Most beautiful train journey EVER 😍🚃

Sri Lanka, Kandy

Je zou toch denken dat wij schoonheidskoninginnen zijn aangezien we elke keer zo verstandig vroeg gaan slapen en op tijd opstaan. Ook gisteren zijn we na een lazy day weer op tijd gaan slapen, maar hadden nogal een veelbewogen nacht met veel wakker worden en rondjes draaien in bed. Dit kwam vooral omdat we dichtbij de railway verbleven, maar ook omdat we vroeg op moesten staan voor een treinreis die we niet hadden willen missen. En dat gevoel kennen we allemaal wel denk ik; als je vroeg op moet staan voor iets “spannends” en dus constant wakker schrikt en denkt dat je je hebt verslapen.

Om de schappelijke tijd van 07:45 ging de wekker en we zijn meteen opgestaan. We werden net zoals gisteren weer verblijd met een heerlijk 4 gangenontbijt inclusief de overheerlijke beroemde bananapancakes van dit guesthouse. Echt waar, ik denk niet dat ik ooit nog zo’n lekkere bananapancake ga eten. Met deze gedachten genoot ik van iedere hap en probeerde de smaak zo goed mogelijk in me op te nemen, met de hoop dat ik ooit zelf ga ontdekken hoe deze pancake te maken. Dubbele gevoelens wel, want als ik hier eenmaal achter kom denk ik dat ik wel afscheid kan gaan nemen van mijn slanke lichaam..

Na het ontbijt hebben we uitgecheckt en zijn we als pakezels naar de railway station van Ella gelopen, om vanuit daar de bekende treinreis naar Kandy te pakken. Het beloofd veel goeds, aangezien dit dus gezien wordt als de mooiste treinreis van de wereld. We hadden de derde klas tickets enkele dagen geleden al gereserveerd, maar deze verwende snolletjes hadden gelezen dat 3e klas zitten niet altijd even comfortabel is. De bankjes zouden hard zijn en je zou dan tussen de locals zitten die niet meer konden betalen. Dit zou allemaal niet erg zijn, maar met het idee in mijn achterhoofd dat veel mensen hier nogal vreemde geuren met zich meenemen en deodorant een overbodige luxe blijkt te zijn, plus het idee van 7uur op harde bakjes zitten, hebben we toch maar alsnog 2e klas tickets geboekt.

Het was al redelijk druk op het station, maar het ging allemaal vlotjes. De tickets waren gekocht en de trein was slechts 10 minuten te laat. Dikke prima dus voor Aziatische tijden! Nadat de treindeuren geopend werden hebben we ons zo snel mogelijk naar binnengepropt en wisten we 2 zitplaatsen te scoren.

De trein begon te rijden en al heel snel konden we beamen wat de veel mensen over deze treinreis zeiden; wat een f*cking prachtig uitzicht was dit toch! Opnieuw verbaasde ik mezelf over de schoonheid van de natuur in Sri Lanka en ondanks dat we al zoveel moois hadden gezien stond ik ook deze keer weer met mijn bakkus vol tanden. De prachtige bergen en de uitgestrekte groene thee velden, onder het genot van een muziekje en een hapje van de mannen die langskwamen met eten dat je kon kopen. Echt, wat wil je nog meer?
Life is amazing like this!!!❤️

De kontjes begonnen na een aantal uur toch wel wat hard te worden en daarom ben ik zo nu en dan even opgestaan om even te lopen. Hierdoor wist ik ook een aantal keer een plekje in de open deur opening te scoren en dit gaf mij echt het gevoel van vrijheid: het uitzicht was beter dan door het raam, je kon de wind langs je heen voelen en de geur van de natuur ruiken. Perfect dus!

Na zo’n 7uur kwamen we aan in Kandy. Het had ondertussen al een aantal keer flink geregend en ook nu regende het, dus de backpacks werden eens even goed ingepakt met de regenhoezen en zo zijn we het station uitgelopen. Het eerste dat we vervolgens deden was natuurlijk ons nicotinegehalte eens even aanvullen, aangezien het in de trein niet toegestaan was om te roken. Hierna werden we meteen geconfronteerd met het feit dat we beauty niet meer hadden en dus weer vervoer moesten zien te regelen. We hebben een tuktuk aangehouden die ons heeft gebracht naar ons hotel dat we voor een nachtje geboekt hadden. De tuktuk bleek een verstandig plan, want ons hotel lag hoog in de bergen en het bleek nogal een stijle weg omhoog te zijn. Gelukkig was deze tuktukdriver ervaren en wist hij ons zonder problemen zo de stijle weggetjes van de bergen op te rijden.

Het grote voordeel van deze locatie was dat we niet midden in het centrum zaten van Kandy waar je wordt vergast met uitlaatgassen van de voertuigen, we zaten zelfs in een prachtige omgeving en midden in de natuur. Voor slechts €9 hadden we een prima kamer geboekt en voor het eerst in deze vakantie hadden we een douche die net zo goed was als thuis!

