Last day with beauty 🚙😭

Sri Lanka, Ella

Voor de verandering zijn we ook vandaag vroeg opgestaan, zodat we onze allerlaatste dag met de beauty goed konden benutten. Om 7uur werd ik al eens wakker ge-allahed door het gebed van een moskee die blijkbaar dichtbij zat ofzo, maar om 8uur hebben we pas het bedje verlaten toen de wekker ging.

Even later zaten we heerlijk in de mooie tuin aan het ontbijt. Aangezien de calorietjes hier op vakantie toch al in het rondte vliegen was ik blij met het 3 gangen ontbijt dat we kregen: eerst fruit met koffie, daarna een bananapancake met honing en vervolgens nog toast met roerei. En dit alles allemaal vers uit eigen tuin, wat wil je nog meer 😍.

Oké, wat zou je nog meer willen dan? Een tripje naar de Malediven ofzo? We zijn onszelf nu toch al zo aan het pleasen, dus laten we dat ook gewoon even doen. Gewoon, omdat het kan, omdat we toch al zo spoiled zijn. Dit plan hadden we al gemaakt voordat we gingen en dus hebben we dit vanmorgen geregeld. Na even zoeken hebben we tickets geboekt vanaf Colombo naar de Malediven, zodat we daar onze perfecte vakantie kunnen afsluiten. We zullen daar van 12 tm 16 april gaan liggen wegdromen en onze al gebruinde huidjes nog even de kans geven om zwart te worden. En om het beeld nog even mooier te maken, beseffings: ik ga wakker worden op mn bday op de f*cking Malediven😍.

Aangezien de mensen van onze homestay zo lief waren en zo goed voor ons zorgden hadden we bedacht dat we wat kleine cadeautjes voor ze zouden gaan kopen. We hadde een stadje dichtbij in de buurt uitgekozen om heen te rijden en daar gingen we dan, op onze allerlaatste roadtrip met de beauty. De route was door de bergen van het prachtige Ella heen en vervolgens nog een stukje door een drukke stad. We wisten nog niet zo goed wat we wilden kopen voor de mensen van onze homestay en zijn dus in een wat drukkere stad een giftshop ingelopen. Een half uurtje later, en weer het zoveelste gesprekje met waar je vandaan komt, hoelang je in Sri Lanka bent en hoe het weer is in je eigen land, stonden we weer buiten.

Beauty was toe aan wat motorolie en dus zijn we op de weg terug langs een motoroil shop gereden om olie te kopen. Gelukkig was de olie bijvullen van een tuktuk wat gemakkelijker van mijn autootje in Nederland en heb ik in een keer de olie in het juiste gat gegoten in plaats van motorolie bij de stuurbekrachtigingsvloeistof te pleuren. Oke, stiekem had ik er iets teveel ingegooid maar de mensen hier zeggen dat dat geen kwaad kan, dus ik wil ze graag geloven. Bovendien ben en blijf ik een vrouw, ik hoef dus niet echt verstand te hebben van dit soort dingen en anders heb ik altijd nog de lieve onschuldige lach die bij de Sri Lankaanse politie tot nu toe ook altijd goed heeft gewerkt.

De ochtend vloog voorbij en rond 13:30 waren we terug bij de homestay. We hebben de cuties daar verblijdt met onze cadeautjes en in ruil daarvoor kregen we weer eten en drinken aangeboden. De vader van de owner kwam vervolgens aan met een ketting gemaakt van kokosnoot en zaadjes van een of andere blauwe bloem waar ook thee gemaakt van kan worden. Ook haalde hij nog een soort grote zaad uit een grote gedroogde boon en liet zien hoe deze gloeiend heet wordt als je dit over steen heen wrijft. Zon grote gedroogde boon heb ik dus 2 jaar geleden uit de natuur van Laos gehaald, niet wetende wat het is, en ligt nu bij mij thuis te shinen als aandenken. Nu weet ik dat ik het kan gebruiken als wapen als er een inbreker komt, gewoon even over de stenen vloer heen wrijven en hupsakee ik kan brandwonden aanbrengen. Erg handig om te weten natuurlijk😏.

Met de owner hadden we afgesproken om samen naar een waterval te gaan die niet bekend is bij de toeristen en waar we de spot dus lekker voor onszelf alleen zouden hebben. Een half uurtje later zaten we samen met de owner en zijn vader in de tuktuk op weg naar de waterval. Onderweg wat biertjes ingeslagen voor hen, wat achteraf misschien niet het allerbeste idee bleek te zijn.

Eenmaal aangekomen hebben we de tuktuk bij locals in de tuin mogen parkeren en zijn we naar de waterval gelopen. Zoals verwacht was dit een weggetje met rotsen omhoog, maar gelukkig was dit weggetje maar kort en na nog geen 5 minuutjes waren we bij de waterval. Het was een prachtige waterval met mooi helder water en midden in de natuur. De perfecte plek om wat verkoeling te zoeken en zoals gezegd was: er was helemaal niemand te bekennen!

