Exploring beautiful Ella 😍

Sri Lanka, Ella

Zoals we nu ondertussen gewend zijn liet de wekker alweer vroeg van zich horen en zijn we dus om 07:30 uit de veren gegaan. Wij verwende nestjes lopen normaal wat te zeuren als we geen airco hebben op de kamer, maar vannacht was het prima te doen met alleen de ventilator aangezien het in Ella ‘s nachts afkoelt.

We hadden een prima nachtrust gehad en zoals afgesproken zaten we voor 8uur aan de ontbijttafel in de prachtige tuin van ons guesthouse. De owner had een heerlijk vers ontbijtje voor ons bereid met vers fruit en zelfgemaakte rotti pannenkoekjes. Alsof dit nog niet genoeg was kregen we hier ook nog salade en een ei bij, dus onze buikjes waren weer goed gevuld in de vroege morgen.

De energie hadden we hard nodig, want voor vandaag stond the Little Adams Peak op de planning; een prachtige rots in Ella die we zijn gaan beklimmen. De owner had ons nog het een en ander uitgelegd over de bezienswaardigheden in Ella en hoe we er het beste konden komen en dus zijn we rond 9uur op pad gegaan.

Door de bergen heen met alleen maar kronkelweggetjes omhoog heeft onze beauty ons gebracht naar de parking place van the Little Adams Peak. Aangezien we alleen nog maar in het donker naar het centrum van Ella waren gereden keken we onze ogen weer uit onderweg; prachtige uitzichten op de bergen van Ella die zo mooi groen kleuren! Weer besefte ik mij hoe blessed wij zijn en hoe heerlijk het is om dit allemaal mee te mogen maken!

Zo’n kleine 20 minuutjes laten hadden we de parking place bereikt en zijn we vanuit daar gaan lopen naar the Little Adams Peak. Het was een mooie wandeling op een pad door de bergen omhoog. Een goede manier om de vele calorietjes die we voorgeschoteld hadden gekregen weer te verbranden en onze zweetkliertjes hun werk te laten doen. Na 10 minuutjes wandelen kwamen we aan bij een plek vanaf waar de trap naar the Little Adams Peak begon. Ook was hier de mogelijkheid om te ziplinen tussen the Little Adams Peak en Ella Rock, een andere bekende rots in Ella voor de echte klimmer pro’s. We hadden beiden nog nooit geziplined en dus was de keuze snel gemaakt; nadat we the Little Adams Peak hadden beklommen zouden we onszelf gaan trakteren op de zipline ervaring.

Nadat we onze longetjes maar weer gevuld hadden met de oh-zo-gezonde sigarettenrook zijn we begonnen met de traptreden omhoog naar the Little Adams Peak. Onderweg bleek dat sigaretje toch niet zo’n verstandige keuze, want ik was al vrij snel buiten adem. We wisten dat het uitzicht alles goed zou maken en dus was er genoeg motivatie om gewoon door te lopen. Bovendien was het een goede workout in de 30graden die het ondertussen alweer was en dus lieten we de beenspiertjes hun werk doen.

We waren vrij snel boven en het viel eigenlijk allemaal reuze mee; we hadden de klim zwaarder verwacht dan hij daadwerkelijk was. Het was wel erg warm en dus zijn we eerst even in de schaduw gaan zitten voordat we van het uitzicht vanaf de Little Adams Peak zijn gaan genieten. En het uitzicht dames en heren, dat was het allemaal dubbel en dwars waard! Zoals al vele keren deze reis waanden we ons weer even in een sprookje en was het weer tijd voor een hele reeks foto’s, zodat we deze herinnering goed vast konden leggen.

De foto’s die we gemaakt hebben konden niet beter, naast het mooie uitzicht zijn er ook nog eens 2 mooie dames op te zien en dus was het helemaal af. We hebben vanaf verschillende punten het uitzicht zitten bewonderen en zitten genieten. Naast de andere toeristen die er rondliepen waren er natuurlijk ook weer de hondjes aanwezig die je overal in Sri Lanka tegen komt. Deze keer werden we vergezeld door een lief klein puppytje en Mirna was zo lief om haar ice towel even af te staan aan deze kleine hummel.

Nadat we klaar waren met de fotoshoot en het bewonderen van al het moois dat we zagen zijn we de trappen weer afgelopen en was het tijd voor onze beloning; de zipline experience. We hadden tickets gekocht, de benodigde equipment aangetrokken en zijn naar het punt gelopen vanaf waar je kon gaan.

Als een echte Chinees stond ook hier ik weer met mijn telefoon paraat om foto’s en video’s te maken, echter net voordat we zouden gaan gaf mijn KwalitatiefUitermateTeleurstellende telefoon aan dat de opslag vol zou zitten. Verdomme, daar ging mijn kans om deze zipline experience te filmen. Gelukkig was daar mijn held; de guy van het ziplinen bood aan om het te filmen met zijn telefoon en het te sturen via whatsapp. Dit was natuurlijk zijn kans om mijn nummer te krijgen, maar goed, voor wat hoort wat zeggen ze dan.

We zaten goed vast en de guy vertelde dat het hele systeem was ontworpen door een Nederlands bedrijf. Niet dat we echt bang waren dat er iets mis zou gaan, maar stiekem vonden we het allebei toch wel even fijn om te horen dat wij dutchies deze shizzle hadden designed. Als we dan zouden neerstorten zou de eer in ieder geval gaan naar ons eigen landje. Mirna en ik stonden naast elkaar en mochten tegelijkertijd gaan. 1,2,3 en go! Daar zweefden we dan, door de bergen van Ella heen met een uitzicht op Ella Rock. De zipline ervaring was kort maar krachtig, zeker de moeite waard!

