Arrived in Ella 😍l⛰

Sri Lanka, Ella

Om 8uur maakte het irritante geluid van de wekker ons vanmorgen wakker; het was weer tijd om op te staan en op tijd richting de volgende bestemming te gaan rijden; op naar Ella!

Aangezien mijn 26e verjaardag nu toch dichtbij komt en ik dus al bijna bejaard ben, en Mirna dit al is, is het belangrijk om fit te blijven. We hadden ons bedacht dat we deze ochtend maar weer eens een sportlesje zouden gaan doen op de kamer om de ouderdom wat tegen te gaan en ons jong te blijven voelen.

Na het sportlesje hebben we rond 10uur uitgecheckt en zijn we beneden aan de bar een icecoffee gaan drinken, terwijl de lieve hoteleigenaar ons van alles vertelde over Sri Lanka en de healthy way of life die langzamerhand verdwijnt. Hij vertelde over hoe de Sri Lankanen vroeger de juiste kruiden gebruikten en de juiste voedingsmiddelen namen waardoor ziektes van tegenwoordig zoals kanker en nierfalen vrijwel niet voorkwamen. Het was voor mij weer even een eyeopener dat een healthy life style toch echt wel belangrijk is om je goed te voelen en om ervoor te zorgen dat de kwaliteit van leven op zijn best is. Oké, nu zijn we op vakantie en hier blijkt het best lastig om “gezond” te eten, maar als we dadelijk weer terug in Nederlandje zijn ga ik toch echt weer bewuster eten en bewegen.

Net voordat we wilden vertrekken vertelde de hoteleigenaar, Rush, over zijn fish Spa in de achtertuin van het hotel. Hij bood ons aan om er gratis gebruik van te maken en als echte Hollanders zeiden wij natuurlijk meteen ja. De fish Spa bleek even net iets anders te zijn dan hoe ik hem kende; in plaats van kleine visjes had de beste man namelijk gewoon grote goudvissen en tilapia vissen in zijn vijver zwemmen. De bedoeling was dat wij onze voetjes in het water zouden doen en de vissen de dode huidcellen van onze voeten af gingen zuigen. Hij vertelde erbij dat het vooral een treatment is voor je hersenen en je zenuwen.

Nou, de zenuwen kreeg ik er in ieder geval wel van toen ik zag dat het nogal grote vissen waren voor een fish Spa. Het duurde even voordat de vissen onze voetjes als prooi zagen, maar na zon 10 minuten met onze voetjes in het water zitten begon de eerste vis aan mijn voet te sabbelen. En in dat opzicht zijn het dan weer net schapen; als er 1 over de dam is volgt de rest vanzelf. Voor ik het wist zwommen er zo’n 10/20 vissen bij onze voetjes die onze voeten aanvielen. Ze hebben dan weliswaar geen tanden; zuigen kunnen die krengen wel 😝. In het begin was het vooral focussen omdat het nogal kietelde, maar na een tijdje was het vooral goed opletten dat de echt grote vissen niet aan je voet gingen zuigen, want ik ga graag nog met 10 tenen verder door het leven. Al met al was het een fijne ervaring, even wennen en soms even schrikken maar eenmaal gewend voelde ik me echt wel zen daarna!

Het plan om op tijd naar Ella te rijden was niet geslaagd, maar gelukkig was het toch maar 2 uurtjes rijden. Na de bijzondere fish spa zijn we even een gezond ontbijtje gaan scoren. Op straat hadden we een trosje banaantjes gekocht voor €0,10 en bij de supermarkt een bak kwark; om deze vervolgens weer gezellig in de tuktuk op de parkeerplaats op te eten. Deze momentjes ga ik zeker nog heel erg missen!

We zijn uiteindelijk rond 13 uur vertrokken richting Ella. De weg ernaartoe was weer eens prachtig, deze keer steeds meer door de bergen waardoor de uitzichten ook weer super mooi waren. Onderweg kwamen we nog een mega gekko tegen waarvoor we even gestopt waren, want zo’n grote hadden we nog nooit gezien! Meneer de agent vond het weer nodig om ons even aan te houden, maar het lieve lachje werkt altijd nog even goed.

