Hello Ninh Binh!

Vietnam, Thành phố Ninh Bình

Vandaag zijn we na een nacht lekker geslapen te hebben in een schone, fijne kamer op tijd opgestaan. Heeft ook wel weer wat als je 1 nacht in een afschuwelijk hotel hebt geslapen, dan lijkt elk ander hotel wat ook maar een beetje schoon is meteen een dik resort😅.

We hebben gisteren de bus geboekt naar Ninh Bihn die ons deze morgen rond 9 uur zou komen halen.

Na de laatste dingetjes weer in de backpacks gepakt te hebben zijn we naar beneden gegaan en hebben we ons oude vertrouwde noodle ontbijtje maar weer eens gegeten. Ondertussen kwam de hoteleigenaar weer van alles trots aan ons laten zien wat hij allemaal gemaakt had online. Super schattig dat ie was, bijna Myanmar schattig 😍.

Netjes om 10 voor 9 kwam de bus ons ophalen. Op internet hadden we gelezen dat de bus naar Ninh Binh een regelrechte ramp zou zijn waarbij je in een hete overvolle bus als sardientjes op elkaar gedrukt zit. Gelukkig viel dat bij ons reuze mee.

Eerst werden we opgehaald door een bus die ons na het ophalen van anderen afzette bij de boot. Met de boot hebben we ongeveer een half uurtje gevaren en vervolgens zijn we weer in een andere bus gestapt. Ook hier hadden we prima zitplekken. Na een uurtje moesten we uitstappen en stond er al een taxi voor ons klaar naar de volgende bus. De taxi heeft ons afgezet bij een busstation waar we nog een half uurtje moesten wachten voor de bus naar Ninh Binh vertrok. Waar dit busstation precies was weet ik niet, maar je kon wel merken dat dit een plaats was waar niet veel toeristen kwamen. Kindjes staarden ons aan met open mond en mensen keken je wat langer na.

We hebben een broodje gegeten op het station en hebben nog even buiten op een bankje gewacht voordat we de bus in konden. Naast mij zat een man tabak te roken uit een grote tabakspijp, iets wat we al veel vaker gezien hebben in Vietnam. Natuurlijk was ik nieuwsgierig en na 5 seconden staren bood de man mij de pijp aan. Leuk om een keer te doen maar een sigaret is toch lekkerder; de tabakspijp is sterker en de smaak is toch anders dan die van een sigaret. Nou maar hopen dat die man geen enge ziektes had die ik heb overgenomen😊.

Toen de bus open ging zijn we zo snel mogelijk de bus ingegaan om onszelf te verzekeren van een zitplaats. Gelukkig viel het allemaal nog wel mee en hadden we gewoon 2 zitplaatsen in de bus. Ondertussen konden we ook nog een leuk spelletje "kill the musquitos" spelen aangezien deze in overvloed aanwezig waren.

2 uur en een harde kont verder zijn we aangekomen in Ninh Binh. Hier hebben we de taxi gepakt naar ons hostel. Prima hostel, mooi en schoon en de eigenaar is erg vriendelijk. Het valt erg op dat bij de laatste hotels waar wij zijn geweest het steeds erg jonge stellen zijn met kinderen die het hotel runnen. Ook wonen zij vaak zelf in dit hotel. Dat is dus elke dag lang werken! Iets wat wij niet meer gewend zijn... 😱.

Spulletjes op de kamer gelegd en vervolgens een soepje gaan eten in een restaurant in de buurt. Tijdens het lopen naar dit restaurant zagen we pas dat we in een villawijk van Ninh Binh zitten, waar overal prachtige grote huizen staan met grote hekken eromheen. Ondanks de vele hotels die er stonden leken er niet veel toeristen te komen en dus werden we steeds begroet door de mensen die daar wonen, vooral de kindjes.

Na ons soepje zijn we naar een supermarktje gelopen, zodat we wat eten en drinken in konden slaan voor de avond en voor morgen, wanneer we een scootertje gaan huren en de omgeving gaan verkennen. Voor de avond hadden we het plan gemaakt om lekker te chille en als het mogelijk zou zijn een filmpje te kijken.

Bij terugkomst in het hotel hebben we Netflix maar weer eens gedownload en het blijkt dat je gewoon serieus en films kunt kijken, zelfs met Nederlandse ondertiteling als de film ook aangeboden word op de Nederlandse Netflix. Dit heeft ons beide zon 2 uur zoet gehouden! Om het toch nog toepasselijk te houden heb ik mijn tijd besteed om een documentaire te kijken over de situatie in Vietnam toen Amerika zich teruggetrokken had in 1975 en Noord Vietnam binnen een jaar het hele land had veroverd. Erg schokkend om te zien hoe het er toe aan toe ging in Vietnam😱.

Na deze educatieve tijdsbesteding zijn we in het hotel een hapje gaan eten. Vervolgens een douche genomen en nu gaan we lekker op tijd slapen, zodat we morgen vroeg op kunnen staan en de hele dag hebben om Ninh Binh te verkennen.

Het begint er nog op te lijken dat we verstandig gaan worden zeg... al die alcoholloze dagen waarin we vroeg op staan...

Wat knap van je om steeds zo een mooi verslag te schrijven,tussen al dat reizen door. Petje af hoor👏👏🚎✈️⛴