Touring day 😍

Laos, Vang Vieng

Het plan van vandaag was om op tijd op te staan, zodat we de omgeving van Vang Vieng zouden kunnen gaan verkennen. Natuurlijk was dit een beetje te positief gedacht, aangezien afgelopen nacht uit waren geweest en het niet bij een drankje was gebleven.. verrassend..😅

Net als gisteren kwam er iemand aan de deur kloppen om te vragen of we nog een nacht wilde blijven of vandaag zouden uitchecken. Best prima, een eigen wek service enzo.

In de vroege middag zijn we naar het centrum gelopen om een hapje te eten. Als goed katerontbijt hadden we beide spaghetti bolognaise besteld. Hier bleek extra vlees in te zitten, er liepen namelijk allemaal kleine rode miertjes aan de rand van het bord en sommige zaten ook in de saus. Mirna had zelfs (zoals ze al heel vaak heeft gehad) een extra haar in haar eten, gratis en voor niks! Maarja he, na al die maanden in Azië zijn we wel wat gewend geraakt en dus hebben we ze er maar uit gevist en gewoon gegeten.

Na onze lunch hebben we bij een tentje tegenover een motor gehuurd en zijn we op pad gegaan naar een waterval gereden. Mapps.me gaf aan dat het ongeveer een half uurtje rijden zou zijn, maar hield er blijkbaar geen rekening mee dat het enkel zandweggetjes waren met honderden gaten en losliggende stenen. Na een uur rijden met een heel mooi uitzicht op de vele bergen en mooie dorpjes en mijn motorrijskills weer te hebben uitgebreid kwamen we aan bij de ingang van de waterval. Natuurlijk moesten we, zoals overal in Laos, eerst entree betalen voordat we verder mochten.

Bij de ingang hebben we de motor geparkeerd en zijn we naar de waterval gelopen. De weg ernaar toe was weer een kleine, mooie trekkingtour door de jungle heen. Na even lopen kwamen we bij de waterval uit die onze overkokende lichamen weer kon afkoelen. De waterval zelf was niet zo heel indrukwekkend, wel erg hoog en zeker een verademing na de wandeltocht ernaartoe waardoor we helemaal bezweet waren. We hebben daar even wat afkoeling gezocht en gechilld en zijn vervolgens weer terug gelopen naar de ingang. Hier hebben we nog even een drankje gedronken en de zielige olifanten wat eten gegeven en zijn vervolgens weer met de motor gaan rijden.

We wilden graag naar de zogenaamde Blue Lagoon rijden, een toeristische attractie van Vang Vieng die erg mooi schijnt te zijn. Natuurlijk moesten we de hele bumpy weg weer terug rijden totdat we bij het centrum uitkwamen. Hier moesten we vervolgens doorrijden tot een brug, ook weer fee betalen en vanaf daar hadden we gelukkig een asfalt weg waar we overheen konden rijden. Ook wel erg fijn als je een beetje vaart wil maken met de motor.

Het uitzicht onderweg was ook weer adembenemend mooi met uitkijk op de bergen die deels verlicht werden door het zonlicht en deels verborgen werden door de wolken die ervoor zaten. Na zo'n 20 minuutjes rijden kwamen we aan bij de Blue Lagoon. Deze scheen al bijna dicht te gaan, maar omdat we maar de helft van de entreeprijs hoefden te betalen besloten we om toch nog even naar binnen te gaan.

Het was een mooie plek met een keertje waarvan ik eigenlijk had verwacht dat deze blauwer zou zijn, aangezien de naam van dit meer daar de schijn van geeft. In het water stond een boom waar je vanaf kon springen en een schommel om een beetje te spelen in het meertje. We hebben op een bankje gezeten onder het genot van een sigaretje en hebben even kort genoten van het uitzicht hier en de (ik denk) Koreaanse toeristen die zich volop vermaakte in het water.

De avond was inmiddels gevallen en na ons korte bezoekje zijn we weer terug gereden naar het centrum om een hapje te eten. Heel comfortabel zijn we met de motor gewoon langs de restaurantjes gereden en recht voor de menukaart gestopt om vanaf de motor te bekijken of het ons beviel. Al snel hadden we een restaurant gekozen en een hapje gegeten.

Na het diner was het weer tijd om afscheid te nemen van de motor, altijd pijnlijk, en hebben we de motor weer ingeruild voor mijn paspoort. Vervolgens hebben we wat lekkers gehaald bij de supermarkt en zijn we terug gelopen naar ons guesthouse. In de avond hebben we wat gechillt, wat Netflix gekeken en zijn we vroeg gaan slapen zodat we morgen de tubing kunnen boeken: met een vrachtwagenband over de Mekong drijven en ondertussen een soort kroegentocht houden!