Next adventure: MYANMAR🙏🏻

Myanmar, Hpa-An

Vandaag op tijd opgestaan en ons klaargemaakt voor de oversteek naar Myanmar. Veel verhalen gelezen en gehoord over dit land wat ons soms wat nerveus maakte, dus we waren erg benieuwd naar onze eerste indruk van dit land.

Rond half 10 zijn we vanuit het hostel naar een plek gelopen vanuit waar de tuktuks naar de border van Myanmar reden. Het was een kleine 10 minuutjes lopen door een erg druk straatje, met overal kraampjes met eten en kleding. Aangekomen bij de plek hebben we een tuktuk gepakt welke ons naar de grens heeft gereden.

Bij de grens ging alles heel gemakkelijk en sprak het allemaal voor zich: eerst "uitgecheckt" in Thailand en vervolgens naar de immigratiedienst van Myanmar gelopen. Daar moesten we een formulier invullen met een aantal vragen en werd er een foto van ons gemaakt. Vervolgens liepen we een brug over en daar waren we dan: in Myawaddi, Myanmar!

Meteen was te merken dat het anders was dan in Thailand. De mensen zijn opmerkelijk vriendelijker en nieuwsgieriger. Meteen werden we geholpen door een jongen die ons vervoer aanbood (natuurlijk was dit zijn werk) en ons wat vertelde over het land en Hpa-An, de plek waar we naartoe zijn gegaan om te overnachten.

Bij aankomst in Myawaddi leek het ons slim om direct geld te pinnen. Echter ging dit niet zo gemakkelijk: de eerste 3 pinautomaten werkten niet met onze pinpassen en de 4e was niet in gebruik. Daar werd aangegeven dat deze een half uur later zou werken, dus hebben we daarop gewacht. Het wachten werd beloond en daar stonden we dan rijk te zijn, even 300.000 kyat pinnen (€200). De jongen vertelde ons dat dit ongeveer het maandsalaris is van een inwoner in Myanmar. Nadat hij ons nog wat Birmese woordjes had geleerd heeft hij ons op een shared taxi gezet naar Hpa-An.

Het verkeer in Myanmar gaat er duidelijk heftiger aan toe dan het verkeer in Thailand, laat staan in Nederland waar alles ineens zo geordend blijkt. Het is hier normaal om overal zomaar in te halen, ook als dat niet echt verstandig lijkt. Gewoon even 10x toeteren zodat iedereen weet dat je erlangs wilt en in gaat halen en gaan. Nog geen 5 minuten in de taxi en we zagen al een ongeluk gebeuren. Het klinkt nu zorgwekkend, maar een beetje vertrouwen in de chauffeur, ervan uitgaand dat hij weet wat hij doet en hoe het werkt, hebben we geen angst ervaren onderweg. De weg naar Hpa-An was op sommige plekken goed en op sommige plekken slecht, waardoor je met de rijstijl van de chauffeur soms wat door elkaar geschud werd. Verder een prima reis gehad hoor😝.

Na 3,5 uur in de auto te hebben gezeten kwamen we aan in Hpa-An en zijn we naar een hostel gelopen dat we hadden opgezocht op internet. Gelukkig hadden ze een kamer en hebben we ingecheckt. Buiten onze verwachting blijkt er zelfs WiFi te zijn, handig voor mensen zoals wij die nog een concrete planning moeten maken voor de rest van de trip door Myanmar. Ook het thuisfront even laten weten dat we veilig aangekomen zijn in het nieuwe land.

Na even op internet gezocht te hebben en een jongen te hebben gesproken hebben we besloten om morgen een dagtour te boeken naar grotten, pagodas en een meer. Het schijnt een mooie tour te zijn dus we zijn erg benieuwd.

Verder gaan we morgenavond een nachtbus pakken naar Kalaw, een plaatsje in de bergen vanuit waar we een 3daagse trekkkng zullen gaan doen naar Inle Lake. Vele omschrijven dit als een life changing ervaring, waarbij je dus in 3 dagen naar Inle gaat lopen met een gids en overnacht en eet bij lokals😍.

In de avond zijn we na een powernapje nog even het centrum ingelopen en hebben we wat langere broeken ingeslagen, aangezien het gebruikelijk is om kleding tot over de knieën te dragen en de schouders bedekt te houden. We merkten trouwens al op dat dit voor mannen niet perse geld, dus wij als vrouwen mogen lekker in de hitte warme kleren aantrekken: lucky us. Niet echt ons ding maar om het volk te respecteren zullen we over ons hart strijken 😌.

Na alle eerste indrukken van Myanmar vandaag denk ik persoonlijk dat ik echt van dit land ga houden! Het is in veel gebieden nog totaal niet toeristisch en het voelt allemaal zo puur, I love it! Nu gaan we voldaan een slaapje doen zodat we morgen fit zijn voor de daytour! Let the new adventure begin 😃🙏🏻.

Prachtig wat jullie doen Dit is n levens ervaring dïe jullie nooit meer zullen vergeten Kus 💋💋