Nigeria boven

Israël, Jeruzalem

Het is het Nigeriaanse seizoen. Vele groepen uit Nigeria doen de tuin aan. Een vrijwilligers-echtpaar uit Nigeria werd speciaal aangetrokken om in hun taal deze groepen te leiden. Samson en Adeola zijn betrokken bij de overheid in Nigeria, waar ze zorgen voor subsidies om de christenen de kans te geven naar Israël te komen, net zoals ook moslims subsidies krijgen voor Mekka. Nu zijn ze hier. Iedere dag mogen ze minimaal 2 tot 3 groepen in kleurrijke klederdracht ontvangen. Zingend en prijzend maar soms ook erg luidruchtig als het op bidden aankomt, nemen ze de tuin in. Samson begeleidt hun maar als hij er niet is, mogen wij van hun genieten. In de uitleg zijn ze niet altijd geïnteresseerd. Ze willen vooral het graf in en dan God loven en prijzen. Op 6 december ontvingen we een bisschop met een groep van 300 Nigerianen. Ze zouden een gezamenlijke dienst houden in het centrum van de tuin (The Groove). Eerst alle groepen (6 stuks) rondleiden en dan de samenkomst. ikzelf had de eerste groep waarin de bisschop meeliep (ik wist het niet eens). Ik ervoer wel dat hij nadrukkelijk aanwezig was en orders uitdeelde. Maar hij was aandachtig en stil bij het verhaal. Hij genoot duidelijk. Soms zijn deze groepen afwezig en staan te springen om verder te gaan ... euh... geen details aub. Soms is het net omgekeerd en gaan ze mee met het verhaal en roepen amen en halleluja. Dit was zo'n groep. Had de bisschop daar iets mee te maken? Nadien werden alle Nigerianen verzameld op het centrale platform en begon een leuke dienst met prachtige Afrikaanse liederen in hun typische stijl. Zo mooi. De volgende dagen zouden nog vele Nigerianen volgen, naast de traditionele landen zoals USA en Indonesië. Tijd om te ademen is er niet echt bij. Zo druk is deze periode, maar het einde nadert. December begint uit te deinen en er komen gaten in de boekingen. Hehe, even wat rustiger aan nu.