Bruiloft te Bethlehem

Israël, Jeruzalem

Vandaag is een speciale dag waar velen van ons naar uitgekeken hebben. De Bruiloft te Bethlehem. Fadia Saad, onze receptioniste, gaat trouwen met haar vriend Issa. Het kan er chique aan toe gaan, verwachten we. Maar eerst moet er nog flink gewerkt worden. Vandaag staat de verhuis van de tijdelijke shop naar de nieuwe shop gepland. Met dozen sleuren, kisten, mandjes en boeken gedurende de hele voormiddag. Debora heeft mee gesleurd en in combinatie met een erg koude airco die avond heeft ze een ontsteking in de linker schouder opgelopen. Hopelijk snel genezen. Die avond gaan we met de groep naar Bethlehem. Iedereen mooi uitgedost. Oude bekenden zoals oud-directeur Richard en Rosalind Meryon, oud-tuinman Rami en meerdere vertrouwde gezichten komen ook naar de bruiloft. Om 6 u PM begint de kerkdienst maar naar Arabische normen komt het echtpaar met 45 minuten vertraging aan! De Orthodoxe St-Virgin Mary Kerk zat vol. Prachtige versieringen, mooie kleding, aparte sfeerrijke inzegening. Om 7:45 PM is de dienst afgelopen en zal de hele kerk één voor één het bruidspaar feliciteren. Wij gaan alvast naar de feestzaal. Wauw, wat een zaal! Het lijkt een Koningsfeest. Een paar honderd genodigden druppelen langzaam binnen. Véél te laat weeral komt het bruidspaar aan. Verwelkomd door een feestorkest aan de trappen waar ze 15 minuten toegezongen worden. Dan worden ze uitgenodigd (!! regel) binnen te komen! Al dansend en zingend worden ze in de zaal verwelkomd! Ze worden op de schouders getild en rondgedragen op muziek en zang. dat duurde een half uur! Wij moesten echter weg en we hadden haar nog niet kunnen feliciteren. We kropen tussen de massa door en knuffelden haar even. Dan weer naar huis. De checkpoint passeren waar we voor het gemak allemaal "Engelsen" waren. Haha, geen controle dus. Moe maar een erg mooie ervaring rijker kropen we in bed.

Leuke ervaring zal dat geweest zijn. Elke afstamming of land viert dit op hun manier. Zo hebben we ook en Assyrisch huwelijk meegemaakt in onze gemeente in Mechelen. Dit was net op dezelfde wijze. Het echtpaar wordt ingehaald in de zaal door alle aanwezige vrouwen onder gezang en dat duurt ook makkelijk een kwartier. Daarna beginnen ze allemaal te dansen in lange rijen en ze kunnen dit een uur of meer volhouden, telkens dat zelfde ritme en beweging. Het zou een soort betekenis hebben. We hebben mee gedaan en dat vinden ze natuurlijk geweldig. Traditie, traditie, mooi maar o zo luide muziek!! Dat zou erbij horen blijkbaar. Veel zegen verder!!

Je broer Jan 2017-09-11 14:22:45

Wat leuk een bruiloft! Dat je dit mag meemaken in Jeruzalem. Zal wel een geweldige ervaring zijn geweest..