Prison & Kingsday 2017 in Hanoi 🤴🏼

Vietnam, Hanoi

Vandaag zijn we op tijd opgestaan om onszelf eens van onze educatieve kant te laten zien🤓
We hadden het plan gemaakt om naar Hanoi Hilton te gaan, een voormalige gevangenis die gebruikt werd tijdens de Viëtnamoorlog.

Na een ontbijtje te hebben gegeten zijn we naar de prison gelopen door het overdrukke Hanoi. Wat vooral erg wennen is hier is het verkeer en hoe ermee om te gaan. Aangezien het zo druk is blijkt het lastig om over te steken en als je niet een beetje lef toont sta je dus gewoon 5 minuten te wachten om over te steken.

Heelhuids aangekomen bij de gevangenis waar we een entreeticket hebben betaald en met een Engelstalig boekje over de gevangenis naar binnen zijn gelopen. In elke ruimte werd uitgelegd waar de ruimte voor werd gebruikt en dat was soms best heftig om te horen en te zien. Aangezien we ook weer niet de grootste geschiedenis helden zijn wisten we de details van de oorlog niet precies en in Viëtnam blijkt de propoganda hierin de overhand te nemen.

Wel was het interessant om te zien hoe het er precies aan toe ging in de gevangenis. Zo zag je ruimtes die niet al te groot waren waar dan toch 100 gevangen werden gehouden. In andere ruimtes kon je zien hoe ze aan hun enkels werden vastgeketend. De vrouwen en de mannen werden gescheiden en vrouwen met een baby in de buik hadden weer wat meer privileges.

Het meest heftige om te zien vond ik de separeerruimtes en de kleine ruimtes waar je voor minimaal 10 maanden gevangen werd gehouden voor je de doodstraf kreeg. Ik zou helemaal gek worden in zon klein hokkie en dan ook nog vastgeketend zijn 😕.

Na anderhalf uurtje hadden we het museum gezien en zijn we op de weg terug een hapje gaan eten. We dachten dat het goedkoop en leuk zou zijn om eens ergens te gaan eten waar alleen Vietnamezen komen, zon restaurant waar je in Nederland nooit zou gaan zitten omdat het er gewoon super skir uitziet en je gebruik mag maken van een kindertuinsetje om aan te gaan zitten. We werden hartelijk ontvangen door de mensen, alleen het eten viel tegen en we waren dus na 10 minuten en een beetje eten alweer weg.

Aangezien het energielevel de laatste tijd niet meer zo hoog ligt hebben we in de middag een dutje gedaan om ons voor te bereiden op de avond; een goed georganiseerd Nederlands Koningsdagfeest in Viëtnam! Na ons dutje hebben we onze oranje kleertjes aangetrokken en zijn we naar FriendsTravel Vietnam gelopen, de organisatie die deze dag geheel gratis voor alle Nederlanders in Hanoi heeft geregeld.

Vanuit daar zijn we met zo'n 125 Nederlanders met busjes naar een restaurant gebracht waar het feest heeft plaatsgevonden. We kregen een lekkere maaltijd en de biertjes stonden koud. In totaal is er 500liter bier gedronken in 4,5 uur, dus dat het een goed feestje was lijkt me wel duidelijk. Aangezien Mirna en ik niet zon grote drinkers zijn (oke, bierdrinkers dan..) hadden we zelf wat vodka meegenomen. Aan het einde van de avond wist Mirna een wijnfles te scoren, rode wijn die nog eens goed smaakte ook😱.

Na een goed feestje te hebben gehad zijn we weer netjes in het centrum van Hanoi afgezet en zijn we met onze oranje crew nog naar 2 clubs gedaan om wat dansjes te doen. Om de avond af te maken en ons nog meer in Nederland te wanen hebben we na het feesten nog een broodje kebab gehaald en zijn we daarna lief gaan slapen.

weer een dag met genoeg calorietjes om er de volgende dag heel sportief tegenaan te gaan whahaa

adsanner 2017-05-01 08:13:12

😃😃😃😃

Anouk 2017-05-01 11:52:41

groetjes voor jullie uit koud ☔holland

tantetje 2017-05-01 12:09:59

Vreselijk toch hë, die mensen zo gevangen houden en martelen