan ook echt beginnen!! Spannend. Fijn dat je je goed voelt bij de groep. Ja zo'n etentje met zo'n meute kan ik me voorstellen. En een radio die teveel geluid maakt tijdens het eten dat kan me ook op de zenuwen werken. Het gaat gebeuren!!