Lazy day in Vientiane

Laos, Vientiane

Rond half 8 kwamen we aan in het centrum van Vientiane bij het Dream House hostel. We hadden van anderen gehoord dat dit een fijn hostel zou zijn en het ook nog eens beschikt over een zwembad. Hannah had daar al een kamer geboekt en dus wilden we eens even gaan checken wat het voor ons zou kosten om daar een kamer te boeken.

Bepakt en bezakt kwamen we bij het hostel aan, wat een stuk duurder bleek te zijn dan we dachten. Ook zouden we pas om 12 uur kunnen inchecken en dat zou onze vermoeidheid niet meer aankunnen. We besloten om eerst even te ontbijten en vervolgens op zoek te gaan naar een andere slaapplek die niet zo duur zou zijn.

Samen met Hannah liepen we door het centrum op zoek naar een ontbijtje. Gek genoeg bleken alle tentjes nog dicht te zijn, terwijl het ondertussen toch al 08:30 was. Bijna doodgaan van de honger slenterden we door het centrum en kwamen uit bij een heel net eettentje. De vrouw gaf aan dat we voor 15.000 kip (nog geen 2 euro) een sandwich konden bestellen met een kopje koffie.

Toen onze sandwich geserveerd werd begonnen we te twijfelen aan ons gehoor: zei de vrouw nou 15.000 of 50.000 kip?! Als backpacker die alles zo goedkoop mogelijk probeert te doen lijkt een klein beetje meer luxe al meteen super luxe en de manier waarop alles geserveerd was zag er veel te chique uit voor 15.000 kip. Met het idee dat het dan toch 50.000 kip zou zijn hebben we ons best gedaan om extra te genieten van ons ontbijtje en de koffie. Bij het afrekenen bleek toch dat ons gehoor ons niet in de steek had gelaten en hadden we dus een chique ontbijtje gehad voor slechts 2 euries: scoooor!! 😄

We zijn op zoek gegaan naar een hostel en kwamen eerst uit bij een guesthouse waar we de kamer hebben gecheckt. De kamer was niet al te schoon en nog altijd bang voor bedbugs hebben we na controle van de matrassen toch maar besloten om nog even verder te kijken. We kwamen uit bij het zogenaamde Orange Hostel en hebben na een check daar een kamer geboekt. Na 10 minuutjes wachten konden we op de kamer en konden we eindelijk toegeven aan onze vermoeidheid!

Aircootje aan, kleertjes uit en bedje in. Beetje jammer dat we niet hebben gecheckt hoe het bed lag want na even liggen bleek dat je elke veer kon voelen van het matras. Iets te hard bewegen en er sprong al een veer, hebben wij nog maar geluk dat we geen stelletje zijn die niet stil kunnen liggen.. 😋.

Zonder een wekker te hebben gezet hebben we onze ogen gesloten. Ik werd na 2 uurtjes alweer wakker alsof ik al helemaal uitgeslapen was, fijn weer die hyperactiviteit op momenten dat het niet uitkomt. Om de tijd goed te benutten heb ik maar weer eens een videogesprek gehad met het thuisfront en ben ik vervolgens terug in bedje gaan liggen, waar Mirna nog lekker lag te slapen.

Na een tijdje waren we beide wakker en hadden we het plan om een baguette te en wat beleg in de supermarkt, zodat we voor een eerlijk prijsje een lunch konden hebben. Waar in de morgen nog overal kraampjes met baguettes op straat stonden, verkochten ze nu overal oliebol achtige dingen.

Maar de aanhouder wint: na even zoeken kwamen we een klein winkeltje tegen waar we voor een prikkie een stokbrood hadden gehaald. In de supermarkt een potje jam en condensed milk gehaald en teruggelopen naar ons hostel om onze eigen lunch te bereiden. Hebben we toch een keer onze eigen maaltijd bereid in 4 maanden tijd 😝.

Het stokbrood bleek kei hard te zijn maar ach who cares, als we onze honger maar weer kunnen stillen voor zo min mogelijk geld. Mijn vadertje zal trots op onze zuinigheid zijn😌.

Na onze lunch zijn we nog maar even op bed gaan liggen aangezien ik nog steeds te weinig geslapen had en eindelijk liet mijn hoofd mij toe om nog even in slaap te vallen.

In de avond zijn we samen met Hannah naar de nightmarket gegaan en merkten al snel dat dit een walhalla was voor shoppingqueens: een real life Ali Express waar je voor een prikkie cutie kleren en sieraden kon kopen. Veel geld had ik niet bij en dus besloot ik om deze avond eens te oriënteren wat er allemaal te koop was en morgenavond terug te komen om mijn shopverslaving toe te laten slaan. Zo af en toe moet je ook eens luisteren naar je driften he..😊

Na een uurtje te hebben rondgewandeld zijn we later op de avond een pizza gaan eten bij alweer een restaurant wat er veel te duur uitzag voor onze backpackers standaarden. Gelukkig was er een goede aanbieding en hebben we met zijn 3en genoten van 2 heerlijke pizza's.

Altijd nog moe zijn we op tijd terug naar ons hostel gelopen en op tijd gaan slapen, morgen maar eens wat van Vientiane bekennen en in de avond onszelf verwennen door los te gaan op de nightmarket.

Gefeliciteerd met je vader,ben net thuis van drunen