Yeah: WITH my debitcard to Viëtnam!

Myanmar, Yangon

Vandaag zijn we om 8uur opgestaan zodat we nog een uurtje hadden om te ontbijten en onze laatste dingen in te pakken voordat we naar Viëtnam zouden vliegen.

Met de bank had ik afgesproken dat ik om 9.00uur gebeld zou worden en zij mij konden vertellen of ik nog op tijd mijn bankpas terug zou kunnen krijgen. Na het ontbijt even een sigaretje gerookt en stipt om 9.00uur heb ik zelf naar de bank gebeld. Zij gaven eerst aan dat ze rond 14.00uur mijn bankpas zouden kunnen komen brengen. Ik gaf aan dat dit geen optie was en na een aantal telefoontjes werd mij verteld dat zij rond 10.00uur bij de pinautomaat zouden staan waar mijn pas was ingeslikt.

Met enige haast hebben we een taxi gepakt en zijn we met backpack en al nogmaals naar de pagoda gereden. Ondertussen hadden we natuurlijk stress, aangezien we nog naar het vliegveld moesten rijden en het vervoer in Yangon onvoorspelbaar langzaam kan zijn door de drukte.

Eenmaal aangekomen bij de pagoda ben ik naar binnen gegaan terwijl Mirna met onze backpacks buiten heeft zitten wachten. Natuurlijk moest ik opnieuw de entreeprijs betalen en ben ik zsm naar de betreffende pinautomaat gelopen. Ik moest daar blijven en wachten op een man met een wit shirt aan. Super fijn, want heel veel mannen hadden een wit shirt aan en elke keer dacht ik: "Hé, dat zal m zijn!" en dan was t gewoon een Birmees die daar liep.

Terwijl ik daar zat te wachten en probeerde positief te blijven dat we het allemaal zouden halen, kwam er een man naar me toe die mij allerlei dingen vertelde over de pagoda. Super lief natuurlijk maar elke keer wilde hij me meenemen naar allerlei plekken en ik moest juist bij die pinautomaat blijven staan. Toen ik dat aangaf zei hij meteen dat hij geen gids was en mij alleen wilde helpen.

Ik ben toch maar even snel meegelopen naar een "Fridaycorner" waar een Buddha staat voor mensen die op een vrijdag geboren zijn. Laatst had ik met de Birmezen die we hadden leren kennen uitgezocht dat ik op een vrijdag geboren ben en dat zou een goede dag zijn om geboren te zijn. Hierbij hoort dat ik hou van gezelligheid en plezier en ambitieus ben. Ook zou ik een man moeten vinden die geboren is op zondag of op dinsdag. Volgende keer dus maar ff vragen als ik een date heb dan...😜

Na deze uitleg heeft de man nog wat foto's van me gemaakt en heb ik hem vriendelijk bedankt voor zijn uitleg. Ik ben snel weer naast de pinautomaat gaan zitten en na even wachten kwam daar de man met het goede witte shirt aanlopen. Het was zo gepiept: mijn pinpas bleek vast te hangen in de automaat en nadat de man deze had gepakt en ik een handtekening had gezet ben ik snel teruggegaan naar Mirna en de backpacks.

Ik kon bijna niet geloven dat ik mijn pinpas zo snel alweer terug had en dit bevestigde mijn gedachten over de Birmezen nogmaals; het zijn echt de meeste lieve behulpzame mensen die je oprecht willen helpen en met je meeleven als er iets is!

Zo snel mogelijk hebben we een taxi gepakt en uitgelegd dat we met enige haast naar het vliegveld moesten. De vriendelijke man nam dit serieus en reed zo snel als hij kon naar het vliegveld toe. De stress sloeg vooral bij Mirna toe toen bleek dat de taxichauffeur ons niet bij de goede kant van het vliegveld had afgezet en we met onze backpacks helemaal naar de andere kant moesten lopen. Uiteindelijk vonden we de goede ingang en verliep alles daarna soepel. Ingecheckt, bagage weggebracht, een hapje gegeten en vervolgens het vliegtuig naar Bangkok ingestapt.

Daar gingen we dan, het bijzondere Myanmar verlaten en op naar een nieuw avontuur: Viëtnam! Eerst hebben we een vlucht gehad naar Bangkok waar we een tussenlanding hadden. Vervolgens zijn we na een aantal uurtjes daar op het vliegtuig naar Hanoi gestapt. Na een korte vlucht kwamen we aan in Viëtnam.

Hier moesten we eerst ons visum regelen. Aan de hand van een ingevuld papier, je paspoort en een pasfoto maakten de medewerkers op dit vliegveld een visum voor je. Leuk om te zien en horen; als je visum klaar was kwam je met je foto en naam op een scherm te staan en spraken ze zo goed mogelijk je naam uit. Vooral Mirna van den Boomen was lekker onherkenbaar😂. Je mocht hier geen foto van maken maar regeltjes zijn er om te overtreden dacht ik zo😌.

Na onze bagage te hebben gehaald en een broodje te hebben gegeten hebben we een ubertaxi gepakt naar ons hostel. Daar aangekomen zijn we al bijna meteen gaan slapen omdat we allebei helemaal kapot waren.
Op naar het nieuwe avontuur!