Stroggles in Sapa! 😄

Vietnam, Lào Cai

Na een goede nacht te hebben geslapen was het weer eens tijd om door te reizen: op naar het veelbelovende Sapa!

Om 5.30 zijn we opgestaan. Aangezien we de avond ervoor netjes op tijd zijn gaan slapen waren we fit voor de busreis naar Sapa. Nadat we een ontbijtje hebben gegeten zijn we richting de reisorganisatie gegaan vanuit waar we zouden gaan. Daar hebben we gelijk onze busticket naar Cat Ba geboekt voor 4 mei. Vervolgens zijn we door een man opgehaald en zijn we met een groepje richting de bus gelopen.

De bus waarmee we naar Sapa zijn gereden was de meest luxe bus die we tot nu toe hadden gehad: lekker liggen in een stoel die helemaalnaar achter kan😃. En wij ons maar goed voorbereiden door op tijd te gaan slapen, maar in dit busje was een dutje doen ook prima te doen. In styla naar Sapa dus.

Na 6uurtjes in de bus te hebben gechillt met ondertussen wat pauzes waren we aangekomen in Sapa. Uitgehongerd zijn we een hapje gaan eten. We hadden ondertussen bedacht dat we zelf, met behulp van "mapps.me", wel naar onze homestay ergens in de bergen konden lopen. 11 km lopen, 2 uurtjes looptijd, dat moesten we wel zelf kunnen toch?

Wat nou bleek is dat mapps.me een hele optimistische app is die denkt dat je totaal niet slomer gaat lopen als je ineens moeilijke wegen krijgt. De maker van deze app had waarschijnlijk verwacht dat wij graag midden door rijstvelden heen liepen zodat je door de modder zakt. Wel weer een complimentje; blijkbaar worden wr sportief ingeschat!

Jammer genoeg hebben we ze teleurgesteld en hebben we maar liefst 5 uur gedaan over deze tocht. Over normale wegen, kleine weggetjes met gaten die bijna stijl omlaag liepen (Mirnas favoriet) en andere halve paadjes die omhoog liepen waar geen einde aan leek te komen. De natuur daarentegen was prachtig en bijzonder om te zien: de rijstvelden uitgestrekt tussen de bergen en alle kleuren die er te zien waren😱.

Het uiteindelijke doel was om voordat het donker zou zijn bij onze homestay te zijn. Ook dat bleek niet realistisch gedacht en mapps.me had nog een kleine verrassing op het einde van de route; de plaats van bestemming stond niet goed op de kaart!

Alhoewel we slechts een paar honderd meter van onze homestay verwijderd waren is het ons toch gelukt om er alsnog minimaal een half uur over te doen om aan te komen bij onze homestay. Na een aantal mensen gevraagd te hebben kwamen we bij een groepje kinderen uit die ons uiteindelijk naar onze homestay wisten te leiden. Na ze vriendelijk bedankt te hebben en 35.000 dong te hebben gegeven (iets meer dan een euro) zijn de kids vrolijk weggelopen en wij eindelijk aangekomen bij onze slaapplek.

De rest van de backpackers die daar verbleven zaten al te eten. Wij hebben ons even opgefrist en de eigenaar had ons later een diner voor 2 bezorgd, mooi uitzichtje, kaarsje erbij!

Het was weer een mooie dag met veel avontuur, onze eigen trekking door het mooie Sapa heen, met bloed zweet en tranen!

Wat n geweldig avontuur weer, jullie zien toch wel iets prachtigs hoor, 😚