Red sand dunes Mui Ne

Vietnam, Bình Thuận

Na een regenachtige nacht waarin we onze schoonheidsslaapjes weer hebben gedaan zijn we vandaag om 07.30 opgestaan. We hebben onze backpacks weer eens ingepakt, zodat we voorbereid in de namiddag de bus kunnen pakken naar Ho Chi Minh City.

We hebben ons included ontbijtje gegeten met een koffietje en een sigaretje erbij en hebben ons goed ingesmeerd tegen insecten, aangezien we naar de Red Sand dunes wilden gaan en we gisteren last hadden van sandflies. Deze hebben mijn beentjes al behoorlijk te pakken gehad, daar kan geen schoonheidsslaapje tegenop jammer genoeg 😞.

Met onze fietsjes zijn we vertrokken naar de Red Sand Dunes. Een korte route van ongeveer 10 minuutjes fietsen en we waren er. Bij aankomst werden er meteen 2 sleetjes aangeboden, natuurlijk tegen een kleine betaling, waarmee we van de bergen af konden glijden.

De Red Sand Dunes waren erg mooi, een beetje zoals de Drunense Duinen maar dan met oranje/rood zand. Alhoewel we er al vroeg waren, was het al erg heet en de zweetkliertjes hadden alweer heel wat te verduren.

We zijn naar boven gelopen en hadden daar een prachtig uitzicht over de duinen. Vanaf een hoger punt kon je ook een stukje van de zee en Mui Ne zien wat ook een mooi uitzicht was!

Nu was het tijd om te spelen; lekker met de sleetjes van de bergen af glijden zoals ik dat vroeger (nu nog wel eens stiekem) met de slee deed in het park als het goed gesneeuwd had. Als een kind zo blij hebben we ons een uurtje prima vermaakt in de duinen.

Blijkbaar deden we het sleeën niet helemaal goed, maar gelukkig was daar een Vietnamese vrouw die ons kwam uitleggen hoe het wel moest. Samen met een stelletje hebben we een aantal glijsessies gehad van de duinen af en de Vietnamese vrouw stond met al haar blijheid en energie foto's en filmpjes van ons te maken. Voor niets gaat de zon op, dus hebben we de vrouw een kleine bijdrage gegeven voor haar energie.

Nog even genoten van het mooie uitzicht en nietsvermoedend in het zand gezeten, totdat ik zag dat mijn benen helemaal onder de rode vlekjes zaten. Die kleine bloedzuigende rotbeesten hadden me weer te pakken gehad en dus zijn we zo snel als we konden weggegaan uit de duinen.

Het volgende plan was om lekker te gaan chille bij een zwembad van een resort. Zo gezegd, zo gedaan. We zijn naar een resort gefietst en deden bij aankomst alsof we gewoon gasten waren. Jammer genoeg leken ze dat meteen door te hebben en vroegen ze ons wat we kwamen doen. Een kopje koffie drinken dan maar en even aftasten of we er konden gaan zwemmen.

We leken de enige gasten van het resort te zijn en dus zijn we maar een ijskoffie gaan drinken. Met de mooie zee als uitzicht zaten we verkoeling te zoeken in de briesjes die voorbij kwamen en de ijskoffie. Na een half uurtje hebben we toch maar gevraagd of we er mochten zwemmen. Tegen een kleine vergoeding konden we gebruik maken van het zwembad, het strand en de handdoeken. Prima dus!

En zo hebben we lekker weer een middagje aan het zwembad gechillt. Na een paar uurtjes lag ik lekker te bakken in de zon, toen Mirna ineens tegen me zei dat ik overal nog meer rode bultjes had. OMG, mijn grootste nachtmerrie is begonnen en de brandende vraag was: komt het nou door die zandvliegen of heb ik ineens een zonneallergie 😱. Het antwoord hebben we niet weten te ontfutselen, zelfs Doctor Mirna die inmiddels alles weet over kwaaltjes aan het lichaam kon er niet uitkomen.

Met veel tegenzin ben ik dus maar in de schaduw gaan liggen, ik dacht dat het goed was om maar eens een keer mijn verstand te gaan gebruiken en mijn huidje te laten rusten.

Na een half uurtje zijn we naar ons hotel te gaan om nog snel even te douchen voordat we werden opgehaald. Net voordat we wilden gaan kwam de hoteleigenaar onze paspoorten nog teruggeven met daarbij voor ons allebei een kettinkje met schelpjes. Super schattig😍.

Om 16.00 werden we opgehaald door een klein busje en gebracht naar de plek waar onze sleepingbus al op ons stond te wachten. Gelukkig hoefden we "maar" 5 uurtjes in de bus te zitten, eh liggen, met spotify en Netflix is dat allemaal prima te doen!

Rond 21.30 in de avond waren we aangekomen in Ho Chi Minh City. Beide hadden we wel weer eens zin in een grote stad met goede uitgaansgelegenheden en waren we dus blij toen we aankwamen in deze drukke stad. Het plan was eigenlijk om nog op stap te gaan, maar toen we aankwamen in ons hostel en op het heerlijke bed gingen liggen werden we beide erg moe.

We zijn even gaan douchen en hebben rond 00.00 ons diner gehad in jawel, de Mc Donalds 🎉. Hier zagen we tot onze schrik iets wat we nog nooit hadden gezien: een Aziaat die niet klein was, sterker nog, een Aziaat die zeker wel 2 meter lang was. De wonderen zijn de wereld nog niet uit😱.

Na dit romantische diner voor 2 zijn we terug gelopen naar ons hostel en op tijd gaan slapen. Op naar een nieuwe dag met nieuwe indrukken van deze drukke stad en jammer genoeg onze laatste bestemming van onze maand in Vietnam.