Here comes the sun🎶🌅

Sri Lanka, Arugam Bay

Wie heeft er slaap nodig als je de zonsopgang kunt bewonderen vanuit het strand je in je achtertuin?

Nou, wij niet hoor. De zon is eigenlijk je beste vriend, vooral ook omdat je weet dat wanneer de zon opkomt het weer licht wordt en die vervelende kakkerlakken zichzelf de komende 13 uren verstoppen.

Na zo’n 4 uurtjes slaap ging ons wekkertje alweer en zijn we opgestaan. Nog wel wat moe, maar de zonsopgang die we vervolgens zijn gaan bewonderen was het meer dan waard! Na een stevige wandeling van zo’n 30 seconden waren we dan eindelijk aangekomen op het strand. Precies op tijd, want daar was al het eerste teken van het rode bolletje dat zo uit de zee kwam opstijgen. Het rode bolletje veranderde langzaam in een geel bolletje en verlichtte met zijn krachten daarmee het leven in Sri Lanka. Een mooie gouden gloed ontstond over de zee en het strand, even een moment van pure happiness. Op het strand waren enkel nog locals te zien. Alweer lag ik nog geen minuut op de handdoek en daar kwam onze trouwe viervoeter Loebas alweer aanstappen. Zij besloot om gezellig bij ons te komen liggen en de sunrise samen met ons te bewonderen. En wat bleek? Loebas trekt heel wat mannen van haar soort aan! Snel genoeg kwamen er 2 mannelijke viervoeters die het ook gezellig vonden om erbij te komen liggen, dus zo gezegd, zo gedaan. Samen met Mirna en mijn 3 dierenvriendjes hebben we genoten van het prachtige uitzicht over zee!

Vandaag was verder een dag om vooral eens de rust te pakken en te luieren aan het strand en aan het zwembad. We zijn hier inmiddels al een weekje en nog lang niet tevreden met de tannings in onze huidjes, dus dit was de perfecte kans om daar eens echt ons best voor te gaan doen. Aangezien we al zo vroeg op waren gestaan hadden we alle tijd om in de zon te gaan liggen en zo lag ik dus al vanaf 7uur ‘s ochtends in de zon.

Het moet niet gekker worden met ons; om 07:45 zaten we al aan het ontbijt en een half uur later lagen we alweer aan het zwembad. Zo verstandig als ik ben had ik me ingesmeerd met zonneolie factor 6 en dus kon het echte bruiningsproces gaan beginnen. Zelfs zo vroeg in de morgen bleek het niet lang uit te houden te zijn in de zon. Dit resulteerde in kleine dutjes op het bedje bij het zwembad, om vervolgens bezweet wakker te worden en het water in te duiken. Terwijl we bij het zwembad lagen zagen we ineens allerlei dieren in de tuin van het hotel lopen. Een eekhoorn sprong van boom naar boom en er was een mega grote gekko die voor ons alle insecten aan het opsporen en verwijderen was.

We bedachten ons dat we nog maar weer eens een stevige wandeling konden gaan maken naar de zee en stonden 10 meter later op het strand. Helemaal vermoeid aangekomen hadden de mannen van het hotel een bedje voor ons het strand op gedragen en daar zaten we dan; luisterend naar de golven van de zee, muziekje erbij en drinkend uit een kokosnoot. Hier hebben we een paar uurtjes gechilled en zijn vervolgens een hapje gaan lunchen.

Detective Mirna had weer eens uitgezocht waar we goed konden eten en zo kwamen we uit bij “Karma Gardens”, een leuk soort vegen tentje midden in de natuur, opgezet door 2 broers uit Australië. Zij boden een menu aan dat even net wat anders was dan de meeste tentjes in Sri Lanka en dus hadden we de specialiteit van het huis besteld: een smoothiebowl. Een heerlijke lunch met natuurlijke producten. Mirna ging voor de gezonde variant met papaja, banaan en passievrucht. Ik kon de verleiding niet weerstaan en ben gegaan voor de choco-peanutbutter variant. We hebben genoten van deze aparte lunch en hebben nog even een praatje gemaakt met de eigenaren van het tentje. Stiekem was ik wel even jaloers; zij waren vanuit Australië naar Sri Lanka verhuisd en leven nu hun droom hier. Ze leven hier lekker basic en worden iedere dag wakker in hun eigen stulpje in dit mooie paradijsje, waar ze kunnen genieten van de mensen en her strand. Ik hoop dat ik ooit op een dag ook deze stap ga zetten en ergens mag gaan wonen waar elke dag de zon schijnt en de natuur zo mooi is zoals hier! Veel meer heb je dan toch niet meer nodig?

Na dit vermoeiende uitstapje zijn we terug gegaan naar het resort, waar we beiden een dutje hebben gedaan bij het zwembad. Onze huidjes waren inmiddels al goed gebruind en dus was het doel voor vandaag bereikt.

We hadden ons voorgenomen om minimaal 1x per 2 dagen te sporten, echter was dit er gisteren niet van gekomen. Om onze luiheid te doorbreken hebben we wat sportoefeningen gedaan op de kamer en ben ik vervolgens nog even baantjes gaan trekken en oefeningen gaan doen in het zwembad.

Het werd alweer donker buiten en dus was het tijd voor ons laatste avondmaal. In Arugam Bay dan he. We zijn een hapje gaan eten bij het tentje waar we gisteren ook hadden gegeten, hebben als toetje een kindersurprise ei gekocht in de supermarkt en zijn lekker lui in bed gaan liggen om ons eitje op te peuzelen. Natuurlijk hebben als echte kindertjes de speeltjes die erin zaten nog even ontdekt en toen was het tijd om onze hersenen nog even te laten kraken; wat zijn de plannen voor morgen?

We wisten dat we nog naar een National Park wilden om het wild life van Sri Lanka te spotten, echter moesten we even goed uitzoeken welke van de vele parken we nou zouden kiezen en welke dan op de goede route zou liggen. Uiteindelijk hebben we besloten om morgen naar Gal Oya National Park te rijden, in de hoop dat we daar tickets kunnen boeken voor een bootsafari voor overmorgen. In ieder geval is het morgen uitslapen voor ons; wij mogen onze oogjes sluiten tot maar liefst 8uur, om vervolgens ons ontbijtje hier te innen en onze beauty weer eens te laten shinen op de wegen van Sri Lanka!