Daytour Hpa-An ⛰ and nightbus to Kalaw❤

, Hap-An

Om 07.30 vanmorgen ging het irritante geluid van de wekker af en was het tijd om op te staan. Gelukkig hadden we vandaag iets leuks op de planning staan; namelijk een dagtour door Hap-An en omgeving om daar verschillende grotten, pagodas en een "zwembad" te bezoeken.

Na wat gehaast zaten we op tijd met een groepje mensen uit ons hostel in de tuktuk naar de eerste grot. Eenmaal aangekomen was het al erg warm en waren we blij dat we even de koele grot in konden lopen. Een erg mooie grot met mooie muurschilderingen, buddhas en natuurlijk de schoonheid van de grot zelf. Ook het uitzicht vanuit de grot was erg mooi!

Na een half uurtje te hebben rondgelopen zijn we naar de tweede grot gereden. Deze grot viel ons wat tegen na het zien van de eerste grot, echter had je buiten deze grot apen rondlopen wat het dan weer erg leuk maakte. Ik met mijn liefde voor dieren stond schattig en braaf de aapjes te voeren, totdat opa aap van mening was dat het niet snel genoeg ging en tegen mij op sprong om het brood uit mijn handen te graaien. Blijkbaar was opa aap niet zo goed in mikken en zag hij mijn (voor de tweede keer opnieuw gekochte) olifanten ketting aan voor het brood. Daar ging mijn ketting weer, kapot getrokken door de aap en ik meteen afgeschrikt en gestopt met het voeren van die beesten. Na deze ervaring snap ik de uitspraak "brutale aap" helemaal.

Een lekker ijsje gegeten en vervolgens naar een plek gegaan met een pagoda en een mooie rots. Hier werden we veel tegengehouden door lokals, vooral kinderen en jongeren, die ons als fotomodel aanzagen en constant om een foto vroegen. We voelden ons bijna beroemd😊. Hier even rondgelopen en genoten van de verschillende uitzichten en met de tuktuk verder gereden naar een Buddha tuin. Deze viel ons wat tegen; het leek meer een vuilnisbuilt met daarin 100 dezelfde buddas, allemaal netjes geordend op een rijtje. Hier zijn we dan ook niet lang blijven hangen.

Na een half uurtje opnieuw in de tuktuk gezeten te hebben kwamen we aan bij de lunchplek. Voor een prikkie met de groep een lekker hapje gegeten en gekletst. Ook was er een soort zwembad aanwezig. Dat het niet gebruikelijk is om als vrouw in bikini te zwemmen wisten we al. Er stond zelfs een bord met "dont swim lady" bij het water. We zagen dat lokale vrouwen wel gewoon in het water zaten maar dan met kleding aan en besloten ons dus aan te passen😌. Met kleding en al lekker even afgekoeld in het water en vervolgens doorgereden met de tuktuk naar de volgende grotten.

Deze grotten waren ook erg mooi, alleen werden naar mijn gevoel al een stuk benauwender. Er waren smalle donkere stukken bij en je kon zo de groepen vleermuizen aan het plafond zien hangen. Ondanks dat was het leuk om door de grotten te lopen. Er was ook een grot bij waar je de kristalvorming kon zien, dat leverde een erg mooi zicht op als je er met licht opscheen! Je zou bijna je eigen Swarovski winkel beginnen in die grot😝.

Aan het einde van de 9uur durende daytour zijn we met een bootje naar de plek gevaren waar de tuktuk driver ons weer kwam ophalen. Deze reed vervolgens naar een laatste bestemming, eenmaal daar aangekomen gaf de hele groep aan geen zin meer te hebben en erg moe te zijn en dus zijn we terug naar ons hostel gereden. Het was een leuke dag met mooie bezienswaardigheden en de groep was erg leuk'

Teruggekomen bij ons hostel hadden we maar liefst 45 minuten de tijd om een diner te scoren en onze tassen voor de 11uur durende busreis klaar te maken. De man van het hostel gaf aan dat de busreis 16 uur zou duren en dat we geen VIP bus hadden bezocht, dus we zagen onszelf al 16 uur lang zitten in een bus waar je je benen niet kan strekken en je kapot gaat van de warmte.. dit was dan ook aan onze stemming te merken.

Na snel een diner te hebben gegeten/meegenomen, wat boodschapjes gedaan te hebben voor de busreis en onze backpacks ready te hebben gemaakt zijn we met haast naar het busstation gelopen. Echter kwam de bus bijna een uur te laat, waardoor onze stemming nog verder achteruit ging (spoiled enzo😅).

Toen de bus aan kwam rijden en we onze plek daarin gescoord hadden bleek het alles mee te vallen: we hadden airco, een dekentje en konden de stoelen gewoon lekker naar achter doen. Omdat we niks verwacht hadden en alsnog een VIP plek kregen genoten we van elk momentje in de busreis en is deze reis dan ook snel voorbij gevlogen. Wat uurtjes geslapen, veel gekletst en gelachen. Na 8uur kregen we een pauze van maar liefst 11 minuten. Leuk ook als je een plasje moet plegen en je met je slaaphoofd als vrouw boven zon gat staat. Hier zullen we maar aan moeten gaan wennen.

Toen we vanmorgen Kalaw in kwamen rijden kon ik niet meer stoppen met kijken naar de schoonheid van dit plaatsje. Een dorp in de bergen, reusachtige bergen, waar je op straat geen enkele toerist ziet. Nice ook dat we met sunset het dorp in kwamen rijden.

We werden afgezet op een plek waar ons direct een scootertaxi naar ons hotel werd aangeboden. Leuke ervaring om met scooter, backpack en al naar het hotel te worden gebracht door het mooie dorpje.

Eenmaal aangekomen bij het hotel blijkt er nog geen plek te zijn en zitten we nu dus te wachten totdat er iemand uitcheckt zodat wij kunnen inchecken en een schoonheidsslaapje kunnen doen. Tijdens het wachten even een stukje van de omgeving verkend, door de prachtige tuin van het hotel gelopen en een praatje gemaakt met de Vlaamse eigenaar van het hotel. We hebben zelfs mogen genieten van een super ontbijtje met zelfgemaakte yoghurt, rijst, een eitje en zelfs echte Hollandse pannenkoeken. Helemaal voldaan zitten we nu dus nog even in de zon te wachten totdat onze kamer beschikbaar is 😊!

foto's worden later geüpload als er betere WiFi beschikbaar is

💗💗

Estefan Fachinni!! 2017-04-02 13:58:56

Mooi , jij kunt altijd nog schijfster worden , kleintje😘

tantetje 2017-04-02 18:54:25

🐒🐒🚌🚌⛩⛩😎😎👍👍

Jeanne 2017-04-02 18:54:42

Wat een leuk verslag en mooie foto's X❤️