Heel wat kronkelweggetjes omhoog verder kwamen we uit in een Karandagolla, een dorpje net voor Ella City. We zijn hier hapje gaan eten en hebben voor het eerst eens gebruik gemaakt van het Sri Lankaanse buffet. Het was heerlijk eten voor slechts €2,- per persoon, met een yoghurtje na en een flesje water. Ondertussen hebben we een plek opgezocht waar we konden slapen en dat bleek nog best lastig. Niet omdat er niet veel te vinden is, maar juist omdat er zoveel te vinden is en Ella zoveel mooie verblijfplekken met mooie uitzichten te bieden heeft. We hebben gekozen voor een soort appartementje bij mensen thuis, waarbij we de mogelijkheid hebben om zelfs eens te koken en er een barbecue aanwezig is. Zelf koken, dat wordt nog werken ook tijdens de vakantie..

Vanaf de plek waar we geluncht hadden was het nog maar 5 minuutjes rijden naar onze homestay. Eenmaal daar aangekomen mochten we kiezen uit 2 kamers. De plek van de homestay is super mooi met een mooi uitzicht op de bergen en een mooi tuintje. Ik was echt helemaal kapot, ik weet eigenlijk niet zo goed waarvan, maar aan de 2 uur durende powernap die daarop volgende kon ik opmaken dat mijn lichaam toch nog even wat rust nodig had. Het zal dan toch wel de leeftijd zijn denk ik...

Na de powernap hebben we ons wat opgefrist en zijn we met de tuktuk naar Ella city gereden. Dit was toch zeker wel de verstandigste keuze die we hadden gemaakt deze vakantie; in het donker door de bergen rijden, terwijl de stroom net voor een uur was uitgeschakeld, terwijl het wat regende, het nogal mistig was op de weg en de tegenliggers het nodig vonden om hun grote licht aan te zetten en ons te verblinden. Met mijn inmiddels goede tuktuk driver kwaliteiten zijn we veilig aangekomen in Ella city en hebben we daar een streep gezet onder de healthy life style voor vandaag; het was tijd voor pizza!

We hadden heerlijk genoten van ons diner en zijn vervolgens een rondje gaan lopen door Ella om het alvast wat te verkennen. Vanavond was de eerste keer dat we echt tussen de toeristen zaten en dat was toch ook wel weer even leuk. Aangezien het een populaire plek is onder de backpackers is het leven hier dan ook op aangepast. Overal zijn leuke barretjes en restaurantjes en er zijn genoeg winkeltjes met souveniertje etc te vinden. We hebben vast wat kleine dingetjes gekocht voor onszelf en daarna was het tijd om onze alcholdetox stop te zetten. Bij een leuk barretje met live muziek hebben we van onze eerste alcoholische versnapering van deze vakantie genoten. Het leek me niet verstandig om meer te gaan drinken, aangezien we ook nog met de tuktuk terug moesten naar de homestay en de weg terug alleen maar kronkelweggetjes omlaag waren. We hebben het dus netjes bij 1 drankje gehouden en zijn terug gereden naar de homestay. Verstand komt met de jaren..

De plannen voor morgen zijn om the Little Adams Peak in Ella te gaan “beklimmen” en alvast treintickets te kopen voor de treinreis naar Kandy, die we over een paar dagen gaan maken. Samen met de eigenaar van onze homestay hebben we nog even gekeken waar we morgen kunnen tanken en een tijd afgesproken om te ontbijten. We hebben ons klaargemaakt om te slapen en liggen nu lekker veilig onder de klamboe, op naar een goede nachtrust en the next day!

Weer genoten van je mooie verhaal en de mooie foto s. Groetjes en nog veel plezier.

Jeanne 2019-04-05 21:32:43

Weer super je wordt echt verstandig "kleintje"

Tantetje 2019-04-05 22:08:08

en de volkskrant en jullie ik kom tijd te kort. tot morgen.