Diving course day 1

Thailand, Tambon Ko Tao

Vandaag was het dan zover: mijn eerste dag van de 3daagse duikopleiding waardoor ik, als het goed is, mijn IDD Open Water brevet ga behalen!

Om 9:00 am moest ik aanwezig zijn en dus ben ik om 08:15 opgestaan. Mijn kamergenootjes hadden vandaag ook zowat allemaal iets op de planning staan en dus was ik niet de enige die al vroeg uit de veren moest. Ik heb een ontbijtje gehaald bij de 7eleven en ben naar de duikschool gelopen.

De eerste dag begon met het doornemen van theorie over het duikpak en hoe het duikpak aan te sluiten. Ik was samen met Bart, mijn toegewezen duikbuddy, en na een uurtje kwam er nog een stel bij die alleen voor 1 dag mee zouden gaan duiken. Na zo'n 2 uurtjes uitleg te hebben gekregen hierover en nog wat andere dingen mochten we even pauze houden. Aangezien ik leren niet echt meer gewend was en ik mijn concentratie na de helft van de les al begon te verliezen ben ik maar even een half uurtje op bed gaan liggen om de informatie te verwerken.

Na de pauze kwam het leuke deel: het water in😃. We kwamen terug bij de duikschool en mochten onze spullen uitzoeken en in de tas doen. Vinnen, bcd vest, duikpak, duikbril en de snorkel. Hierna zijn we naar de boot gelopen om het water op te gaan en onze eerste duik te maken.

We zijn begonnen met het oefenen van wat skills, onder anderen de regulator (waar je doorheen ademt onder water) "weggooien" en op de juiste manier weer weten te pakken en water wat in de duikbril is gelopen er onder water uit kunnen blazen. Na een half uurtje skills te hebben gedaan zijn we een stukje gaan duiken.

Gelukkig lukte het klaren van mijn oren goed, waar ik in het begin bang voor was dat dat misschien fout zou gaan. Weer was ik zo enthousiast over de onderwaterwereld met zijn mooie koraal, vissen en echte rust.

Na een half uurtje zijn we weer teruggewonnen naar de boot om daar pauze te houden en vervolgens een vervolgduik te maken. Weer wat skills geoefend en een stuk rond gaan zwemmen. Wat prachtig toch dat ik dit gewoon nog even mee kan maken aan het einde van mijn reis😍.

Wat minder prachtig was het feit dat we ook echt huiswerk mee naar huis kregen. Toen we na de 2e duik weer terug zijn gevaren na de duikschool werden de theorieboekjes en vragen uitgedeeld. Ik had me voorgenomen om dit te maken voordat we vanavond iets zouden gaan doen, zodat ik niet de hele avond zou stressen hierover.

Ik was kapot van de eerste dag en ben even op bed gaan liggen om te chillen. Ik heb een aantal vragen gemaakt van het blaadje en hier kwam tegendraadse school puber weer in mij naar boven: "ga toch eerst iets leuks doen en dat huiswerk komt wel. Je bent ten slotte op vakantie." Oke oke, om een compromis met mezelf te sluiten heb ik besloten om mijn boek en huiswerk mee te nemen en toch met de girls en boys mee te gaan vanavond, aangezien het de een na laatste avond was dat we met zijn allen bij elkaar waren.

We zijn een hapje gaan eten bij een perfect restaurant: goedkoop, goed en veel eten. Vervolgens zijn we naar Baby Rasta gegaan, een reggaebar met live-muziek die er super leuk zag met allerlei boomhutten etc. Beetje lastig om me hier druk te gaan maken om mijn huiswerk natuurlijk, maar omdat het engeltje op mijn schouder toch bleef mauwen heb ik ondertussen de vragen toch maar beantwoord. De mensen hier denken nog dat ik van studeren hou, ghehe.

Na een leuke én leerzame avond zijn we naar ons hostel gegaan. Ik heb mezelf nog even wat ontspanning gegund en mijn ogen gericht op Netflix en ben vervolgens (te laat) gaan slapen. Op naar de 2e dag, waarvan gezegd werd dat deze het zwaarste zou zijn😱.