In het water zwommen allerlei kleine visjes, die duidelijk honger hadden. Zodra je met een voet in het water stond kwamen ze naar je toe zwemmen en zagen ze je als prooi om op te eten. Het leek wel alsof ze getraind waren voor fish Spa en dus hadden wij hier onze tweede gratis fish Spa ervaring te pakken! Een beetje vreemd was het wel om verder het water in te gaan, wetende dat de visjes dus zullen pakken wat ze pakken kunnen en dit niet alleen bij je voeten blijft. Gelukkig was het dan wel weer zo dat wanneer je gewoon aan het zwemmen was de visjes wegbleven, omdat je dan teveel bewoog.

We hebben een paar uurtjes bij de waterval gechilld en genoten van het water en de mooie plek. De vader van de owner bleek een echte jungle man, slingerde als een aap door de bomen heen en maakte van alles van de bladeren en natuur die er te vinden was. Voor ik het wist was ik versierd met een rok van blaadjes en had hij een hoofdkrans voor me gemaakt. De owner zelf was vooral aan het zwemmen. Tussendoor werden de biertjes gedronken, de sigaretjes gerookt en stond er een muziekje op. Ook werden wij weer eens gezien als modellen (begrijpelijk ook wel) en werden er 100 kiekjes gemaakt van deze bikini chicks in de natuur.

De biertjes waren op en dat was te merken; de mannen waren veranderd van bescheiden boeddhisten naar losgeslagen Sri Lankanen. Ze stonden te dansen op de muziek en benoemden meerdere malen dat ze deze dag helemaal geweldig vonden, vooral om het met ons te delen. Het was ergens super leuk om te zien dat ze zo aan het genieten waren en even helemaal los konden gaan, maar na een tijdje werd het allemaal best vermoeiend. Ze bleven maar aandringen op het feit dat ze vonden dat we nog een nacht moesten blijven en waren zelfs voor een ADHD’er als ik aan de drukke kant.

Wat later kwam er een man aangelopen samen met zijn 2 dochtertjes. Dit bleek de hoofd van het dorp te zijn bij de waterval en duidelijk was dat deze mensen nog nooit toeristen hadden gezien. De dochtertjes zullen vast gedacht hebben dat wij heksen waren, want ze durfden niet meer naar de waterval te komen toen ze ons zagen. Ook hier werd er natuurlijk weer om foto’s gemaakt en op dit moment wist ik het zeker; modellen werk zou dus echt niks voor mij zijn. Al die verplichte fotoshoots, zelfs als je eigenlijk gewoon even niets liever doet dan lekker in alle rust op je bedje chillen.

De bange dochters moesten ook mee op de foto, waarvan er eentje huilend wegrende toen ik dichterbij kwam. Na een tijdje leken ze wat meer gewend en toen ze uiteindelijk naast ons durfden te staan aaide een van de 2 even over mijn wang om te voelen of het allemaal wel echt was. Omdat ik zo lief ben heb ik mijn mooie bladeren krans maar afgestaan aan de bangste en een armbandje van mij om gedaan bij de andere. Dit leek het ijs te breken en ze waren niet meer bang. De foto’s waren gemaakt en het was tijd om te gaan.

De rit in de tuktuk terug was een party bende en Mirna had het voorrecht om gezellig op de achterbank te zitten met de losgeslagen Sri Lankanen die een eau de parfum van bier droegen. Was ik toch stiekem even blij dat ik me kon focussen op de rit terug in de tuktuk.

Eenmaal weer terug bij de homestay hebben we onze spulletjes gepakt en voor de allerlaatste keer achterin de tuktuk gezet. Als afscheidscadeau kregen we nog wat limoentjes en flesjes zelfgemaakte honing mee. We zijn naar de volgende homestay gereden in Ella city, om daar nog 2 dagen te verblijven zodat we nog wat meemaken van de backpackers life daar.

We hebben de kamer bekeken op bedbugs, dit goedgekeurd en onze spulletjes naar binnen gebracht. Mirna was nogal vermoeid door deze dag en de drukke mannen en is dus een powernapje gaan doen, terwijl ik ondertussen weer een poezenvriendje gevonden had en lekker heb zitten knuffelen. We hebben later op de avond nog even snel een hapje gaan eten en liggen er alweer vroeg in om te gaan slapen. Morgenvroeg zullen we afscheid moeten nemen van onze beauty en haar nog even wat moeten schoonmaken, dus we hebben onze energie weer hard nodig!

Wat een belevenissen weer, en super foto's echt schitterend.

Gerdie 2019-04-08 07:39:03

Jullie zijn zeker beauty, dank weer voor t mooie verhaal,💋

Tantetje 2019-04-08 09:53:23

Iedere ochtend een mooi verhaal bij de koffie. Genieten. Gr.

Jeanne 2019-04-08 10:25:18

ik zeg niets, ik geniet.