Moe van de reis, wat opzich raar is omdat we alleen maar hebben gezeten, zijn we even op bed gaan chillen. Ik probeerde tevergeefs een goede tandarts te vinden om mijn nog steeds afgebroken voortand te laten fixen. Tandartsen waren hier wel, echter bleek het allemaal nog niet zo makkelijk om een afspraak te maken of erachter te komen waar de locatie was. Jammer dan Ramadan, mijn geduld was snel op en ik had geen zin meer om te zoeken.

De buikjes begonnen te rammelen en dus zijn we naar een restaurant in de buurt gelopen om de honger te stillen. Het eten was heerlijk en we besloten om nog even een uitstapje te maken naar de supermarkt. De wandeling naar de supermarkt was langs het meer van Kandy en het uitzicht was super mooi, waarbij de stadslichten mooi weerkaatsten op het water. In de verte zagen we een hoge berg waarop de bekende witte Buddha staat, wat een van de meest belangrijke tempels in de wereld zou zijn voor boeddhisten. Gelukkig zijn wij geen boeddhisten en bezoekjes aan tempels hebben we wel gehad na ons half jaar in Azië, maar het uitzicht vanaf het meer met de witte buddha op de achtergrond was dan wel weer erg mooi.

We kwamen aan in het centrum van Kandy en daar bleken nog heel wat winkeltjes open te zijn. Omdat we nu op het einde van de vakantie zitten is een van onze taken toch om souvenirs te gaan inslaan, iets waar vooral ik erg goed in ben. Binnen 5 minuten had ik mijn eerste souvenir binnengesleept voor mezelf. We hebben nog wat winkeltjes bezocht en zijn naar de Food City gegaan, een winkel waar wij het liefst elke dag een aantal keer heengaan om eten in te slaan. Gezond als we zijn hebben we weer wat kwark, banaantjes en oats gehaald voor een gezond ontbijtje morgen. We have to keep life balanced en daarom hebben we ook nog maar wat chocolade en chips gehaald voor vanavond, zodat we kunnen benutten tijdens een Netflix avondje vanavond.

Spoiled als ik me voelde stond ik constant te klagen in de supermarkt over hoe warm het wel niet was, hoe erg de mensen stonken om me heen en hoe sloom de caissière te werk ging. Het klagen heeft deze vakantie overigens al veel lachbuien opgeleverd, omdat je gewoon in je eigen taal van alles loopt te zeggen over alles en iedereen om je heen, wat je in Nederland dus nooit zou kunnen doen aangezien iedereen je dan kan verstaan.

Na dit vermoeiende supermarktuitje hadden we bedacht om met een koude cola-zero eens even een bankje op te gaan zoeken en een sigaretje te gaan roken. Al snel hadden we een bankje gevonden. Alhoewel we zagen dat er wel wat vogelschijtjes op zaten zijn we toch maar gaan zitten op een stukje waar het nog schoon was.

Een man kwam naar ons toe en vroeg waar we vandaan kwamen en hoe we heette. We hadden al wel kunnen bedenken dat dit niet was gewoon uit nieuwsgierigheid maar gewoon om te schooien, aangezien je hier in Sri Lanka niet op straat kunt roken zonder constant mannen op je af te krijgen die om een sigaret vragen. Inmiddels waren we hier steeds goed op voorbereidt en hadden we altijd wat zelfgemaakte sigaretten op zak, zodat we deze konden uitdelen. Mirna was deze keer de lul en was aan het zoeken naar haar sigaretten, terwijl ik ondertussen zag hoe een vogelschijtje vanuit de lucht op de grond kletste. Ik hoorde al de hele tijd al wel “druppels” vallen, denkende dat het regendruppels waren die vanuit de bomen nog naar beneden vielen, maar besefte mij nu ineens dat dit dus constant vogelschijt was dat naar beneden viel. Een blik naar boven bevestigde dit en we wisten niet hoe gauw we op moesten staan om weg te rennen; in de boom boven ons zaten honderden kraaien die het leuk vonden om ons te bekogelen met hun uitwerpselen!! Gelukkig hebben we dit kunnen ontwijken en tegelijkertijd had Mirna het geluk dat we de schooiende man konden afschudden omdat we weg renden. Oké, de man achtervolgde ons wel maar met een sigaret die zowat opgerookt was hebben we hem afgetroggeld.

We hebben nog een stevige wandeling gemaakt langs het meer en de berg op omhoog en kwamen bezweet aan in ons hotel. Gelukkig was daar die heerlijke douche om ons weer schoon te spoelen en zijn we vervolgens in bed serie gaan kijken, snoepend van de chocolade die we hadden ingeslagen. Voor 00:00 uur gingen de lichten al weer uit en zijn we gaan slapen, op naar de next day die voor mij een surprise zou zijn; Mirna heeft resort geboekt voor de volgende nacht als verjaardagscadeau voor mij dus ik ben benieuwd!

Was weer genieten van jullie verhaal. Gr.

Jeanne 2019-04-10 18:18:30

Zelfde antwoordje als je tante Jeanne, Kus

Tantetje 2019-04-10 20:40:20

easy,sluit me hierbij aan.