Als echte diva’s werden we vanuit beneden weer teruggebracht naar boven met een off-road wagen. Ondertussen heb ik mijn telefoon wat lopen vervloeken aangezien deze steeds aangaf dat de opslag vol zat terwijl dit niet zo was. Na een aantal minuutjes waren we weer boven, hebben we onze spullen uit het kluisje gepakt en zijn we weer terug gelopen naar de parking place waar onze beauty stond. Daar dichtbij hebben we een hapje gegeten onder het genot van alweer een prachtig uitzicht.

Vervolgens zijn we verder gegaan met onze verkenning van Ella en hebben we de bekende Nine Arch Bridge bezichtigd, een 24 meter hoge brug die zich bevindt in een jungle achtige omgeving. We hebben dit prachtplaatje weliswaar niet bezichtigd vanaf de plek vanuit waar de meeste dit doen en waren net te laat voor de trein die eens in de zoveel tijd voorbij komt rijden, maar het was zeker super mooi om te zien! Bovendien vergde het ook weer een kort maar hele krachtige wandeltocht en hadden we workout #2 er voor vandaag dus ook opzitten. Ik wist het al wel, maar vanaf nu wist ik het zeker: Ella met al haar prachtige viewing points was toch zeker wel een van mijn favorieten in Sri Lanka!

Nu we onze ogen weer de kost hadden gegeven was het tijd om even wat praktische zaken te gaan regelen. We moesten een trein ticket gaan kopen voor de trein van Ella naar Kandy, waarvan de treinreis gezien wordt als een van de mooiste van de wereld. Daarnaast was onze beauty weer toe aan wat voedsel en dus moesten we naar een fuel station om haar aan haar behoeften te kunnen voldoen.

We zijn als eerste naar het Ella Railway Station gereden en hebben daar ons trein ticket gekocht voor 9 april, zodat we nog een paar dagen hebben om in Ella te vertoeven. Voor slechts 2 euro p.p. hebben we de kaartjes op de kop getikt voor de 7uur durende treinreis. Vervolgens zijn we naar de dichtstbijzijnde fuel station gereden om onze beauty te pleasen. Onderweg kwamen we langs mooie landschappen met rijstvelden en hebben onze beauty maar even stil gezet om foto’s te maken. De locals waren hier waarschijnlijk iets minder blij mee, aangezien de tuktuk gewoon op de weg geparkeerd stond, maar wij konden er ook niets aandoen dat we werden afgeleid door al het moois om ons heen. Bovendien zagen we ook nog eens wat bevers die bezig waren in de rijstvelden en deze hadden we beiden nog nooit gezien, dus hier hebben we natuurlijk even al onze aandacht op gevestigd.

Nadat de beauty weer gedronken had zijn we zelf ook nog even een welverdiende ice coffee in het centrum van Ella gaan drinken. Voor vanavond hadden we afgesproken om een cooking class te volgen bij ons guesthouse en dus kwamen we als echte vip’s een kwartiertje later aan dan afgesproken.

Toen we aankwamen stond de vader van de owner van ons guesthouse ons op te wachten met een vers gesneden mango en de vriendelijkste lach die je ooit hebt gezien. Hij had de schommel in de tuin versierd met bloemen en nodigden ons uit om erop te komen zitten. Lief als hij was kwam hij later ook nog met een stengel Aloë Vera aan uit de tuin toen hij zag dat Mirna zich ging insmeren met muggenlotion. Echt waar, deze man verdiend een goude medaille voor zijn liefheid en bezorgdheid. Hij komt steeds aan met de liefste kleine dingetjes, van een kokosnoot tot een bloem om in onze haren te stoppen!

Alsof de dag nog niet mooi genoeg was, heeft de owner van het guesthouse ons een super goede cookingclass gegeven en ons geleerd we de de traditionele Sri Lankaanse Rice met curry konden maken. We hebben geleerd hoe we dahl curry moeten maken, hoe we verse kokosmelk uit kokosnoot kunnen maken, chickencurry, aubergine curry, potatocurry en pompoen curry. Hij heeft ons precies uitgelegd welke kruiden we waarvoor moeten gebruiken en hoe we alles moeten bereiden. Dit alles heb ik genoteerd in mijn telefoon, zodat als we straks in Nederland zijn we onszelf weer even in Sri Lanka kunnen wanen met dit heerlijke eten. Na zo’n 2,5 uur koken waren alle gerechten klaar en kregen we alles mooi op een groot bananenblad geserveerd.

We waren zo gelukkig met het eten en met alles wat deze lieve mensen voor ons deden dat we meteen zijn begonnen met het schrijven van goede reviews over dit guesthouse. We hebben genoten van het eten dat gemaakt was en kregen als klapper op de vuurpijl ook nog een lekker toetje na. Ik was zo enthousiast over de cooking class dat ik meteen maar even contact had gezocht met het ouderlijk gezag, aangezien mijn lieftallige moedertje van koken houdt. Mirna en ik hadden bedacht dat zij daarom vast en zeker wel de benodigdheden in huis zou hebben die vereist waren om dit alles te maken en hebben het plan gemaakt om onze geleerde kookkunsten daarom eens bij en voor de ouders te gaan maken.

Na de verhalen van vandaag en afgelopen dagen gedeeld te hebben met het thuisfront, hebben we onze tasjes maar weer gepakt en onszelf gedouched. Helemaal gebroken door vandaag en alle indrukken die we hebben gehad liggen we nu, nog geen 00:00, alweer in bed. Wat zullen wij heerlijk slapen en morgen weer vroeg opstaan, zodat we de allerlaatste dag kunnen gaan genieten van onze beauty voor we afscheid moeten gaan nemen van haar!

Wauw wauw, verwende meisjes zijn jullie, wat 'n verslag weer en prachtige foto's , plus mooie meisjes war