Hello/goodbye Yangon & HELLO BEACH🙏🏻

Myanmar, Ayeyarwady

Na een busreis van 10 uur met enkele uurtjes slaap waren we aangekomen in Yangon. We hadden verwacht dat het een vieze drukke stad zou zijn, benauwd met op elke hoek van de straat een andere geur die je neus zou binnendringen.

Niets was minder waar: bij het binnenrijden van de stad bleek het verkeer een ramp te zijn en leek het wel alsof er overal kleine vuilnisbuilten waren, wat dan dus ook die fijne geuren met zich meebrengt. Na een half uur door de stad te hebben gereden kwamen we aan bij het busstation. Vanaf hier wisten we niet precies hoe we waar heen zouden gaan, maar gelukkig was daar een lieve taxichauffeur die ons maar al te graag zou helpen.

Aangezien we nog maar een aantal dagen in Myanmar hadden en we echt even een paar dagen naar het strand wilden gaan hebben we er na alle opties te bekijken voor gekozen om een taxi te pakken naar het strand, zodat we meteen konden gaan.

En daar zaten we dus weer op onze luie kont, op naar het strand met een 6uur durende taxirit. Gelukkig was de taxichauffeur een chille man en mocht ik sigaretjes roken in de auto en zijn we onderweg nog even wat gaan eten.

Na totaal 7uurtjes waren we dan eindelijk aangekomen in Ngwe Saung. Onderweg hadden we maar even het cheapste hostel geboekt wat we konden vinden waar we in een tent zouden slapen. Aangezien de taxi rit wat prijzig was dachten we dat we na deze nacht toch wel prima zouden slapen en dwongen we onszelf meteen om vroeg op te staan, omdat er geen verkoeling was in de tent.

Toen we aankwamen hebben we ingecheckt en onze spullen bij de tent neergezet. Net als vroeger he, toen we gingen kamperen met het ouderlijk gezag en ook samen in een tent sliepen.

Vervolgens zijn we naar de mainstreet gelopen van het centrum waar we hebben geluncht en door zijn gegaan naar het strand. Alhoewel we hadden gelezen dat het een rustig strand zou zijn, vond ik het bijzonder om te zien dat er echt heel weinig mensen te vinden waren. Omdat wij graag in bikini wilden gaan liggen en de locals dit zeker niet doen, zijn we een stukje verderop gaan liggen dan waar de locals te vinden waren. Dit zorgde ervoor dat je echt bijna je eigen strandje had waar eigenlijk alleen af en toe een scooter voorbij kwam rijden.

De rest van de middag hebben we genoten van het feit dat we dan eindelijk na 2 maanden een echt strand hadden bereikt en zijn we gebleven om de prachtige sunset te bekijken.

Daarna zijn we terug gelopen naar ons hostel en was het plan om even te douchen, klaar te maken en een hapje te gaan eten. Mirna had voor mij een douche genomen en had al opgemerkt dat je je niet lonely hoefden te voelen onder de douche; de kakkerlakken vonden het namelijk wel gezellig om te komen kijken. Ook liepen deze beestjes al rond onze tent waardoor bij mij de twijfel al begon toe te slaan over verblijven in een tent.

Maar ach, ik moest toch douchen dus met enige spanning in mijn lichaam ben ik onder de douche gaan staan waarbij ik constant om me heen zat te kijken of de kakkerlakken niet te dichtbij zouden komen. Ik had even mijn ogen dicht zodat ik mijn haren uit kon spoelen en toen gebeurde het meest angstaanjagende wat ik ooit heb meegemaakt in mijn leven: een MEGA kever beest vloog op mijn arm. Helemaal in paniek heb ik de douchedeur open gegooid en wilde de douche uitrennen, maar dat beest was van mijn arm gevallen en zat in de deuropening. Langzaam maar zeker kwam hij richting mij gelopen en dreef mij dus de hoek in. Het enige wat ik nog kon doen was kei hard om hulp schreeuwen. Ik riep Mirnas naam meerdere keren en riep voor hulp, waarna zij een halve minuut later aan kwam gerend. Niet alleen Mirna had mijn noodkreet gehoord en zo kwam dus al het hotelpersoneel en een andere backpacker aanrennen om te kijken wat er aan de hand was. Gelukkig had ik net mijn handdoek om me heen weten te slaan en heeft het hotelpersoneel het beest weggehaald. Van schrik begon ik te huilen en was ik totaal in paniek geraakt. Een meisje van het hotel bood aan om bij de douchedeur te blijven staan zodat ik mijn haren nog even kon uitspoelen en kon roepen als er iets was.

Aangezien ik niet meer durfde heb ik mijn haren nog maar half uitgespoeld, mijn kleren aangegaan die ik het snelste kon vinden en ben ik naar de voorkant van het hotel gegaan. Ondertussen zag ik dat die megakevers ook al bij onze tent zagen en zag ik nog maar een oplossing om in de tent te durven slapen vanavond; rum.

Eenmaal van de schrik bekomen zijn we samen met wat andere backpackers een hapje gaan eten in de mainstreet en namen zij ons mee naar een super chille bar. Hier hebben we drankjes gedaan en gekeken naar een showtje met vuur. Was niet vervelend om te kijken naar een Birmees met een 8pack die na een paar minuutjes bezweet werd en ondertussen zijn talenten liet zien voor het spelen met vuur. 😌

Na dit en genoeg drankjes en volop gezelligheid zijn we in de nacht teruggekeerd naar onze tent en zijn we zo snel als mogelijk erin gedoken om snel te gaan slapen.