Next destination: Vang Vieng

Laos, Vientiane Province

Na 2 luie en 1 productieve dag in Vientiane is het weer tijd om door te reizen naar de volgende bestemming: Vang Vieng. Dit is een dorpje wat vooral bekend staat om "tubing": met een band de rivier overdrijven en onderweg bij verschillende barretjes stoppen om mee te doen aan drankspelletjes. Of gewoon een drankje te drinken natuurlijk.

Eerlijk gezegd had ik van Vientiane, als hoofdstad van Laos, wel iets meer verwacht. Veel was er niet te doen maar ach, we hebben weer eens goed de shoppingqueens kunnen uithangen en gehoor kunnen geven aan onze oneindige vermoeidheid, dus niks te klagen!

Rond half 10 zaten we aan ons ontbijtje en zijn daarna nog snel even ons bed ingedoken om het laatste uurtje gebruik te kunnen maken van ons bedje. De backpacks waren al weer ingepakt dus daar hoefden we ons geen zorgen meer over te maken.

Om 11 uur zijn we naar beneden gegaan en hebben onze backpacks neergezet. Vervolgens zijn we bankzaken gaan doen in de lobby (met onze luie kont op de bank hangen dus) en had ik weer wat tijd om mijn verslagen bij te werken.

Een uurtje voordat de bus ons kwam halen zijn we bij het restaurantje naast ons hostel nog even een hapje gaan eten. Aangezien we onze fitgirl status hoog moeten houden hadden we beide een salade besteld, maar jammer genoeg stelde deze niet zoveel voor. Wat verlepte sla, komkommers, tomaat, ei en 5 stukjes kip. Dan maar geen fitgirl; kwakje mayonaise erop en t smaakte weer!

Om half 2 kwam een minivan ons ophalen. Met een veel betere plek dan de vorige keer in een minivan hadden we zo'n 10 minuten gereden en moesten we overstappen in een grote bus. Dit vonden we nogal vreemd, omdat we juist hadden gekozen voor een minivan (en hier ook meer voor betaald dan een grote bus) de gehele reis zodat we een pick-up hadden bij ons hostel. Gelukkig wist ik de hele achterbank te bemachtigen en was dus dik tevreden met de busreis!

De busreis naar Vang Vieng was daarbij ook een hele mooie reis, hoe dichter we bij dit dorp kwamen hoe mooier het werd. Een uitzicht op de bergen en leuke schattige dorpjes waar we doorheen reden. Hierdoor besefte ik me weer heel erg hoeveel mooie natuur Azië heeft, hoeveel ik hier van kan genieten en dat ik ook zeker als ik terug ben in Nederland eens vaker de mooie natuur daar op ga zoeken. Gelukkig wonen mijn ouders nog geen 10 minuutjes rijden van de Loonse en Drunense Duinen, dus daar kan ik me prima gaan vermaken met mijn hangmatje uit Vietnam✌🏼.

4 uurtjes later waren we aangekomen in Vang Vieng. Dit leek in eerste opzicht een klein dorp waar niet eens zoveel te beleven viel. We waren dus erg benieuwd waarom iedereen zo enthousiast was over dit dorpje! We hebben eerst een hapje gegeten en zijn daarna, voor de allereerste keer deze backpackreis, een kilometer gaan lopen met onze backpacks naar ons guesthouse. Komt toch de fitgirl weer in ons naar boven he. Eerlijk gezegd, geheel vrijwillig was het niet, we konden gewoon zo snel geen tuktuk vinden, Hihi.

Na een kwartiertje lopen kwamen we aan bij ons guesthouse. Hier kregen we een prima kamer, bedden met een ECHT dekbed (is nogal zeldzaam in Azië), een klamboe en airco. Er lagen hier en daar wel wat wormen op de grond en andere insecten waar ik niet zon fan van ben, maar kleinigheidjes blijf je houden!

In de avond zijn we lekker op ons balkonnetje gaan chille en hebben we beide onze Netflix maar weer eens aangezet. Het plan was om op tijd te gaan slapen zodat we de volgende dag konden ontdekken waarom mensen zo enthousiast zijn over Vang Vieng. Na een uur op bed te liggen brak de hel los en onweerde het als een gek buiten. De stroom viel uit en de bliksem verlichten elke minuut de gehele kamer. Met enige spanning zijn we stoer op ons balkon gaan staan om te kijken hoe het eruit zag buiten en dat was zeker de moeite waard!

Elke bliksem gaf zoveel licht dat heel de lucht voor een seconde verlicht werd en je op de achtergrond alle bergen kon zien. Ook zagen we nog een vuurvliegje op onze muur zitten, waarvan we eerst dachten dat het gewoon een knipperend lichtje was. Een spectaculair begin van onze eerste nacht in Vang Vieng dus!