Sunset Pre Rup Temple

Cambodja, Krong Siem Reap

Vandaag zijn we op tijd opgestaan, zodat we het bekende Ankor Wat en andere tempels konden gaan bezoeken.

Na even opfrissen zijn we naar beneden gegaan om te ontbijten. De illusie dat ik me goed uitgerust voelde voor vandaag was al snel weggevaagd. De benauwde hitte zorgde ervoor dat ik weer snel veranderde in een luie draak die alleen nog maar kon denken aan knuffelen met mijn grote liefde; het bed.

Aangezien het al wat later in de ochtend was en we ons bedachten dat een sunrise in Ankor toch wel heel mooi kon zijn plus het feit dat het zo vroeg in de ochtend nog niet zo warm was en je je dus veel fitter voelde, zijn we wat informatie gaan opdoen bij de receptie over het bezoeken van Ankor Wat en de rest van de tempels.

Bij de receptie werd er verteld dat als je na 17.00 een kaartje kocht voor Ankor je diezelfde dag nog de sunset zou kunnen bekijken én dit zelfde kaartje de volgende dag ook nog kon gebruiken om binnen te komen. De luie draak in mij maakte een sprongetje van geluk: "Dit betekent dat je dadelijk lekker in je bedje kan wegdoezelen.."

En zo hadden we dus gefixt dat een tuktuk ons vandaag zou komen halen rond 16uur om een kaartje te kopen voor Ankor en de sunset te gaan bekijken vanaf de Pre Rup tempel. Diezelfde tuktuk zou ons dan morgen om 4:45 uur komen halen om de sunrise te gaan bekijken vanaf Ankor Wat en vervolgens door Ankor te rijden waar we andere tempels konden gaan bezichtigingen.

We zijn weer in ons bedje gaan liggen om nog even wat rust te pakken en zijn vervolgens in de middag nog een paar uurtjes gaan chille bij ons zwembad. Om 16:15 uur stond de tuktuk klaar om ons mee te nemen naar Ankor.

Met een klein half uurtje in de tuktuk zitten waren we bij de ticketsale van Ankor. Voor maar liefst 37 dollar (afzetters) hebben we een ticket gescoord en zijn we verder gereden naar de Pre Rup tempel. Dit is een bekende tempel vanuit waar je de sunset goed zou moeten kunnen zien.

De stijl van de tempels deed me een beetje denken aan de pagodes in Bagan in Myanmar, stenen tempels waaraan je kunt zien dat ze al heel oud zijn. De Pre Rup tempel werd dan ook in 961 al gebouwd en is van grote bakstenen gebouwd. Het is een hindoeïstische tempel waarvan aanwijzingen zijn dat deze ooit gebruikt is als begraafplaats voor koningen van het Khmer rijk.

De tempel vond ik erg indrukwekkend, hij is vrij groot en heeft veel mooie details om te bekijken. We hebben ongeveer anderhalf uur doorgebracht op deze tempel waarbij de sunset jammer genoeg niet heel goed te zien was door de bewolking. Alsnog vond ik het erg mooi om te zien, zeker omdat je vanaf de tempel kon zien wat voor mooie plek Ankor wel niet is met al zijn tempels en de jungle die er is.

De tuktuk heeft ons weer veilig terug gebracht en we hebben ons af laten zetten in het centrum van Siem Reap, zodat we meteen een hapje konden gaan eten. Tijdens het zoeken naar een restaurant kwam de koopdrang weer opzetten en heb ik voor 1,5 dollar nog maar even een shirtje gekocht, aangezien ik nog niet genoeg kleding heb enzo.

We zijn gaan eten bij een Indian Restaurant waar we een heerlijke maaltijd hebben gehad. Ietwat duurder dan normaal maar dan heb je ook wat! De man van het restaurant gaf aan dat als je een beoordeling op tripadvisor schrijft je je drankje gratis krijgt. Zo gezegd, zo gedaan. Beoordeling geschreven en ingestuurd. Een klein leugentje om bestwil kwam hieraan te pas, tripadvisor vraagt ter bevestiging namelijk of je daadwerkelijk bij dit restaurant bent gaan eten en geeft hierbij aan dat je geen recensie mag schrijven in ruil voor iets van het restaurant. Maar he, als je als backpacker een eurie kan besparen dan doe je dat!

Na ons diner zijn we naar het hostel gegaan en zo vroeg mogelijk gaan slapen, zodat we morgen de dag hopelijk fit konden gaan beginnen wanneer we voor 5uur in de ochtend al in de tuktuk zitten.