Day 2 trekking 💪🏻

Myanmar, Shan

Vandaag heeft de gids ons gewekt om half 7 en hebben we met z'n alle genoten van een lekker pannenkoeken ontbijtje. Vervolgens hebben we onze enkeltjes ingezwachteld en ingetaped en zijn we enthousiast verdergaan met day 2 of the trekking💪🏻.

Ook vandaag hebben we weer genoten van de omgeving om ons heen. Het mooie aan deze trekking is dat je zoveel verschillende nieuwe beelden van Myanmar te zien krijgt zo snel achter elkaar. Zo loop je een uur door de prachtige natuur zonder een mens te zien, wat prachtige foto's oplevert met haar rode zand en bergen op de achtergrond en ineens is daar een dorp.

Onderweg word je vriendelijk gegroet door de inwoners van dat dorp. De gids vertelde dat er in de dorpen verschillende soorten volkeren leven, welke je kunt herkennen aan hun klederdracht. Ook de huizen in de dorpen verschillen, de een heeft een stenen huisje en de ander een huis van bamboe. Als je een stenen huisje hebt betekent dat dat je rijker bent en meer aanzien hebt. Een bamboe huisje gaat ongeveer 10 jaar mee voordat er iets aan vernieuwd moet worden.

Wat later in de ochtend kwamen we een dorp binnenlopen waar vele mannen een huis aan t bouwen waren. De gids vertelde dat het in dit dorp zo was dat wanneer een stel besloot om te gaan trouwen, er allerlei mannen vanuit omliggende dorpen kwamen om te helpen met een huis bouwen. Hierbij grapte hij dat het dus slim was om vroeg te gaan trouwen, zodat je snel een eigen huisje zou hebben en weg kan bij je ouders.

Rond het middaguur hebben we weer mogen genieten van een heerlijke lunch die een van de lokals voor ons had klaar gemaakt. Na de lunch kwam de gids vertellen dat er nog 45 minuten hadden voor we verder gingen en dus besloot de groep om die tijd zinvol te gaan besteden; een slaapje doen zodat we allemaal weer als schoonheden verder konden gaan met de trekking.

In de middag was het doel om naar de rivier te gaan en daar te gaan zwemmen. Natuurlijk had ik me al helemaal bedacht dat ik daar lekker mijn haren kon gaan wassen, aangezien dat in een "douche" bij de lokals niet echt lukt.

Onderweg naar de rivier liepen we door dorpen heen waar de voor ons primitieve levensstijl goed zichtbaar was. Zo hadden ze in een van de dorpen zelf een systeem bedacht voor het blussen van branden, aangezien er geen brandweer is. Ze hadden zakjes opgehangen met daarin water en steentjes, zodat de het vuur konden blussen als het uitbrak. Ben ik toch wel benieuwd wat ze doen als er een grote brand uitbreekt, aangezien de zakjes slechts boterhamzakjes waren.. roken was daar overigens ook niet toegestaan, zou dus geen dorp zijn voor mij om te gaan wonen.😝

Even later kwamen we in een dorpje waar kinderen aan het spelen waren met fietsbanden. Heel mooi om te zien hoe ze met zoiets zo blij konden zijn.

Daarnaast is ook het vervoer in deze dorpen heel anders. Geregeld kom je een kar tegen die wordt getrokken door stieren, ook loslopende koeien en stieren blijkt heel normaal te zijn in Myanmars.

Na de middag te hebben gewandeld kwamen we eindelijk uit bij de rivier. En blij dat we waren: eindelijk stromend water. Natuurlijk heb ik mijn plannetje daar uitgevoerd en helemaal voldaan en "schoon" hebben we na het wassen van onze haren en verkoeling te hebben gezocht nog een uurtje gelopen naar onze verblijfplaats voor de nacht. Beetje jammer trouwens dat we nadat we ons hadden gewassen in de rivier getuigen waren van koeien die op diezelfde plek gewassen werden en het nodig vonden om hun behoefte in de rivier te doen. Het bleek dus een illusie dat we echt schoon waren door ons te wassen in de rivier, maar ach Who cares na al die uren in de brandende zon te hebben gelopen he.

Door de prachtige natuur gelopen en uiteindelijk aangekomen bij onze verblijfplaats. Ik had geen kracht meer om te douchen dus heb me slechts omgekleed en een uurtje later zijn we aan het avondeten begonnen. Ook dit keer weer erg goed verzorgd door de lokals. Daarna hebben we met zijn allen nog rond het kampvuur gezeten met een glaasje rum en zijn we onze meest akward lifestories aan elkaar gaan vertellen. Ook hebben we elkaar nog leren schelden in de verschillende talen die we spraken. Het was een mooie dag en een mooie avond, dus op naar de laatste dag van de trekking! 😃