Longtailboot over het Inle Lake🚣🏼‍♀️

Myanmar, Nampan

Vandaag zijn we op tijd opgestaan om maar eens op een bootje te gaan varen op het Inle Lake. De afgelopen dagen hebben we eigenlijk vooral gechillt en wilden natuurlijk nog wel graag iets van het Inle Lake zien.

Zoals gewoonlijk zijn we aan de ontbijt tafel gaan zitten en werd er ons gevraagd wat we wilden eten: "Fried ess, scrumbled ess of omeleh?" Aangezien Mirna van gebakken ass houdt gaat zij voor keuze 1 en ik braafjes voor de laatste keuze.

Na het ontbijt zijn we op onze fietsjes naar Ostello Bello gereden en hebben we onderweg weer eens een fortuin gepind: 300.000 kyatt. 😎 Al snel werden we opgehaald door de man van het bootje bij het hotel en zijn we met 2 andere meisjes naar ons bootje gelopen en gaan varen.

Lekker vroeg in de morgen in de zon over het Inle Lake varen, really enjoyed it! Natuurlijk is het ook toeristisch en vaar je langs allerlei winkeltjes waar ze duidelijk hopen dat je er iets koopt.

Onderweg naar al die winkeltjes kwamen we bootjes tegen met Birmezen, natuurlijk roeiend met hun voeten, die een soort van mos/plantjes uit het Inle Lake aan het vissen waren. We wisten niet precies waar het voor was en aangezien de gids niet zo goed Engels sprak kon hij onze vraag ook niet beantwoorden. De mannetjes op de bootjes groetten vriendelijk als we voorbij kwamen.

Na 20 minuutjes over het Inle Lake varen kwamen we langs hele dorpen die op water gebouwd stonden. Huizen, winkels en café's op hoge palen boven het water. Erg bijzonder om te zien!

Vervolgens zijn we naar de winkeltjes gevaren Als eerste zijn we langs de zilversmid gegaan. Hier waren we al eerder geweest toen we helemaal kapot waren van de trekking en had ik maar de helft meegekregen. Na een uitleg over hoe de sieraden gemaakt werden kwamen we in de winkel en kreeg ik last van mijn koopdrang. Ik bedacht me dat ik wel toe was aan een nieuw ringetje en heb mezelf een vervroegd verjaardagscadeautje gegeven 😇.

Vervolgens hebben we weer een bezoekje gebracht aan de Longneks, leuk om te zien maar jammer dat ze de hele tijd achter je reet aanlopen als je een rondje loopt in het bijbehorende winkeltje.

Mijn lieftallige zus had de tip gegeven om langs de sigarenboer te varen en dus zijn we na mijn verzoekje daarheen gegaan. Daar zaten 2 vrouwen sigaren te maken, ongeveer 100 per uur. De sigaren worden gemaakt met enkel natuurlijke producten: honing, anijs, banaan, mint, natuurlijke tabak. De bladeren om de sigaar heen worden zelfs met sticky rice vastgeplakt. Erg gezond voor je dus om allemaal op te roken en dus besloot ik na het proeven van de sigaren mijn lichaam een healthy boost te geven en 150 sigaren te kopen met 3 verschillende smaken. Heb ik ook meteen een souveniertje voor Maartje en Mathieu ✌🏼.

Na een kleine tien minuutjes varen door het vissersdorpje zijn we aangekomen bij de kledingmakerij. Hier lieten ze zien hoe ze van lotusbloemen uit het Inle Lake een soort draad maken door de stengels open te snijden en de inhoud te gebruiken. De vrouwen die vervolgens sjaals maakten van de stof zaten echt nog de hele dag aan een soort spinnenwiel te werken of een apparaat om de stof te verwerken. Leuk om te zien allemaal en natuurlijk werd ons aan het einde aangeboden om nog even de winkel te bezoeken en er lichtjes op aangedrongen iets te kopen door je te stalken😊. Altijd fijn als je in een winkeltje rondloopt.

Hierna zijn we lekker gaan lunchen op een restaurant op het water en nog even langs een tempel gevaren. Daarna zijn we terug gevaren naar Nyaung Shwe en werd mijn plan om bruin te worden tegengehouden: we moesten een paraplu vast houden tegen de zon. Opstandig als we zijn hebben we dit slechts 5 minuten volgehouden en de de paraplu's dichtgeklapt zodat we van ons boottochtje in de zon konden genieten. Eenmaal aangekomen hebben we nog een lekkere smoothie gedronken in het dorp. Ook hebben we ons standaard middagdutje weer ingezet zodat we in de avond weer fris en fruitig zouden zijn.

Niets was minder waar: met volle energie in ons lichaam zijn we in de avond een pizza gaan eten en voor de laatste keer cocktails gaan drinken op de rooftop van Ostello Bello. Als echte Nederlanders daar nog net voor het einde van happy hour cocktails ingeslagen en ons prima vermaakt met wat andere backpackers✌🏼.