Day 1 trekking

Myanmar,

Vandaag op tijd opgestaan na een lange nacht met gebeden van de monnik en begonnen met een warme douche, aangezien we niet wisten of we de komende 3 dagen wel (normaal) konden douchen. Daarna hebben we nog 1x genoten van het ontbijt in ons hotel en zijn we rond 8.30 opgehaald door iemand van EverSmile.

Eenmaal daar aangekomen hebben we kennis gemaakt met onze groep en onze gids en zijn we begonnen aan de wandeling.

We zijn door Kalaw gelopen en kwamen vanuit daar uit in de bergen. De gids had ons verteld dat vandaag de zwaarste dag zou zijn om te lopen met veel stukken waarbij we omhoog zouden moeten lopen: Lets burn the calories😃✌🏼.

Na even te hebben gelopen kwamen we bij een prachtig gedeelte uit met rijstvelden. De gids vertelde ons dat ze verschillende soorten rijst verbouwen in Myanmar: witte en bruine rijst. De bruine rijst eten de mensen daar in de bergen zelf omdat het voedzamer is, de witte rijst vervoerden ze naar andere steden om daar te verkopen.

Vervolgens zijn we naar een van de 2 waterreservoirs van Kalaw gelopen. Onderweg genoten we van het mooie uitzicht. Eenmaal aangekomen bij het reservoir hebben we onze tassen neergelegd en zijn we even lekker gaan zitten in de zon om uit te rusten. Het is een groot meer bovenaan een berg, vanwaar de mensen in Kalaw hun water verkrijgen. Ze hebben een soort rioleringssysteem aangelegd met buizen die naar het dorp lopen en krijgen zo hun water om te douchen e.d.

Hierna zijn we verder gelopen naar onze lunchstop. Onderweg kwamen we verschillende kameleons tegen in verschillende kleuren. Ik had nog nooit een kameleon gezien en was dus weer helemaal happy😁. De route naar de lunchstop was erg zwaar; door de verwilderde bossen heen waarbij we veel omhoog moesten lopen en er een aantal lastige "bruggetjes" waren (gewoon wat boomstammetjes naast elkaar waar je overheen moest lopen en je evenwicht goed moest bewaren om niet in de modder te gaan staan). Eenmaal aangekomen bij de lunchstop waren we allemaal al wat vermoeid. De lunch was erg goed en het was op een prachtige plek; een viewingpoint vanuit waar je een gedeelte van de prachtige bergen kon zien.

Na een lunch en een rustpauze zijn we verder gelopen. Onderweg kwamen we theeplanten tegen en een ananasplant waar we uitleg over kregen. Daarna kwamen we aan bij een soort school voor kleine monniken bij een dorp. De gids vertelden hier van alles over de mensen die in het dorp wonen. Zo vertelde hij dat ieder kind naar de basisschool gaat, de middelbare school en vervolgens uit 1 van de 2 vervolgopleidingen kon kiezen. De eerste was een opleiding waar je volgens hem eigenlijk niet zoveel aan had; je ging 4 jaar, 10 dagen per jaar, naar school en als je verder geen andere taal of iets kent kan je geen baan krijgen met dat diploma. De andere opleiding is een opleiding waarbij je echt opgeleid wordt in een bepaald beroep. Echter is dit alleen voor de rijkere mensen en konden de meeste ouders uit het dorp dit dus niet betalen voor hun kind. Daarom is het normaal voor de kinderen uit dit dorp dat ze trouwen op hun 19/20e en de rest van hun leven in dat dorp blijven wonen en werken. De gids vertelden ook dat de mensen in dit dorp minder geld hebben dan mensen uit een stad, maar wel gelukkiger zijn.

Bij de monnik school lag een groot doek met theeblaadjes erop. Eerder had de gids uitgelegd hoe de groene en zwarte thee werd gemaakt in Myanmar en hier legde hij uit dat de thee ook nog gesorteerd werd: de kleine dunne takjes met een dikte van een naald hadden de beste kwaliteit en de dikkere theebladeren een minder goede kwaliteit.

Vervolgens zijn we door het dorp heen gelopen waar ze onder andere thee en gember verbouwden en lieten drogen. Erg mooi om te zien hoe deze mensen leven en gelukkig zijn met wat ze hebben, al is dat niet veel.

Hierna zijn we naar een volgende rustplaats gelopen. Hier zaten een aantal lokals een biertje te drinken en een sigaar te roken. Ze waren niet te gierig om te delen en vonden het dan ook erg leuk om een praatje te maken. Nog even op de foto met de lieve lokals en vervolgens verder gelopen.

Door de natuur en over het treinspoor zijn we naar een treinstationnetje gelopen om daar een pauze te hadden. Ondertussen had ik erg last gekregen van mijn enkel en waren we allemaal erg moe van de wandeling. Een bezoek gebracht aan het ergste toilet ever in mijn leven en vervolgens door de mooiste velden gelopen naar onze eindbestemming van vandaag.

Hier kregen we de mogelijkheid om te "douchen"; een teiltje koud water over jezelf heen gooien. Dit leverden een mooi geschreeuw op van de aanwezige vrouwen, maar uiteindelijk voelden we onszelf weer allemaal als herboren, behalve op de lichamelijke klachten na dan 😝.

De lokals waar we sliepen hadden een goede maaltijd voor ons bereid waar we met zijn alle van hebben genoten. Nu liggen we allemaal in een ruimte uitgeput op bed, zodat we vroeg kunnen slapen en morgen verder kunnen gaan met de trekking.

Dag 1 zit erop: 21 km gelopen op een moeilijke weg maar met de mooiste uitzichten! Jammer genoeg heb ik het idee dat mijn enkelband weer opgerekt is en moeten we morgen weer 23 km lopen. Nu een goede nachtrust pakken en morgen met een eventueel ingetapete enkel verder aan dit mooie avontuur❤!