Tubing ✌🏼

Laos, Vang Vieng

Na een goede nachtrust zijn we vandaag om half 10 opgestaan, zodat we ons konden voorbereiden en even konden ontbijten voordat we zouden gaan tuben.

Time management bleek even niet ons sterkste punt te zijn vandaag. Voordat we een ontbijtje zijn gaan eten zijn we even langs de tubing office gelopen om te vragen of we een half uurtje later zouden kunnen gaan. We bedachten ons namelijk dat het slim zou zijn om van te voren de nachtbus voor vanavond naar Luang Prabang te fixen, onze laatste bestemming in Laos. We hebben onze backpacks ingepakt, uitgecheckt en zijn naar het centrum gelopen.

Eenmaal aangekomen bij de tubing office raadden zij ons aan om 12 uur te vertrekken in plaats van 11 uur, zodat we met een andere groep mee zouden kunnen. We kozen ervoor om het restaurant van gisteren, dat Mirna zo lang liet wachten op haar avondeten wat ze uiteindelijk niet meer bleken te hebben, nog een kans te geven en zijn daar een hapje gaan ontbijten.

Vervolgens zijn we een paar touroffices afgegaan om te kijken waar we de goedkoopste tickets konden kopen voor de nachtbus en hebben een ticket gekocht voor vanavond. Ondanks de slechte ervaringen met nachtbussen in Cambodja en Laos hadden we dus toch weer besloten om het nog een kans te geven. Wat zijn we toch weer vergevingsgezind bezig allemaal🙂.

Netjes op tijd kwamen we aan bij de tubing office waar we een kwartiertje hebben gewacht, onder het genot van een gratis lokaal biertje (het was tenslotte net middag), voordat we met een wagen naar de plek werden gebracht vanuit waar we de rivier op zijn gegaan. Hier kregen we allemaal een band en zwemvesten voor de mensen die dit wilden en zijn we de rivier op gegaan!

Lekker chill lagen we te drijven op de rivier en lieten ons meevoeren met de stroming. Mijn bolle kont bleek iets te ver onder de band uit te steken en dus bleef ik na 5 minuten al hangen aan een rots aan het water. Gelukkig was dat niks vergeleken bij andere mensen uit de groep. Een meisje knalden perongeluk tegen een boomstam aan in het water en viel voorover het water in waardoor ze achter haar band aan moest zwemmen en een jongen werd gebeten in zijn teen tot bloedens toe door een of ander mysterieus beest wat blijkbaar van tenen houdt.

Na zo'n 3 kwartiertjes gedreven te hebben kwamen we aan bij de eerste bar. De gids, die mens de groep mee dreef, gaf hierbij aan dat dit de eerste en laatste bar was, omdat de andere bar "broken" zou zijn. We hadden al wel op het internet gelezen dat vele barretjes aan de rivier gesloten waren, omdat er zoveel ongelukken bleken te gebeuren tijdens het tuben doordat mensen dronken of onder invloed van drugs het water op gingen. Toch dacht ik eerst nog even dat het een grapje was maar al snel bleek dat de gids serieus was.

Hiermee verviel ook meteen ons goede voornemen om verantwoordelijk na te denken over de hoeveelheid alcoholische drankjes we zouden nuttigen, aangezien we toch niet meer het water op zouden gaan.

We hebben ons de middag vermaakt bij de bar met het spelen van beerpong en wat dansen en kletsen met de groep. Ook was er een soort kabelbaantje waarbij je aan een stok kon gaan hangen om jezelf vervolgens in het water te laten vallen van een paar meter hoogte. Een beetje adrenaline is nooit verkeerd en dus ben ik een aantal keer van de kabelbaan gegaan waarna je tegen de stroming van de rivier in terug naar de kant moest zwemmen. Kreeg ik ook nog een aanbod om seks te hebben met onze smerige flirtende gids, die heb ik maar afgeslagen😅. Daar waren we tenslotte niet voor gekomen he.

Na ons zo'n 4 uurtjes vermaakt te hebben bij de bar kwam de wagen ons weer ophalen en heeft ons afgezet bij de tubing office. We zijn naar ons guesthouse gelopen waar we ons mochten douchen. Vervolgens hebben we een hapje gegeten in het centrum en zijn we daarna weer terug gegaan naar het guesthouse om te wachten op de pick-up voor de nachtbus.

Een half uurtje later werden we opgehaald en daar gingen we ons volgende, niet zo plezierige nachtbus avontuur weer tegemoet. We moesten helemaal achterin liggen waarbij ik tussen Mirna en een local in lag. Doordat de bus nogal slingerde was het lastig om op mijn plek te blijven liggen en aangezien ik geen zin had om bij die local op schoot te belanden was het weer een lange reis met weinig slaap. We hebben dus ook maar besloten dat we de nachtbussen voortaan achterwegen laten✌🏼.