Ho Chi Minh City

Vietnam, Ho Chi Minh-stad

Vandaag is onze eerste dag in Ho Chi Minh City aangebroken, onze laatste bestemming in Vietnam. Aangezien we gisterenavond niet veel meer hadden gedaan, hadden we vandaag weer genoeg energie om op tijd op te staan en de stad te gaan verkennen.

Nadat we ons wat hadden opgefrist zijn we ons gebruikelijke ontbijtje gaan eten; Bahn Mi met omelet, oftewel een stokbroodje met omelet. Natuurlijk weer een ijskoffie erbij, beseffende dat de laatste dagen zijn aangebroken om Vietnamese ijskoffie te kunnen drinken, extra genieten dus😁.

Omdat we de strontgeur die uit de badkamer komt nadat je hebt gedoucht zo
aangenaam vinden, hebben we besloten nog een nachtje bij te boeken in het hostel. De 2 Franse chicks die bij ons op de kamer lagen zijn vanmorgen vertrokken en dus hebben wij snel hun bedjes ingepikt omdat zij een chiller deel van de kamer hadden. Daarbij hebben we ook nog eens vrijwillig het huishouden gedaan: het beddengoed verwisseld zodat de schoonmaakster dat niet hoefden te doen. Het zou verboden moeten worden, al dat harde werken😌.

Vervolgens zijn we met goede moed naar de bekende markt gelopen van Ho Chi Minh, de Ben Thanh markt. Onderweg merkten we op dat het verkeer hier ook echt weer super druk was, nog erger dan in Hanoi. Stoplichten worden genegeerd en je mag gewoon van links rechts onder boven inhalen, als je maar met de flow meegaat. Ook zo gaat het oversteken, je loopt een stukje de straat op tussen de auto's en vooral veel scooters in de hoop dat je niet geschept wordt. Heb ik weer een voordeel dat ik vaak de risico's van dingen niet zo snel inzie 😁.

We hebben onze beentjes weer eens goed getraind en zijn vandaag 5 uur aan het rondwandelen geweest op de markt en door de stad. Uiteindelijk hebben we alle gewenste souvenirs bij elkaar weten te shoppen en zijn we tevreden terug gelopen naar ons hostel.

Na even gerust te hebben zijn we op zoek gegaan naar voedsel. We kwamen uit bij een restaurant waar ze net even iets andere dingen serveerde dan normaal. Laten we eens gek doen, dachten we, en zo hebben we voor het eerst krokodil en struisvogel gegeten. De krokodil viel het beste in de smaak, aangezien struisvogel een beetje taaier vlees was. Ook kangoeroe stond op het menu, maar daar durfden we onze tandjes toch niet in te zetten en we hebben de rest van onze maagjes gevuld met salade en frietjes.

Na dit voor ons bijzondere avondmaal zijn we terug naar het hostel gegaan en hebben we een douche genomen. Niet omdat we ons zo vies voelden doordat we de hele dag in de hitte hadden rondgelopen , maar gewoon omdat we zin hadden om in de strontlucht een drankje te drinken op onze kamer.

Nadat het flesje wodka geklaard was zijn we aangelopen naar de eerste bestemming; een van de rooftopbars in Ho Chi Minh. Jammer genoeg was hier een besloten feestje en dus hebben we de taxi gepakt naar een discotheek. Onderweg hebben we alvast een filmpje gemaakt voor als we ontvoerd en vermoord zouden worden door de taxichauffeur, maar gelukkig bleek deze niet nodig te zijn en wist de taxichauffeur ons veilig af te zetten bij de discotheek.

We hebben een prima avond gehad in de discotheek. Jammer genoeg draaiden ze weer eens alleen maar house en dus besloten we even een pauze te nemen van onze dansjes. Tijdens het roken leerden we een mystieke magicus kennen. Hij gaf mij een steen waarbij hij van alles vertelden (vergeef me dat ik niet precies meer weet allemaal, er zat namelijk wat bloed in m'n alcohol) maar de steen zou geluk geven. Heel vaag allemaal en later kreeg Mirna ook nog een ring. Met de verhalen over de vele oplichters in Ho Chi Minh in ons achterhoofd hebben we zitten luisteren en tot onze verbazing gaf de magicus later zelf aan, zonder geld of iets te vragen, dat hij ons een fijne avond wilde wensen en naar zijn vrienden terug ging. De verwachte oplichter bleek gewoon een beetje gek, met zijn ontblote boven lichaam met daarover een rode cape, thats all. Een beetje gek is oke, toch? 😊

Na dit avontuur hebben we nog even op de dansvloer gestaan en zijn we vervolgens weer veilig met de taxi naar de Mac gegaan. Even een goede middernacht snack gegeten en vervolgens zijn we terug gegaan naar ons hostel, waar we gek genoeg bijna meteen als een blok in slaap zijn gevallen. Prima eerste dag Ho Chi Minh!